תיירות בנימין. ארכיון
תיירות בנימין. ארכיוןערוץ 7

תנועת אמנסטי אינטרנשיונל מפרסמת היום (רביעי) דו"ח חדש התוקף את פעילותן של ענקיות ההזמנות המקוונות בתחום התיירות - Airbnb, Booking.com, Expedia ו־TripAdvisor ביהודה ושומרון.

לטעמה של התנועה חברות אלה "מתדלקות את הפרות זכויות האדם של הפלסטינים באמצעות פרסום מאות מקומות לינה ואטרקציות בהתנחלויות הישראליות הבלתי חוקיות שבשטחים הפלסטינים הכבושים, על אדמות פלסטיניות, כולל מזרח ירושלים".

הדו"ח המודאג של אמנסטי מציין כאחת הדוגמאות לתיירות הפוגעת בזכויות ערביי יו"ש את כפר אדומים, ישוב בו מרכז תיירותי שהולך וגדל. "הרחבת כפר אדומים וההתנחלויות הסובבות אותה מהווה גורם מרכזי בהפרות זכויות האדם נגד הקהילה הבדואית המקומית", קובעים בדו"ח.

"ההשתלטות הבלתי חוקית של ישראל על אדמות פלסטיניות והרחבת ההתנחלויות מנציחה סבל עצום, דוחקת את הפלסטינים מבתיהם, מחריבה את פרנסתם ושוללת מהם את תנאי המחייה הבסיסיים ביותר, כגון מי שתייה. Airbnb, Booking.com, Expedia ו־TripAdvisor מציגות את פעילותן כמבוססת על ערכי השיתוף והאמון ההדדי, אך בפועל הן תורמות להפרות זכויות אדם על ידי פעילותן המסחרית בהתנחלויות", אמרה סימה ג'ושי, מנהלת תחום הסוגיות הגלובליות באמנסטי אינטרנשיונל.

עוד מאשימה ג'ושי: "ממשלת ישראל משתמשת בתעשיית התיירות הצומחת והמשגשגת בהתנחלויות כדרך ליצירת לגיטימציה לקיומן ולהרחבתן של ההתנחלויות הבלתי חוקיות, וחברות ההזמנה המקוונות משתפות פעולה עם האג'נדה הזו. הגיע הזמן שהחברות הללו יגנו על זכויות האדם על ידי משיכת כל פרסומיהן בהתנחלויות הבלתי־חוקיות שבשטחים הכבושים. פשעי מלחמה אינם אטרקציה תיירותית".

באשר לארבע החברות הבינלאומיות להזמנות מקוונות של תיירות נכתב בדו"ח כי חברות אלה "מקדמות פרסומים של רשומות בהתנחלויות, כולל ירושלים המזרחית":

"ל־Airbnb האמריקאית יש יותר מ־300 פרסומי רשומות של נכסים בהתנחלויות שבשטחים הפלסטינים הכבושים. ל־TripAdvisor האמריקאית יש יותר מ־70 פרסומי רשומות של אטרקציות שונות, סיורים, מסעדות, בתי קפה, בתי מלון ודירות להשכרה בהתנחלויות שבשטחים הפלסטינים הכבושים. Booking.com שהמטה שלה בהולנד, מפרסמת רשומות של 45 מלונות ודירות להשכרה בהתנחלויות שבשטחים הפלסטינים הכבושים. Expedia שמקומה בארה”ב, מפרסמת רשומות של תשעה ספקי אירוח, הכוללים ארבעה בתי מלונות גדולים בהתנחלויות שבשטחים הפלסטינים הכבושים", לשון הדו"ח.

הארגון קורא למדינות לחוקק חוקים להחרמת תוצרת ההתיישבות וכותב כי "לא רק תעשיית התיירות מרוויחה ותורמת להתנחלויות הבלתי־חוקיות. מאות מיליוני ק"ג של סחורות המיוצרות בהתנחלויות הישראליות מיוצאות מדי שנה, אף על פי שמרבית מדינות העולם הצטרפו לגינוי ההתנחלויות הבלתי־חוקיות על פי המשפט הבינלאומי. בנוסף לקריאה לחברות הפרטיות להפסיק את פעילותן עם ההתנחלויות, אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לממשלות להפוך זאת לחובה באמצעות רגולציה, וחקיקת חוקים האוסרים על יבוא סחורות. "לא מספיק לגנות את ההתנחלויות כבלתי־חוקיות ולאפשר לפעילותן המסחרית להימשך”, אמרה סימה ג'ושי.

באמנסטי מציינים כי הפרלמנט באירלנד נמצא כעת בתהליך אישור הצעת חוק שתאסור על סחר ושירותים עם ההתנחלויות, וקוראים "למדינות נוספות להמשיך לפי עיקרון זה".