לובי של בניין
לובי של בניין123rf

החלטתם שהגיע הזמן לשפץ את הלובי בבניין המגורים? מזל טוב. עכשיו למעשה מתחילה כל העבודה – החל מתכנון ועד לביצוע – מגוון רחב של משימות שכל אחת מהן מורכבת מאתגרים רבים ומגוונים.

אז כיצד אפשר בכל זאת להצליח בשיפוץ הלובי לשביעות רצון הדיירים תוך שמירה על מסגרת תקציב וזמנים? פנינו לחברת 'המשפצים' המתמחים בשיפוץ לובי בניין על מנת לקבל עצות וכללים מעשיים שיבטיחו לכם הצלחה בשדרוג הלובי שלכם.

שלב ראשון – תכנון

כל מי ששיפץ דירה יודע כמה זמן לוקח מרגע קבלת ההחלטה בדבר השיפוץ הנחוץ ועד לרגע שבו מתחילים בשיפוץ בפועל (וזה עוד מבלי לדבר על תאריך הסיום). מדובר במגוון תהליכים תכנוניים שבהם צריך מצד אחד להבין מה בכלל רוצים לעשות ורק אחר כך להתחיל לתכנן ולמצוא קבלן מתאים לביצוע העבודה.

עכשיו תנסו לדמיין שאתם צריכים לספק מענה לא רק לבן או בת הזוג אלא לעשרות דיירים...

מה עושים? כדי להתחיל ולשפץ, יש צורך בקבלת החלטות מסודרת ומעורבות של כלל דיירי הבניין.

קבלת החלטה

השלב הראשוני צריך להתמקד בעובדה שכלל דיירי הבניין מסכימים שהגיע הזמן לשפץ את הלובי. בשלב הזה צריך לזהות התנגדויות אפשריות מראש ולהגיע מוכנים – רצוי עם קואליציה רחבה, עם תשובות ריאליות – מדוע כדאי לשפץ את הלובי. דוגמאות לתשובות כאלה יכולות להיות עליית ערך הדירות, נוחות, מראה נעים, בטיחות ועוד.

תכנון תקציב

עוד נקודה מאוד חשובה להצלחה של כל פרויקט שיפוצים היא עמידה במסגרת תקציב מוגדרת. איך יודעים מהו התקציב? מדובר בנקודה שצריכה להתקבל במשותף עם שאר דיירי הבניין. לעתים קרובות תאלצו לבצע סבב גיוס אך קחו בחשבון שלעתים קרובות אפשר בניהול נכון לחסוך בכל חודש סכום סמלי כך שלאחר תקופה יהיה מספיק כסף לשיפוץ.

אפשרות נוספת היא קבלת מענק או הלוואה מהבנק (בתנאים נוחים) ותשלום של ההחזר מהעודפים של תשלום וועד הבית.

חשוב מאוד!!! לעולם אל תקפצו גבוה מדי ותכננו את ניהול התקציב באופן שפוי שלא יכניס אתכם לבעיות לא צפויות.

תכניות ואישורים במידת הצורך

יש החלטה? יש תקציב? בואו ונתחיל בתכנון האמיתי! כדי לתכנן לובי חדשני כדאי במקרים של שיפוץ נרחב או מורכב, להיוועץ עם אדריכל מהסיבה שהוא יכול להביא לכם רעיונות שכלל לא חשבתם עליהם.

אין הכוונה לבחירת הצבע של הקירות אלא לאפשרויות הנדסיות שעומדות לפניכם כדוגמת שבירת קירות בלובי ישן, בדיקת אפשרות לביצוע עבודות מורכבות כגון ניסור של בטון שיאפשרו לכם להפיק את המרב מן החלל, קבלת אישורים הנדסיים לביצוע של מגוון פעולות ועוד.

בחירה באדריכל אולי תייקר את העבודה בשלב הראשוני אך בהמשך הדבר יכול להתגלות כצעד חכם במיוחד שמצד אחד מאפשר לכם לקבל מהשיפוץ הזה הרבה יותר ומצד שני כשבודקים את התקציב הסופי, יכול מאוד להיות שתגלו שהאדריכל הצליח לחסוך לכם כסף במקומות שלא חשבתם עליהם.

כמו כן סביר להניח שהימצאות אדריכל מומלץ תבטיח את איכות העבודה מכיוון שיש מי שמפקח ויודע מה צריך להיות וכיצד. כאמור, לא בכל מקרה צריך אדריכל אך בהחלט שווה לשקול את זה.

פנייה אל בעלי מקצוע מתאימים

כעת הגיע הזמן סופסוף לבחור בקבלן שיפוצים מתאים. יכול מאוד שהאדריכל יספק לכם מספר שמות של בעלי מקצוע מומלצים אך לפני שאתם מתחילים להתקשר זכרו – נכון להיום, אין מחירון שיפוצים מחייב והשונות עשויה להגיע לעשרות ואפילו מאות אחוזים. האם זה מוצדק? בדרך כלל ממש לא.

הסיבות לכך מגוונות מאוד ונעות בין הרצון של חברת השיפוצים להעלות את הרווחיות שלה, פעילות לא יעילה שהמחיר שלה מגולגל עליכם או סתם עניין של היצע וביקוש, מה שאומר שאם תצליחו למצוא קבלן שיפוצים שאינו עמוס בתקופה הרצויה, סביר להניח שתקבלו הצעת מחיר זולה יותר.

על מה צריך להקפיד בבחירת קבלן?

כשזה מגיע לשיפוצים ובנייה, כולנו שמענו סיפורים על סכסוכים, ליקויים ומה לא. לכן, לפני שבוחרים קבלן או שיפוצניק, חשוב מאוד לבחור באדם מקצועי והון ולעשות את זה באופן הנכון.

המלצות

המלצות הן דרך נהדרת למצוא אנשים טובים ואמינים. חפשו מידע על בעל המקצוע בגוגל תוך התמקדות באתרי ביקורת מהימנים. מצד שני, תלונות ודירוג נמוך עשוי להעיד על בעייתיות.

בכל אופן מומלץ לבקש רשימה של לקוחות ממליצים ששיפצו את הלובי בבניין שלהם. גשו אליהם ובדקו את העבודה ואת שביעות רצון הדיירים לרבות המחיר, הביצוע, השירות והעמידה בזמנים.

קבלן רשום או שיפוצניק

עוד שאלה שאתם עשויים להתמודד אתה היא האם להזמין קבלן שיפוצים או שיפוצניק. התשובה לכך תלויה באופי השיפוץ, התקציב והאם לקחתם הלוואה או מענק שמחייבים אתכם לעבוד עם קבלן.

באופן כללי אפשר לומר שיש שיפוצניקים מאוד טובים אך בסופו של דבר התשובה צריכה להתקבל על בסיס שיקולים מקצועיים וחוקיים ובכל אופן חובה לוודא שכל העבודות נעשות על ידי אנשים שמוסמכים לכך כדוגמת עבודות חשמל, העברת תשתיות גז או מים וכיוצא בזה.

ניסור בטון
ניסור בטוןpixabay

ביטוח מקצועי

וודאו שלקבלן או לשיפוצניק יש ביטוח מקצועי ושהוא עובד עם בעלי מקצוע מוסמכים במידת הצורך. אל תתביישו לבקש ולראות את התעודות והביטוחים במו עיניכם.

השוואת הצעות מחיר

השוואת הצעות מחיר יותר מורכבת ממה שרוב האנשים חושבים מפני שלא מדובר רק במספר אלה במפרט (זכרו את זה).

ברור לכולנו שלא ניתן להשוות הצעת מחיר זולה עם מפרט עלוב להצעת מחיר גבוהה יותר אבל עם מפרט שכולל עבודה עם חומרי גלם איכותיים וביצוע קפדני ובטיחותי. לכן, חשוב להשוות את הצעות המחיר על פי מפרט קבוע.

חוזה עבודה

מצאתם את הקבלן שישפץ את הלובי? מזל טוב. כעת נותר לחתום על חוזה ברור שבו מוסבר על האחריות של כל צד, כל מה שסוכם בעל פה, המחירים ומוסר התשלומים. מומלץ להשאיר סכום משמעותי לתשלום בסיום העבודה לשביעות רצונכם. בנוסף כדאי לציין מהי תקופת האחריות שאתם מקבלים על העבודה.

שיפוץ לובי יכול להביא לשינוי של ממש בבניין המגורים שלכם אך כדי לעשות את זה צריך לנהוג בשיקול דעת החל מהתכנון ועד בחירת בעלי המקצוע שיבצעו אותו.