ביקור ריבלין בצרפת
ביקור ריבלין בצרפתצילום: חיים צח / לע"מ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין עמד היום (רביעי) בראש מפגש בין ראשי הקהילות היהודיות והמוסלמיות בצרפת במסגרת ביקורו הרשמי בפריז.

בשנים האחרונות לאור המתיחות בין הדתות בצרפת, מקיימים ראשי הקהילה היהודית עם כמה מעמיתיהם המוסלמים מפגשים בין-דתיים, במטרה לייצר דיאלוג. במפגשים אלו לוקחים חלק נציגים בכירים של הקהילה המוסלמית מכל רחבי המדינה ומשתתפי המפגש מובילים קריאה זו לדיאלוג באופן גלוי ופומבי.

בין משתתפי המפגש היו האימאם חסן שלגומי נשיא ועידת האימאמים של צרפת, האימאם שלגומי ארגן משלחות של מנהיגים מוסלמים לביקור בישראל ובאושוויץ, אימאם מרסיי, שאף השתתף בצעדה בטולוז בעקבות הטבח בבית הספר היהודי "אוצר התורה" ב-2012, מוחמד עזיזי (Mohammed Azizi) מכהן כראש אגודת הידידות היהודית-מוסלמית במשותף עם הרב מישל צרפתי, מזכ"ל הקהילה האיסמעילית, ורבים נוספים.

לצידם השתתפו נציגי הקהילה היהודית מרחבי צרפת בהם הרב חיים קורסיה רבה הראשי של צרפת, פרנסיס כליפה נשיא הקריף, ג'ואל מרגי נשיא הקונסיסטואר, מיכאל צרפתי רב ונשיא שותף של אגודת הידידות היהודית-מוסלמית, פיליפ מאיר נשיא בני-ברית בצרפת, משה סבג נשיא בית הכנסת "לה וויקטואר" בפריז ומנהיגים נוספים.

את האירוע הנחה הסופר בעל עיטור הכבוד מנשיא צרפת 'Legion d’honneur' מארק הלטר, פעיל בולט בדיאלוג הבין-דתי במדינה. הלטר נולד בפולין, ברח עם משפחתו מגטו וורשה ושרד את המלחמה ברוסיה. מאז שנות ה-60 מעורב בדיאלוג בין יהודים לערבים. הוא פרסם מספר רומנים וספרים על מצילי יהודים באירופה במלחמת העולם השנייה.

הרב הראשי לצרפת חיים קורסה שברך בשם ומלכות במפגשו עם הנשיא "בָּרוּךְ שֶׁחָלַק מִכְּבוֹדוֹ לִירֵאָיו״, אמר לנשיא: ״בתנ"ך אנחנו רואים את ישמעאל ויצחק נפגשים כשצריך לקבור את אברהם אביהם. אני תוהה מה יקרה אם גם במדינת ישראל אימאמים, כמרים ורבנים יתאחדו כדי לעלות לרגל לקברי האבות כדי שכל אוכלוסיית ישראל תראה שאלה המאמינים אחרת יכולים להאמין יחדיו ואז אולי לכולנו יש תקווה.״

האימאם חסן שלגומי נשיא ועידת האימאמים של צרפת הודה לנשיא על המפגש ואמר: ״זהו כבוד עבורי כמוסלמי שמזדמנת לי כזו הזדמנות. זהו יום שמדליק להבת תקווה שלאחרונה מדרדרת. באירופה גואות בימים אלה גזענות ואנטישמיות והמפגש הזה היסטורי חשוב ומשמעותי.

"לצערי, קיצוניים מוסלמים לוקחים אותנו כבני ערובה ורוצחים בשם האסלאם ומנצלים את הסכסוך הישראלי פלסטיני בשמנו. אבל יש תקווה בעולם היהודי ויש תקווה בעולם המוסלמי והיא שוכנת בבני הנוער. עתיד האנושות טמון בילדים והם הסיכוי לקרבה בין הדתות".

"ישנה תפיסה רווחת שהדת היא מקור למתח בין-תרבותי, אך זו טעות חמורה", אמר הנשיא. "האמונה המחברת בינינו והמלמדת אותנו על קדושת האדם, חייבת להיות הפתרון והמפתח לשלום - לא העילה למלחמה. בתקופה הזאת של הקצנה לאומית ודתית בעולם ובמערב, ישנה חשיבות מכרעת למנהיגות שלכם. בעת הזאת חשובה במיוחד האמירה שלכם ושל המנהיגות מכל הקהילות - די לאנטישמיות, נגלה אפס סובלנות לגזענות מכל סוג שהוא."

"המפגש כאן מחזיר אותי לילדותי, אז למדתי שניתן למצוא שפה משותפת בין עמים ובני דתות שונות", סיפר הנשיא למשתתפי המפגש והוסיף: "התחנכתי על החשיבות שבהיכרות המעמיקה עם אמונתו של האחר. אבי, פרופ' יוסף יואל ריבלין שהיה יהודי שומר מצוות, תרגם את הקוראן לעברית. אמונתו לא הפריעה לו אלא דווקא סייעה לו בכך. מפעל חייו היה בניית הגשר בין תרבויות ושפות".

קהילת יהודי צרפת הינה השלישית בגודלה בעולם. מוסדות הקהילה המובילים הינם שלושה ארגונים מרכזיים, הקריף (CRIF) הקונסיסטואר (Consistoire) וקרן הרווחה (Fond Social). לצידם בנוסף פועלים עשרות ארגונים דוגמת בני ברית, AJC, קרן היסוד, ליב"י, ההסתדרות הציונית העולמית ועוד.

על פי ההערכות רשמיות חיים כיום בצרפת כ-8.7 מיליון מוסלמים ובמדינה כשלושת אלפים מסגדים פעילים, ושבעת אלפים אימאמים. רוב בני הקהילה משתייכים לזרם הסוני ומוצאם במדינות אפריקה והמגרב.

דו"ח שהתפרסם בנובמבר 2018 אודות האנטישמיות בצרפת, מציין כי בתשעת החודשים הראשונים של 2018 חלה עלייה של 69% באירועים אנטישמיים במדינה. הדאגה בצרפת לאור הנתונים הללו הובילה לפני כשלוש שנים להשקת התוכנית הלאומית הצרפתית למאבק בגזענות ובאנטישמיות שהוצגה על ידי ראש ממשלת צרפת במארס אשתקד.