הדרך הקלה לישובי הבקעה
הדרך הקלה לישובי הבקעהצילום: שמעון כהן

ללא מאמץ מיוחד וכמעט ללא סיכון שיילכדו על ידי גורמי משטרה וביטחון חופרים פלשתינים מתחת לגדרות הישובים בבקעת הירדן על מנת לבצע טרור חקלאי ולגנוב ציוד ובעלי חיים בעלויות של מיליונים. בישובים חוששים שהטרור החקלאי יהפוך בנקל לטרור שיגבה חיי אדם.

על הקלת הבלתי נסבלת בה מתבצעות החדירות לישובים מספר הבוקר (רביעי) העיתון 'ידיעות אחרונות'.

העיתון מדווח על דפוס פעולה החוזר על עצמו שוב ושוב ובישובים שונים כאשר הפלשתינים חופרים בור מתחת לגדר המתריעה, נכנסים פנימה, משוטטים ביישוב וגונבים ציוד חקלאי או בקר.

אירוע שכזה התרחש בישוב מחולה וקודם לכן בנתיב הגדוד שם התבצעה חדירה "באותה שיטה אך מתוחכמת יותר: פלשתינים חפרו בור מתחת לגדר, נכנסו פנימה, פתחו את ארון החשמל, ניתקו את הגדר כך שלא תתריע, ואז עלו על טרקטור וברחו עליו דרך הגדר".

עוד מספר העיתון כי חודש קודם לכן התרחש אירוע דומה ביישובים נערן וייטב, שם חדרו שני פלשתינים ליישוב בשעת ערב מוקדמת ושוטטו באין מפריע עד שאחת התושבות ראתה אותם והזעיקה את כוחות הביטחון, אבל הפלשתינים הצליחו לברוח.

ראש מועצת בקעת הירדן, דוד אלחיאני, קובע כי "אין אף יישוב מחוסן, יש כאן תעוזה שלא ראינו קודם. התושבים חיים עם תחושות של חוסר ביטחון, ובצדק. יש פה ניידת משטרה אחת על שטח של 860 אלף דונם! זה אבסורד".

קב"טית הבקעה, הדס גוזלן, מצוטטת בעיתון כאומרת: "מדובר באירועים חמורים שפוגעים בתחושת התושבים באופן קשה. כל אירוע כזה מטופל אצלנו כאירוע פח"עי. אירוע של גניבה יכול בקלות להתפתח לרצח. ייתכן גם שהמפגע בעצמו מגיע לגנוב טרקטור, אבל בדרך הוא מחליט גם לחדור לבית ואז זו אופרה אחרת לחלוטין".

"לא הגיוני שיש כאן ניידת אחת לכל השטח, זה הזוי. המשטרה באמת עושה עבודה טובה. היא רודפת אחרי גנבי הטרקטור ומבצעת את פעולות האכיפה, אבל יש כאן מצוקת כוח אדם אדירה. כמה מהירה יכולה להיות ניידת אחת שחולשת על שטח של כ־80 ק"מ?".

על המחסור בכוח שיטור שיכול היה לבלום או למזער את התופעה אומר מפקד נקודת הבקעה, רפ"ק שלומי ועקנין: "הנקודה מונה 14 שוטרים, מהם 10 סיירים. יש לנו ניידת אחת ולעובדה זו יש משמעויות של זמן: אי־אפשר להגיע לכל יישוב בצורה מהירה. הייתי שמח אם היו לי עוד שלוש־ארבע ניידות. עם זאת, אנחנו לא לבד אלא עובדים צמוד עם חטיבת הבקעה שנותנת מענה ביישובים".