חדר ניתוח, אילוסטרציה
חדר ניתוח, אילוסטרציהצילום: iStock

שופט פדראלי בארצות הברית קבע בימים האחרונים כי בית החולים קולומביה־פרסביטריאן מחויב לבטל תעודת פטירה שהנפיק לחולה יהודי חרדי לאחר שנקבע מוות מוחי למרות שבפועל נפטר כשלושה שבועות לאחר מכן.

מדובר ברב יחזקאל נאקר ז"ל, יהודי תושב ברוקלין, שהסתלק לבית עולמו לפני כשנה וחצי וגרר תביעה אזרחית לבית המשפט בניו יורק.

המנוח, יהודי חרדי בן 68, הובהל לבית חולים מקומי לאחר שלקה באירוע מוחי. הרופאים הכריזו עליו כאדם הסובל ממוות מוחי והנפיקו עבורו תעודת פטירה אלקטרונית.

התעודה הונפקה למרות התנגדותה הנחרצת של המשפחה שהבהירה כי היא מחויבת לדיני התורה וכל עוד הוא בין החיים אין לקבוע שהוא נפטר גם במקרה של מוות מוחי.

המשפחה לא ויתרה והעבירה את החולה לבית חולים אחר ובמקביל הגישה תביעה משפטית לבית המשפט העליון נגד הצוות הרפואי של בית החולים, בה טענה המשפחה כי לפי הכרעת גדולי התורה וההלכה היהודית אין לנתק את מכשירי ההנשמה וההזנה מהחולה, ולאור זאת תעודת הפטירה אינה רלוונטית.

העותרים הוסיפו כי להחלטת בית החולים משמעות כספית גבוהה משום שחברת הביטוח הרפואי איננה מוכנה להמשיך לשלם עבור הוצאות הטיפול בו, כיוון שהרופאים קבעו במסמך שהוא כבר אינו עוד בין החיים.

הפרשיה גרמה לסערה רבה בקרב היהדות החרדית בארה"ב. ארגון 'חיים ארוכים' שהוקם על ידי אגו"י בארה"ב החל לפעול בדרכים שונות נגד החלטת בית החולים העלולה ליצור תקדים.

כאמור, כעת קבע בית המשפט שביטל את תעודת הפטירה של החולה כי המצב המכונה בפי הרופאים 'מוות מוחי' איננו בעל תוקף הלכתי־דתי ומשמעות של מוות, ואסור היה לנקוט בשום פעולה שתקבע כי החולה נפטר.

ההערכה היא כי להחלטה זו עשויה להיות השפעה מרחיקה לכת על מקרים דומים נוספים ובתי חולים ייאלצו במקרים דומים להתאים עצמם לאמונתו של החולה.