תוקף ומתחייב. השר אקוניס
תוקף ומתחייב. השר אקוניסלשכת השר

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס שר המדע, אופיר אקוניס, לנאום גנץ והעימות החזיתי מולו, כמו גם לעמדה אותה בכוונתו להציג מול תכנית המאה של הנשיא האמריקאי, תכנית העשויה להתפרסם מיד לאחר הבחירות.

על נאום גנץ אומר אקוניס: "נאום גנץ היה נאום ארוך. הוא דיבר סוף סוף, אבל לא אמר כלום. כל מי ששמע אותו לא מצא בו תפיסת עולם או ערכים, אלא טשטוש עמדות על פי הוראת משרד פרסום תל אביבי".

לטעמו של השר אקוניס הצגת עמדות ברוח 'קדימה', עמדות הדוגלות במו"מ מדיני לצד עקרון גושי ההתיישבות ובקעת הירדן וההיאחזות ברמת הגולן, מזכיר השר אקוניס כי 'קדימה' ו'יש עתיד' הם שמאל לכל דבר. "כל מי שלא מתחייב להתנגד למדינה פלשתינית ביו"ש, כל מי שלא מתחייב שלא תהיה נסיגה לקווי הארבעה ביולי ולא נשבע לקידום ההתיישבות ביו"ש ולא מתנגד לחלוקת ירושלים הוא שמאל".

לטעמו של אקוניס עם הכרזותיו של בני גנץ חוזרת על עצמה תופעת ד"ש, 'קדימה' ומפלגות דומות שהכריזו על עצמן כמרכז על מנת ללקט קולות בימין. לציבור ממליץ אקוניס לעקוב אחר האנשים שמאחורי מפלגתו של גנץ ולזהות בהם את טביעות אצבעותיה של מפלגת העבודה: "אסף זמיר חבר מפלגת העבודה, חיליק טרופר מראשי המחנה של שלי יחימוביץ', מיכה ביטון ידידי הוא איש מפלגת העבודה, מיקי חיימוביץ' אשת שמאל מובהקת".

באשר לאנשי הימין שחברו לגנץ כדוגמת צבי האוזר ויועז הנדל, אומר אקוניס כי עדיין לא שמע אותם מתבטאים באופן נחרץ ומתחייבים לעמידה איתנה מול מתווה טראמפ הצפוי להיות מוגש אחרי הבחירות, במידה והוא יכלול את רעיון שתי המדינות.

"איך בני גנץ יעמוד בלחצים של מנהיגים בינלאומיים ושל העניינים השוטפים על סדר יומה של המדינה כשלא עמד בלחץ של מפלגה שלא עברה את אחוז החסימה, מפלגתו של יעלון, ונתן לו שלושה מקומות בעשירייה הראשונה?", שואל השר אקוניס הקובע כי בדמוקרטיה לא בלתי לגיטימי להיות איש שמאל, אך בלתי לגיטימי להתחזות למרכז כדי לקושש קולות מהמחנה הלאומי.

באשר לעמדות שלא נשמעות מכיוון מפלגתו של גנץ אודות ההתייצבות נגד רעיון שתי המדינות, מדגיש אקוניס כי הוא עצמו מתחייב לכל אותם עקרונות שהוא דורש מאנשי גנץ להתחייב להם. "נכנסתי לכנסת לפני עשר שנים ואני ממשיך כשהיעד שלי הוא יישוב יהודה ושומרון, העמקת אחיזתנו בארץ ומניעת הקמת מדינת טרור ביהודה ושומרון. אני לא מאמין בשום מתווה שיש בו מדינה מינוס או מדינה פלוס. ויתור על ארץ המולדת שלנו לא בלקסיקון שלי. כשנותנים לערבים מדינה ביו"ש אתה גוזר התאבדות על מדינת ישראל", אומר אקוניס ומתריע: "הם יחפרו מנהרות לעפולה רעננה וכפר סבא. זה מה שיקרה".

באשר לחשש שמא עמדות שכאלה יביאו לעמעום הידידות עם ממשל טראמפ, סבור אקוניס כי התוצאה תהיה הפוכה: "זה יגביר את הידידות. טראמפ אינו מעריך חולשה אלא עצמה".

ומה על עמדותיו של ראש הממשלה נתניהו עצמו כפי שביטא אותן בנאום בר אילן? עמדות התואמות את רעיון המדינה מינוס? על כך משיב אקוניס: "הליכוד לא תומך במדינה פלשתינית ביו"ש. זו אבן יסוד בתנועה שאני חבר בה".

עוד התבקש השר אקוניס להתייחס להכרעה שצפויה להתקבל בבית המשפט בעתירתה של הפרופ' יעל אמיתי נגדו. כזכור השר אקוניס סירב לחתום על מינויה של הפרופ' אמיתי למועצת הנגידים של קרן המחקר ישראל-גרמניה בשל תמיכתה בסרבנות שירות ביהודה ושומרון.

"אני לא חוזר בי בפסיק מהתהליך שעברתי מאז הקיץ האחרון בנושא הזה. איש או אישה שחתמו על עצומת סרבנות שירות - שזו עבירה על החוק ומעשה שהוא בלתי מתקבל על הדעת - אדם כזה אינו ראוי לייצג את ישראל בפורומים בינלאומיים. אני לא חוזר בי במאומה מהמאבק של החצי שנה אחרונה ואני ממש לא בטוח שבית המשפט יתנגד לעמדתי".

"המאבק על ארץ ישראל מתחיל עכשיו, החל מהפריימריס. צריך לבחור מועמדים שמתחייבים להצביע נגד שתי מדינות וליצור רשימה לאומית, ולאחר מכן צפוי מאבק קשה מאוד בבחירות הכלליות להקמתה של ממשלת המחנה הלאומי בראשות הליכוד", דברי אקוניס