נתניהו ב-2009 וב-2019
נתניהו ב-2009 וב-2019צילום מסך

משתמשי פייסבוק נתקלו בשבועות האחרונים ב"הפעלה" שמיליוני משתמשים משתתפים בה. הכללים פשוטים: העלה לפייסבוק תמונה שלך מלפני 10 שנים, לצד תמונה עדכנית.

לכאורה שעשוע חביב ותו לא, אבל אשת ההיי-טק קייט אוניל העלתה בטוויטר, ואחר כך בכתב העת המקוון Wired, תיאוריה אחרת. לדבריה, אפשר שמדובר בעצם בתרגיל של פייסבוק, שנועד כדי לשפר את יכולותיו בתחום זיהוי הפנים.

"תאר לך שהיית רוצה לאמן אלגוריתם של זיהוי פנים על מאפיינים הקשורים לגיל, ובאופן ספציפי יותר, על התקדמות גילאית (כלומר, כיצד אנשים ייראו ככל שהם יתבגרו). באופן אידיאלי, היית רוצה סט נתונים רחב ויסודי עם תמונות של הרבה אנשים. זה היה עוזר אם היית יודע שהן צולמו בהפרש קבוע של שנים – נאמר, 10 שנים".

אוניל הודתה שניתן היה להשיג את התמונות גם בדרך אחרת – ע"י נבירה בתמונות פרופיל ישנות. אולם היא הסבירה שלשיטה זו יש מגרעות: בין היתר, בגלל שאנשים לא תמיד מעלים תמונות עדכניות לפרופיל, ובמקרים רבים מעלים תמונות פרופיל שבכלל אינן של עצמם, אלא של כלב אהוב, איור כלשהו וכדומה.

פייסבוק מכחישה שיש לה קשר כלשהו לאתגר 10 השנים. דובר של החברה מסר כי מדובר ביוזמה של משתמש פרטי שהפכה ויראלית "בכוחות עצמה". "לפייסבוק לא יוצא כלום מהמם הזה (חוץ מלהזכיר לנו את מגמות האופנה הבעייתיות של 2009)", הוסיף.