לא אוהבים את המושג "מפלגה מגזרית", אבל זה מה שהם רוצים. כנס הבית היהודי
לא אוהבים את המושג "מפלגה מגזרית", אבל זה מה שהם רוצים. כנס הבית היהודיצילום: יהודה חיים, פלאש 90

עשרה ימים לאחר הפארסה במרכז הבית היהודי התעשתו אמש (ראשון) חברי מרכז המפלגה ואישרו הצעת החלטה זהה כמעט לחלוטין להצעה המקורית שהביא כבר לפני כשבועיים בפני המרכז מנכ"ל המפלגה ניר אורבך.

על פי ההצעה את יו"ר המפלגה תבחר ועדה מסדרת המכונה בשפה המכובסת "מועצה ציבורית", ואילו את חברי הרשימה יבחר המרכז. בנסיבות מסוימות יתכן שגם את האשה, המשוריינת במקום השלישי ברשימה, עשויה לבחור המועצה הציבורית ולא מרכז המפלגה.

ההיגיון מאחורי ההחלטה ברור, כל כך ברור שלגמרי לא ברור מה הוביל לכך שהיא לא אושרה בכינוס הקודם של המרכז. הרי איש שאיננו עסקן מקצועי לא יסכים להכניס את ראשו הבריא לפרויקט הזה של הבית היהודי, אם הוא יאלץ להעמיד את עצמו לבחירה בפני מרכז מפלגה שהוא כלל איננו מכיר. התוצאה תהיה חוסר יכולת מוחלט לאתר מועמד אטרקטיבי לכהונת יו"ר המפלגה.

אז למה בעצם זה לא קרה לפני שבוע וחצי, וצריך היה לחלוף עוד זמן לא מבוטל עד שההצעה באמת תאושר? נדמה שעיקר ההבדל נעוץ בכך שחברי המרכז הבינו והפנימו את המציאות החדשה. לקחו ארבעה שבועות מאז הפרישה הדרמטית של בנט ושקד ובבית היהודי הבינו סוף סוף שהמשימה העיקרית של הבחירות הבאות היא קודם כל ולפני הכל: להיות.

הבעיה העיקרית של הבית היהודי בנקודת הזמן הנוכחית היא עצם המשך קיומה של המפלגה הדתית לאומית. בלי תחושת חירום ברורה שתניע את כל העוסקים במלאכה, הבחירות לכנסת ה-21 עלולות להיות הרגע שבו תרד המפלגה הדתית לאומית מבימת ההיסטוריה. לכן עצם ההצלחה להגיע למנגנון בחירה סביר ליו"ר איננה מספיקה. מה שנדרש כעת הוא התגייסות מלאה של כל החברים, מכל האגפים והקבוצות במפלגה, למטרה אחת בלבד: להבטיח את המשך קיומו של הבית היהודי.

זו גם האחריות הכבדה מאוד הרובצת על כתפיהם של חברי המועצה הציבורית שנבחרה לצורך בחירת היו"ר. המוקד צריך להיות בהעמדת אישיות אטרקטיבית ומובילה, כדי שהמפלגה תחזור להיות מוקד משיכה, לפחות לקהל הבית הטבעי שלה. לכן צריך להתמקד באטרקטיביות של המועמד ולהתרחק כמו מאש ממועמדים של פשרה.

73 יום לפני הבחירות ופחות מחודש להגשת הרשימות הזמן קצר מאוד והמלאכה מרובה מאוד. זה לא זמן להמשך הסכסוכים והמאבקים. זה הזמן לדבר אחד בלבד - חיזוק כוחה של המפלגה לקראת המבחן הקובע היחיד - הקלפי.