אנטישמיות באוקראינה
אנטישמיות באוקראינהצילום: אדוארד דולינסקי

לרגל יום השואה הבינלאומי אשר מצוין היום (ראשון) הציג שר התפוצות נפתלי בנט בישיבת הממשלה את דו"ח המגמות והתקריות האנטישמיות לשנת 2018 ואת פעילות משרדו.

"מדינת ישראל היא מדינה בטוחה וחזקה, כוח עליון במאבק בטרור, ואחריותה לסייע למיליוני אחינו ואחיותינו שבתפוצות אל מול פשעי אנטישמיות הולכים וגוברים", אמר בנט בפתח דבריו.

"שנת 2018 היתה שנת שיא בנוכחות האנטישמית ברחוב, ברשת ובזירה הפוליטית ברחבי העולם, במהלכה נרשם המספר הרב ביותר של נרצחים יהודים מאז שנות ה-90 בשלושה פיגועים שונים. משרד התפוצות ימשיך לפעול לבניית גשרים עם יהודי העולם, ולמיגור האנטישמיות באפיקים משפטיים, דיפלומטיים והסברתיים. דווקא השבוע, בו אנו מציינים את יום השואה הבינלאומי, אני קורא לממשלות העולם - עשו מעשה, מגרו את האנטישמיות בקרבכן ונקטו יד קשה אל מול שנאת יהודים".

עיקרי הנתונים:

1. שיא במספר הנרצחים היהודים במתקפות אנטישמיות מאז פיגועי ארגנטינה (בשנות ה-90) כנגד הקהילה היהודית - 13 נרצחים בשלושה פיגועים אנטישמים.

2. רמות שיא של אנטישמיות ברחוב וברשת; אנטי ישראליות- 70% מההסתה. שיאי ההסתה- העברת השגרירות האמריקאית לירושלים וצעדות השיבה.

3. בשונה מהשנים הקודמות, האלימות האנטישמית מובלת על ידי ניאו נאצים ודוגלי עליונות לבנה.

4. בצרפת - לאחר שנתיים של ירידה במספר התקריות האנטישמיות במסגרת "התוכנית הממשלתית למאבק בגזענות ואנטישמיות", שינוי בפריסת הכוחות הובילה לעלייה של 69% בתקריות.

5. האנטישמיות בבריטניה נשמרת ברמות שיא; האנטישמיות במפלגת הלייבור גורמת לחששות הקהילה היהודית בנוגע לעתידה בממלכה.

6. מסקר שערך האיחוד האירופי עולה כי 85% מיהודי אירופה סבורים שאנטישמיות מהווה בעיה במדינותיהם, 89% סבורים שהאנטישמיות התחזקה במדינותיהם בחמש השנים האחרונות ו-38%- שקלו או שוקלים להגר על רקע העלייה באנטישמיות והירידה בביטחון האישי. עוד הראה הסקר כי 80% מהתקריות אינן מדווחות.

7. הגדרת האנטישמיות שנתקבלה ב- IHRA (כוח המשימה הבין-לאומי להנצחת זכר השואה) הפכה לסטנדרט בין-לאומי שביטויים ומעשים אנטישמיים נבחנים לפיו. ההגדרה אושררה השנה על ידי 6 מדינות נוספות, סה"כ עד היום אשררו את ההגדרה 12 מדינות ביניהן: ישראל, בריטניה, אוסטריה, סקוטלנד, רומניה, גרמניה, בולגריה, ליטא, הרפובליקה של מקדוניה, הולנד, סלובקיה ומולדובה.