סובלים גם
סובלים גםpexels

אובדן שליטה על שלפוחית השתן גורמת לדליפה בלתי רצונית של שתן בדרגות חומרה משתנות. בעגה המקצועית נקראת התופעה הזו "בריחת שתן" והיא משותפת לגברים ונשים בגילאים שונים.

על אף שכיחות גבוהה יותר של בריחת שתן בקרב נשים אחרי לידה או גברים מבוגרים, היא עלולה להופיע גם אצל ילדים ובני נוער והאחוז שלה באוכלוסייה גבוה מכפי שנהוג לחשוב.

עם זאת, בריחת שתן גורמת למבוכה ולכן רבים מתקשים להתמודד איתה. גברים ונשים כאחד לא מקבלים את בריחת השתן, מכחישים אותה או נמנעים מבילוי חברתי ויציאה מהבית. בפועל, מדובר בטעות קשה שפוגעת עוד יותר באיכות החיים. הפתרון הוא לקבל את בריחת השתן תוך הבנה של הסיטואציה ולהבין כיצד ניתן להתגבר עליה.

כך תדעו ממה אתם סובלים

השלב הראשון בהתמודדות עם בריחת שתן הוא איסוף מידע. בשלב הזה צריך להבחין בין בריחת שתן במאמץ, בריחת שתן מתוך דחיפות, בריחת שתן ממילוי יתר ובריחת שתן על רקע תפקודי. אם לדוגמא חווים תחושת דחיפות במתן שתן לעיתים קרובות ויותר מפעם אחת בלילה, אפשר לפנות לרופא ולקבל אבחנה מקצועית.

בשלב השני כדאי להרחיק גורמים זמניים שמעלים את הסיכוי לסבול מבריחת שתן. כבר מחר בבוקר מומלץ לצמצם צריכת מזון או משקאות שעלולים לגרות את שלפוחית השתן, לוותר לגמרי על מאכלים חריפים ולהחליף קפאין ואלכוהול בתה ובמים. בהמשך, רצוי לרוקן את השלפוחית במרווחי זמן קבועים ולהימנע מביקור בשירותים בין ריקון מתוזמן אחד לזה שבא אחריו – כדי לאמן את השריר בדופן השלפוחית ולהגדיל בהדרגתיות את יכולת האגירה.

ההרגלים שכדאי לאמץ

הבנה לפיה בריחת שתן היא תופעה שכיחה באוכלוסייה יכולה גם לעזור לקבל אותה בהיבט הפרקטי. כאן למשל ניתן להשוות בין סוגים שונים של תחתונים סופגים ולראות מקרוב את המבנה, הצורה והמידות של מוצרי ספיגה למבוגרים. מוצרי ספיגה מן הסוג הזה מספקים פתרון מקיף לבריחת שתן ומביאים לשיפור מיידי באיכות החיים. בזכות מוצרי הספיגה ניתן להמשיך לצאת מהבית, לבלות עם חברים ולא לחשוש מפני דליפות שתן לא רצוניות.

כמובן שהשימוש במוצרי ספיגה למבוגרים לא מהווה טיפול מונע אלא אמצעי להתמודדות מעשית. במקביל למוצרי הספיגה, רצוי לאמץ שגרה של התעמלות גופנית לחיזוק שרירי רצפת האגן אצל נשים ולחיזוק אזור האגן כולו אצל גברים. התרגילים מפחיתים במידה ניכרת את תדירות האירועים של בריחת שתן והם ממזערים את מידת החומרה שלהם גם על רקע דלקות, הריון או נטילת תרופות משתנות נגד אי ספיקת לב וכדומה.