הזוג נגל וילדיהם עם נתי כהן- מנכל משרד התקשורת ודני דיין
הזוג נגל וילדיהם עם נתי כהן- מנכל משרד התקשורת ודני דייןצילום: דוברות

ארגונים רבים משקיעים ביצירת קשר בין יהדות התפוצות לבין מדינת ישראל, ואחד הארגונים המובילים בתחום הוא ההסתדרות הציונית העולמית.

בכל שנה שולחת ההסתדרות הציונית העולמית מורים - שליחים ישראליים, לבתי הספר בתפוצות, לתקופה של שנתיים-שלוש, במטרה לחזק את הקשר עם יהדות התפוצות באמצעות לימודי עברית והיסטוריה הן של העם היהודי והן של ישראל.

בימים אלה ישנם כ-200 מורים בלמעלה מ-100 בתי ספר בעולם. בהסתדרות העולמית מתכננים לגייס מורים נוספים בארץ ולהגדיל מספר זה בשנים הבאות. הריכוז הגדול ביותר, כ- 65%, נמצא בצפון אמריקה. בנוסף לכך, ישנם מורים-שליחים בפינלנד, אוסטרליה, ברזיל, מקסיקו, דרא"פ, הונג-קונג ועוד.

אתגר שימור הזהות היהודית הולך וגדל בשנים האחרונות, בעיקר אצל צעירים בקהילות השונות בעולם. מחקרים רבים מראים כי המפתח להצלחה הוא ביסוס הקשר לישראל, לשפתה ולתרבותה: ככל שמבססים קשר זה בגיל צעיר יותר - ניכרת עליה בשימור והעמקת הזהות היהודית.

על רקע זה, בתי ספר יהודיים ברחבי העולם מגבירים את מאמציהם לשלב שליחים מישראל בתוך צוות ההוראה של בית הספר. נכון לשנה זו למעלה ממאתיים מורים-שליחים מלמדים עברית ויהדות ומביאים את ישראל לאלפי תלמידים בעשרות מדינות ברחבי העולם, והביקוש רק מוסיף ועולה.

משפחת נגל, הם זוג עם שני ילדים שנמצאים כרגע בשנת השליחות הרביעית שלהם במנהטן. "הסיפוק הוא עצום", מספר אריק, "אנחנו אוהבים את עבודת השליחות ומתרגשים מהיכולת להגיע לצוות, לתלמידים ולקהילה ולדבר את הציונות בעולם", אריק מספר כי על אף הקשיים והגעגועים למשפחה שבישראל הם נהנים מכל רגע, "זה לא הכי קל, אבל תחושת הסיפוק שווה כל קושי. אנחנו ממליצים בחום להגיש מועמדות, לצאת לשליחות ולחוות חוויה משמעותית שתורמת המון ליהדות התפוצות ובהכרח גם לנו עצמנו".

"יצאנו לשליחות לפני שנה וחצי, מתוך רצון אמתי להכיר את האחים שמעבר לים, ללמד על הארץ היפה שלנו, להכניס רוח ישראלית, וללמד את השפה העברית", מספרים אופיר ועדי ירחי, במקור מירושלים, יחד עם שלושת ילדיהם (תמר (9) בניה (7) ויאיר (4), שנמצאים בשליחות הוראה בסטמפורד, קונטיקט, ארצות הברית, "שנינו מורים בבית הספר היסודי ומלמדים עברית ולימודי קודש. מעבר לזה אנחנו אחראיים להכנסת הרוח ישראלית בבית הספר- חושפים את התלמידים (והצוות וההורים) לתרבות הישראלית ולנופיה ומגרים את הסקרנות שלהם כבר מגיל ארבע לרצות וללמוד עוד על הארץ שלנו ולהרגיש חלק ממנה".

הפעילויות שהזוג מקדמים בקהילה שונות ומגוונות- בשעת "בישול בעברית" ילדים מכיתות שונות מתאספים, קוראים (ומנסים להבין) את המתכון בעברית וביחד מבשלים בעברית. אל ״שיר ורוח" מגיעים כל תלמידי בית הספר- לאחר שאופיר ועדי לימדו בכיתות שיר ישראלי, ולאחר מכן כל התלמידים מתכנסים ושרים ביחד וכמובן מארגנים בבית הספר את טקסי יום השואה, יום הזיכרון וחגיגת יום העצמאות ועוד.
"גם הילדים שלנו שליחים", אומרים בגאווה בני הזוג, "הם מספרים על ישראל, על החוויות מהארץ והמקומות שאהובים עליהם ומעוררים את חבריהם לכיתה לרצות לבקר בארץ".

לסיכום, בני הזוג מספרים כי העבודה בבית הספר מאתגרת ומספקת והקשר עם הילדים ממלא ומרחיב את הלב, "יש המון רצון וצמא לידע ממקור ראשון ומאנשים שאוהבים את הארץ" אומרת עדי ומוסיפה "חווית השליחות לא דומה לשום דבר אחר. המשפחה מתגבשת, בהמון המון שעות יחד- ההימצאות במרחב בית הספר יחד עם הילדים, הטיולים המשותפים והמטורפים וכמובן החשיפה למנטליות אחרת, כל אלו יחד מחזקים את הקשר המשפחתי ומעצימים אותו וכך בעצם באנו לשליחות בכדי להעניק אבל אנחנו מקבלים גם המון בחזרה".

שליחים אלו מועסקים בבית-הספר, והם משתלבים בצוות ההוראה באופן מלא. בהתאם למערכת האישית שלהם, מקבלים השליחים הזדמנות חד-פעמית לבסס קשר עם ילדים ובני נוער יהודיים במשבצת הזמן הגדולה של יום הלימודים. שיעורי העברית, התנ"ך והתושב"ע מביאים ישראל חיה ואותנטית לתוך הכיתה, ונותנים לתלמיד את הכלים והאפשרות להתקרב לישראל ולהרגיש בה כמו בבית. לצד שיעורי השגרה היום-יומיים, השליחים ממלאים תפקיד מרכזי בהווי בית-הספר ובאירועי השיא שלו: ממסיבת חנוכה בבית השליח, עבור דרך סדר ט"ו בשבט הבית-ספרי, וכלה באירועי יום העצמאות בבית הספר אליהם מוזמנת כל הקהילה - כל אלו בניצוחם של השליחים - הופכים לזיכרון בלתי-נשכח בלבם של התלמידים.

ההסתדרות הציונית העולמית מזהה את הצורך הגובר ומנסה לתת לו מענה מיטבי. בימים אלו מתקיים סבב גיוס נוסף למשרות שליחי-הוראה. בהתאם לדרישה מהשטח, הגיוס מתמקד בזוגות בהם שניהם בעלי תעודה מתאימה וניסיון של שנתיים לפחות בהוראה.

במרוצת השנים, שליחי ההסתדרות הציונית הוכיחו כבר כי הם ראויים לאמון זה. הם התמודדו בהצלחה עם אתגרי המעבר לסביבת עבודה חדשה, משתלבים בבתי הספר ובקהילה וחוזרים לארץ עם קשרים אישיים שנשמרים אפילו ממרחק, וגם כמובן עם הזיכרונות המיוחדים מהחוויה המשפחתית יוצאת הדופן שהם חוו.