הרב עמיחי אליהו
הרב עמיחי אליהוצילום: עצמי

עין טובה, ורוח נמוכה, ונפש שפלה, מתלמידיו של אברהם אבינו.
עין רעה, ורוח גבוהה, ונפש רחבה, מתלמידיו של בלעם הרשע.
(משנה באבות)

אני יכול להבין את דבריו של התנא שהוא מכוון ואומר "מתלמידיו של אברהם אבינו", כלפי המידות לעייל משום שהמידות הנזכרות באמת צריכות לימוד ועמל.

לצורך הדוגמא - לא קל להסתכל על העולם בעין טובה, נטית נפשו של העולם היא לבקר את הזולת, לעיתים גם להתלונן ולראות בתופעות חיוביות דברים רעים.

ללמוד להתבונן בעולם בעין טובה - אכן דורש רב ומורה לחיים. זה יכול להיות אבא ואמא או מחנך דגול. כל אלה בשילוב עם רצון של האדם להיות "תלמיד" לנושא הזה.

על כן המשנה אומרת -אם אתה נמצא בבית חינוך שמפתח בך את ה"עין הטובה", את ה"לב הטוב" - אתה תלמיד בבית הספר הנכון! תלמיד נכון במקום לימוד הנכון.


אבל דווקא מתוך ההקדמה לעייל, לא מובן לי הסיום של המשנה.
עין רעה, רוח גבוהה ונפש רחבה (רכושנות, תאוותנות) - כל אלא אינן זוקקות לימוד מיוחד, על פניו אין צורך בבית הספר מיוחד של "בלעם" על מנת להיות בעלים של המידות לעייל.
טבע האדם "הלא מחונך" הוא לראות בעין שלילית דברים, ראו נאום "החמוצים" של נתניהו. ראו הפגנת העגלות - עגלות הזהב, שהייתה בתל אביב. והקשיבו לסתם שיחת חולין ברדיו.

אם כן מהו התלמיד הזה של בלעם? מה צריך לעשות על מנת לזכות בתואר הנכסף "תלמיד של בלעם".. זה נשמע פשוט מידי ולא קוהרנטי ליחס ולהשקעה המצופה מתלמיד בגימנסיה השניה - זו של אברהם.

המדרש בפרשת שבוע האחרונה מספר על שירה שפרצה בספונטניות באומות העולם, כשאנחנו קיבלנו תורה. שמחה טהורה וכנה למול עם שמוכן לצאת למסע עולמי לא פשוט על מנת להוביל את עולם כולו להיות מוסרי יותר וטוב יותר. עם שמוכן ללמד את היחס הנכון להורים ב"כבד את אביך ואת אמך".

עם שמוכן להוביל מערכה של "לא תחמוד אשת רעך". עם שמוביל בעולם את האמונה באל אחד למול עובדי אלילים ועבודה זרה.

למול השמחה הזו ,עומד בלעם ומצליח לעקור את הראיה החיובית שהייתה בהם בכולם. הוא עוצר את השירה והשמחה ומלמד אותם באומנות להתבונן בעם ישראל ב"עין רעה". הוא מלמד אותם לשנוא אותנו שנאת עולם, מאז ועד ימינו אנו. זו לא סתם עין רעה רגילה , זו אומנות של עין רעה! למה נקרא שמו "הר סיני" - אומרים חז"ל שירדה שם שנאה לעם ישראל. ("סמך" ו"שין" מתחלפות.)

"נאום בלעם בנו בעור, ונאום הגבר שתום העין. נאום--שומע, אמרי-אל: אשר מחזה שדיי יחזה.

הוא רואה את הטוב, שומע אמרי אל. ומצליח להפוך את התמונה, להציג ולשכנע את כולם שהיא רעה.

השבוע עלתה לכותרות השיחה שנתן אבי שיחי'ה לתלמידי ישיבת "פרי הארץ". שנעצרו, נכלאו ועברו מסע תעמולה של שיסוי והסתה מתוזמן ע"י אנשי התקשורת והשמאל בציוניות הדתית.

בעוד השב"כ בעצמו ככל שאני מבין הורה לשחררם. האבן כפי המסתבר לא הועברה לבדיקת DNA במכון המשפטי באבו-כביר על פי הנוהל הרגיל במקרים דומים. האליבי שלהם לא נבדק וראש הישיבה בעצמו מג"ד במילואים מטובי בניה של הארץ.

זו אפילו לא חזקת החפות שעומדת להם כל עוד לא הוכח אחרת - הם חפים מפשע, הראיה שהם שוחררו!!! קרי: השב"כ מודה שהם לא אשמים רק שאין לו כח לתקן את הנזק התדמיתי שהוא יצר כלפי הישיבה. ואין לו סבלנות לבקש סליחתם לאחר שהוא כלא אותם ופגע בזכויותיהם קשות.

בכל מקרה בשיחה הסביר להם אבי מורי כשהוא מעודד את רוחם על העוול שנגרם להם על לא עוול בכפם שאת האנרגיות ואכפתיות שלהם למצב המדינה אסור לדכא, עם האידיאלים שקיימים בהם יש דרכים להשפיע ולא רק דרך הפגנות בצמתים.

מי שהיה מוכן בזמן הבריטים להיכנס לכלא על מנת להגיע לארץ ישראל, הקים עם אותה נחישות מדינה. מי שבעבר ישב בכלא על לימוד תורה היום מלמד תורה ברבים. מי שבעבר ישב בכלא הסוביטי על "חטא הציונות" ניתב את הכוחות שלו להיות שר למען מדינת ישראל.

"על כן, אתם תלמידי ישיבת 'פרי הארץ' צריכים לכוון גבוה, אחרי שלמדתם תורה - לכו בכוחה להנהיג את המדינה, השפיעו על רשויות המדינה. לכו להיות משפטנים עם ערכים של בית מדרש, לכו להשפיע בתקשורת או להיות רבנים בעלי השפעה", הוא חתם.

חלום דמוקרטי אמיתי! רב שמחנך תלמידים באהבה ענקית ואומר להם אל תשברו ממה שקרה לכם, לכו להשפיע בכלים של המדינה -לכו להנהיג.

כל זה לא הפריע לאנשים בתנועה הרפורמית, בשמאל הישראלי ובשמאל המתרחב וצומח בציונות הדתית ,לאחוז באומנותו של בלעם, זו שצריכה לימוד ושימוש תלמידי חכמים. להפוך את הקערה על פיה, ולנסות ולצבוע אותו את מו"ר אבי, כאילו הוא מעודד טרור ורצח - בעוד הוא הסביר בדיוק הפוך.

זה באמת כל כך נאיבי ומופרך מצידי לצפות מאנשים כמו תהלה פרידמן או גלעד קריב שקוראים מאמר הסתה בעיתון הארץ (שדנ"א שלו נמצא על כל יהודי שנרצח במדינת ישראל על רקע לאומני מאז הסכמי אוסלו) לא ללטף לח'ברה האלה את הראש, לא לקרוץ ולא לכסת"ח, אלא לומר בפשטות- לא תסית?!