הנשיא ריבלין: אנטישמיות ושנאה עדיין נפוצות בקרבנולע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ורעייתו נחמה אירחו הבוקר (ראשון), לציון יום השואה הבינלאומי, את ארגון "אות הכפרה והשלום".

הארגון הוקם בגרמניה לאחר מלחמת העולם השנייה, ומתנדביו פועלים לשיקום וסיוע לפגועי המלחמה, בדגש על ניצולי שואה הגרים בישראל.

באירוע השתתפו ניצולי שואה ומתנדבים והוא נערך בנוכחות שגרירת גרמניה בישראל ד"ר סוזאנה ואזום-ריינר, מנכ"ל הארגון גיא בנד, יו"ר עמותת ידידי הארגון איילה לביא, ויושבי ראש השדולה למען ניצולי שואה בכנסת ח"כ אלעזר שטרן וח"כ דב חנין.

במהלך האירוע ביצע הזמר חנן יובל את השיר ״לכל איש יש שם״ של המשוררת זלדה בעיבודו.

בין המשתתפים היו תמר לנדאו ויהודה בקון. תמר נולדה בגרמניה בשנת 1931. לאחר ליל הבדולח גורשה משפחתה לפולין ועם פרוץ המלחמה נשלחה לגטו שרצ'נוב. בסוף המלחמה שוחררה תמר ממחנה ברגן-בלזן. עם סיומה נשלחה ע"י הבריטים לבית ילדים ליד המבורג, שם פגשה את שמחה, בעלה לעתיד. בשנת 1946 עלו השניים במסגרת עליית הנוער. מאז ועד היום הזוג מגיע לבתי ספר בישראל ובגרמניה ומעיד על קורותיהם במהלך המלחמה.

יהודה נולד בשנת 1929 באוסטרובה (צ'כוסלובקיה). בשנת 1941 גורשה משפחתו לגטו טרזיאנשטט, ושנתיים לאחר מכן היה לחלק מילדי הגטו שנשלחו לאוושויץ. הוא הובל בצעדת המוות למחנה מטהאוזן, שם שוחרר בסוף המלחמה. שנה לאחר מכן הגיע לישראל ולמד בבצלאל. במסגרת עבודותו האמנותית תיעד את חוויותיו בשואה. ציוריו היוו עדות ויזואלית במהלך משפט אייכמן, שם שימש כעד. בקון מכהן כיום בוועדת האמנות של יד ושם הבוחנת את אוספי האמנות שבמוסד ומחליטה על אופני שימורם והצגתם.

הנשיא הדגיש בדבריו "לעולם לא תהיה מחילה על הפשעים והזוועות שביצעו הנאצים לעם היהודי. לעולם לא תהיה מחילה על האימה וסבלם של ילדים יהודים בשנים החשוכות של מלחמת העולם השניה. אבל יכול להיות פיוס בין העם הגרמני לעם היהודי. ואין דוגמא טובה לכך, ועדות לפיוס, כמו מעשיכם כאן בישראל".

עוד אמר "פיוס חייב להתבסס על האמת. כאשר השואה דוהה כזיכרון חי וממשי, חובה על כולנו לעבוד יחד כדי להשאיר את הזיכרון הזה חי. בימים אלו הדברים נכונים ביתר שאת, כאשר מנהיגים פוליטיים מרחבי העולם מנסים לעוות את תפקיד ארצם ומעשי בני עמם בתקופת השואה, כאשר הימין הקיצוני באירופה מנסה להחיות אידיאולוגיות גזעניות, ואילו השמאל הקיצוני באירופה קורא להשמדת מדינת ישראל".

בהקשר זה התייחס הנשיא אל חילול המצבות ביוון בסוף השבוע ואמר: "למרבה הצער, איננו יכולים לדבר על השואה כעל אירוע היסטורי. אנטישמיות ושנאה עדיין נפוצות בקרבנו. רק השבוע, אנדרטת השואה בבית הקברות היהודי בסלוניקי שביוון חוללה פעם נוספת, הפעם על ידי ניאו-נאצים. עלינו להמשיך ולעבוד יחד, במאבק בלתי מתפשר כנגד אנטישמיות, שלעולם לא נעלמה".