"אסור לאף רופא או רב לומר 'לך לא יהיו ילדים'"

גם אחרי 43 שנים בתחום, הרב מנחם בורשטין ממכון פוע"ה, לא איבד את הלהט, וכבר מחפש את האתגרים הבאים

עפרה לקס , כ"ה בשבט תשע"ט | עודכן: 18:16

הרב מנחם בורשטיין
הרב מנחם בורשטיין
צילום: חנה טייב

יום אחד הכינו במכון פוע"ה בריכת מי סלק גדולה. רב אחד גיבס את רגלו, רב אחר את ידו והם נכנסו פנימה למים האדומים. למרות שזה עלול להישמע כך, הפעילות הזאת לא נערכה במסגרת יום כיף פורימי - זה היה ניסוי מהסוג שרבני המכון נוהגים לעשות לפעמים.

הפעם מטרת הניסוי הייתה לבדוק אם הגבס המיוחד שהביאו מחו"ל מהווה חציצה בטבילה או לא. חמש דקות אחר כך נחתך הגבס אחר כבוד, והתגלה שצידו הפנימי נצבע כולו באדום. הניסוי הצליח, הגבס איננו חוצץ בין גוף האדם למים. הרבנים צילמו את הממצאים, והרב מנחם בורשטין, ראש המכון, שלח בווטסאפ לעוזרו של הרב עובדיה.

"הוא ראה את זה ואמר 'מצוין'", מספר הרב בורשטין, ובכך נפתרה בעיה שבה עסק במשך חודשים רבים – כיצד יכולה לטבול אישה ששברה את ידה או רגלה. אומנם גם לפני הניסוי המיוחד הוא מצא פתרונות חלקיים, כמו למשל הסכם עם מרפאה מסוימת שתוריד את הגבס לפני הטבילה ותחזיר אותו אחריה, במקרים שבהם זה מתאפשר. אך מכיוון שהפתרונות שמצא לא נתנו מענה לכל המקרים, הוא המשיך לחפש עד שהגיע, בעזרת בנו, לסוג הגבס המיוחד והיקר הזה. השלב הבא היה השגת הנחה מקופת חולים לרכישתו. "זה המוטו שלנו - לכל בעיה אנחנו צריכים למצוא פתרון", הוא משנן בכל הזדמנות.

כבר 34 שנים עוסק הרב מנחם בורשטין (62) בנושאים של פוריות על פי ההלכה. הרב מרדכי אליהו היה זה שזיהה את היכולות שלו בנושאים שעומדים בצומת ההלכה-רפואה-מדע, ושלח אותו לסייע לזוגות מאותגרי פוריות. חמש שנים אחר כך, כשהעשייה שלו הייתה גדולה מכדי להישאר בדל"ת אמות של ביתו הפרטי, הוא העתיק את הפעילות למבנה משרדים ופתח עמותה. יש להניח שהרב אליהו בעצמו לא שיער שהמכון יצליח לאגד בתוכו את כל הציבור בישראל, ולשלוח זרועות לכל מה שנוגע בתחום.

"אני לא יכול להגיד למישהו אין לי פתרון בשבילך, או השאלה הזאת שייכת למישהו אחר", אומר הרב בורשטין. כל סוגיה שהוא נשאל עליה, כל בעיה שחוזרת על עצמה אצל כמה זוגות, טורדת את מנוחתו עד שהיא מקבלת מענה בדמות המצאה מדעית שהוא לוכד במקום כלשהו בעולם, תיווך והסברה לרופאים ולרבנים או הקמת מיזם חדש. כך למשל במיזם החדש שלו - איפור מיוחד לשבת והשתלמות למאפרות. הרב הבין שנשים מעדיפות שלא לטבול בשבת, כדי שההימנעות שלהן מלהתאפר לא תביך אותן מול השכנות, ומיד גיבש את הפתרון של איפור שמותר לשימוש בשבת. הרעיון שהרב אליהו זרק למים לפני שנים הולך וגדל, ויוצר עוד ועוד אדוות שמתרחבות על פני המים. נושא אחד מביא נושא אחר, והמכון עוסק היום בנושאים הרבה יותר רחבים מאלה שאיתם התחיל.

הורים ל-100,000 ילדים

במכון פועה מנהלים יומן, ובקרוב יגיעו לילד ה-100,000 שנולד בעזרתם. מספר בלתי נתפס, הישג שאין לתאר. הרב בורשטין יזכה השנה בפרס כנס ירושלים של העיתון 'בשבע' בזכות העשייה הברוכה הזאת. כשאנחנו יושבים לשוחח הובטח לו שלא יהיו הפרעות. רק טלפון דחוף אחד, שלושה מסרונים, טלפון נוסף מהבית ושתי שאלות שלא סובלות דיחוי. נראה שזה מקסימום האיפוק שהמכון יכול להחזיק. כולם נמצאים כאן בעשייה מתמדת, עונים, לומדים ודנים. אין רגע דל. רבני המכון עונים בסבלנות ובמקצועיות לפונים אליהם בכל בעיה הקשורה לטהרת המשפחה ולפוריות. זוגות, חתנים וכלות וגם רווקים מגיעים לשאול שאלות ולהתייעץ. זוגות מאותגרי פוריות מקבלים כאן חיבוק חם. הצוות מלווה, מתווה דרך ומדבר על ליבו של הזוג כשנוצר משבר.

הרב בורשטין, כל השנים אתה עוסק בלמצוא דרכי אבחון וטיפול לבני זוג כדי לסייע להם להביא ילדים לעולם. האם יש נקודה שבה אתה אומר מספיק עם הטיפולים, אתם יותר מדי שנים בדבר הזה?

"יש נקודה כזאת. זה לא קורה הרבה, אבל זה קורה. בשיחה כזאת אני לא משאיר אותם בלי מענה. אני אומר להם תפסיקו טיפולים אבל תאמצו ילד, תפסיקו לטפל אבל תלכו על פונדקאות".

מה גורם לך להגיד די?

"כמות הטיפולים והגיל. אם אני רואה אישה שהרזרבה השחלתית שלה היא אפס כמעט, וגם אחרי שאני שולח אותה לפתרונות מתחום הטבעונות לא רואים תוצאות, אני אומר לה בואי נתקדם הלאה".

איך מתכוננים לשיחה כזאת? במיוחד לאחר שבמשך תקופה ארוכה עודדת את בני הזוג לא להתייאש ולנסות דרכים שונות.

"זה לא קל, יכול להיות שאני מזיל דמעה, אבל הם לא צריכים לשמוע ממני ייאוש, לא בשביל זה הם באים אליי. אם אני צריך להתחזק אז אני שואל ומבקש ברכה מרבנים. אליהם אני בא עם המון אופטימיות. אני אומר דיברתי עם הרב הזה והזה, ויש לכם ברכה. מצד שני, אני לא עושה הצגות. מאוד חשוב שהם יבינו על מה מדובר ואני אומר את הדברים באופן ישיר. רוב הזוגות שומעים בקולי, אם לא עכשיו אז אחר כך, בכל מקרה אני נותן להם אלטרנטיבה.

"יותר מדי זוגות שמעו מיותר מדי רופאים משפטים שונים עם מסר אחד: הם לא יהיו הורים. החל מ'יצמחו לי שערות בכף היד לפני שתהיי בהיריון' ועד 'הסיכוי שלכם פשוט אפסי'". הרב בורשטין יוצא נגד האמירה הזאת בצורה נחרצת. "אסור לאף רב ולאף רופא לומר 'לך לא יהיו ילדים'. יכול להיות שאני אעשה למישהו תוכנית טיפול והוא יאמר 'הרב, אני לא עומד בזה, אין לי כוחות'. אבל מבחינת מה שאפשר, יש המון אופציות. יש תרומת ביצית ויש פונדקאות ויש אימוץ. זו אומנם אופציה מאוד רחוקה אצלנו, אני אומר לאנשים תזמינו תור לאימוץ, זה לוקח כמה שנים. תזמינו, ואחר כך נצחק יחד".

ויש עוד מקרים שבהם הרב בורשטין נוטה להציב לזוגות גבול. כשלאישה יש כבר כמה ילדים, והיא ממשיכה לנסות חרף אחוזי ההצלחה האפסיים והגיל המתקדם, הרב בורשטין מבקש לשים לזה סוף. "אני אומר לה, מה יהיה לך משלושה ילדים? הרבה נחת? אני מבקש מהרב - ומזכיר שם של רב רלוונטי - שהנחת שהיית צריכה לקבל מהילדים הנוספים תעבור לדור הבא ואפילו ביתר שאת".

וזה מנחם?

"זה נותן כוח. אני גם רואה שזה קורה. נשים חוזרות אחרי הרבה שנים ואומרות 'לא שיערתי שככה הקדוש ברוך יעזור. הרב, זה מה שהתכוונת?'. אני חושב שזה מאוד משמעותי".

"עשה זיגוג וזכה לזיווג"

הרב בורשטין, כאמור, ממליץ לאנשים שטיפולי פוריות לא עזרו להם, ללכת על אפשרויות אחרות, ביניהן פונדקאות. המוסד הזה, שעלה לכותרות במסגרת הפגנות הלהט"ב, הוא תהליך לא מובן מאליו. מדינות מערביות רבות אינן מאפשרות לקיים אצלן הליך פונדקאות מחשש לסחר באיברים ובעוברים.

"העמדה שלי תמיד הולכת לפי ההלכה", מסביר הרב בורשטין. "אם ההלכה מאשרת אז זה בסדר. ברור שכל דבר אפשר למשוך לכיוון הסחר. זה כמו בתרומת ביציות. כשאני מגיע לחו"ל לעשות השגחה על תרומת ביציות אני אומר 'תנו לי את הרשימה, אני רוצה לדבר עם התורמות'. אני נפגש איתן ובודק אם מכריחים אותן. זה לא קרה. התורמת יודעת שהיא עושה חסד וזה גם כסף. ולפעמים התווכחתי עם החברה המתווכת שיגדילו את הסכום שנותנים לתורמת".

הרב בורשטין מוסיף שבמסגרת העיסוק של המכון בנושא הפונדקאות והבעיות האתיות שהוא נושא בחובו, הוא זכה לביקור של חברי פרלמנט צרפתי. "הם יודעים שזה מכון דתי והגיעו אלינו כדי ללמוד את הנושא האתי של פונדקאות. בצרפת באמת לא מאשרים פונדקאות כי הם חוששים לסחר". מי ששוחח עם האורחים הנכבדים היו הרב בנימין דוד, שהוא ראש מחלקה הצרפתית במכון וד"ר לאתיקה, והרב בורשטין שכבר שנים ארוכות עוסק באתיקה במסגרת המילואים שלו בוועדת הלנסיקי - ועדת הניסויים של צה"ל. "הם היו המומים מהאופן שבו אנחנו מסתכלים על הדברים", הוא מתאר.

מה אתה משיב על הטענה שמדובר בסחר בעוברים?

"כשהחוק עלה לדיון עשינו בירורים שונים והכנסנו המון נקודות בולמות. למשל, זה שהפונדקאית צריכה להיות אישה שיש לה ילד, כי אחרת קשה לה להיפרד מהתינוק. רוב התביעות המשפטיות בעולם סביב הנושא הזה הן במקרים של פונדקאית שזה ההיריון הראשון שלה והיא לא מסוגלת להתנתק. לפי ההלכה, זו צריכה להיות אישה פנויה אבל עם ילד. פונדקאית יכולה להיות רק פעמיים, ולזוג מותר להביא באופן הזה עד שני ילדים. יש עוד כללים שגורמים לכך שזה יהיה נשלט".

הרב בורשטין לא כל כך רוצה להיכנס לנושא של רווקות שיולדות לעצמן מתרומת זרע, אבל הוא מתנגד לכך משום ש"אין שום פוסק גדול שמתיר את זה". זו הסיבה שהוא מקדם מאוד את נושא הקפאת הביציות לנשים מעל גיל 30 שעוד לא נישאו.

"הקפאת הביציות התחילה בספרד, בשיטה שנקראת זיגוג", הוא מסביר. "באתי עם זה לרב מרדכי אליהו. הוא שאל מי אמר שהביציות האלה יהיו בסדר? שאלתי את הרופא שהיה אחראי על הנושא בספרד והוא הסביר לי שהביציות האלה מגיעות לשבעה בתי חולים בספרד. הוא הסביר שיש כבר המון ילדים מההקפאה הזאת. חזרתי עם התשובה הזאת לרב אליהו אבל הוא מאוד מאוד חשש. הוא אמר 'מה יהיה, אולי אלה שיקפיאו ירגישו שטוב להן ולא ירצו להתחתן'. שאלתי אותו מה לעשות, הוא אמר 'תקפיא את הרעיון, נראה'". לא חלף הרבה זמן והרב בורשטין חזר למורו ורבו ובידיו גזיר עיתון. "זו הייתה כתבה שסיפרה על התופעה של נשים מהציבור הדתי שיולדות בלי בעל. הוא היה נסער כולו על כך שכותבים על זה ומעודדים את זה. הוא שאל אותי 'מה אתה מציע לעשות', עניתי 'להפשיר את הרעיון שלי'".

לא הרבה אחר כך הרב אליהו נפטר. הרב בורשטין כינס את הרב דב ליאור, הרב יעקב אריאל והרב אהרן ליכטנשטיין ויחד הם פסקו שהדבר אפשרי והוציאו קריאה בנושא. אחר כך נערך כנס בנושא וכדרכו של הרב בורשטין, הוא גם דאג להנחה לנשים רווקות שמבקשות להקפיא ביציות במקומות שבהם זה התאפשר. "אם יש עוד בתי חולים שמסכימים, נשמח". המכון גם מלווה את הנשים שעורכות הקפאה וגם מסביר לצוות הרפואי את הניואנסים והרגישויות בכל הנוגע למי שעוברות את התהליך והן עדיין לא נשואות.

"עשינו גם בדיקה", אומר הרב, "עקבנו אחרי 60 נשים שהקפיאו, ביררנו מה קרה איתן אחר כך. מתברר ש-63 אחוזים מהם התחתנו תוך שנה - שנה וחצי, בבחינת 'עשה זיגוג וזכה לזיווג'. שאלנו אותן, מה מיהרתן כל כך להתחתן? אז הן אמרו שהשיח של הרופאים על מצב הפוריות שלהן הלחיץ אותן".

הדרכה לא רק לחתנים

נחמה ליבוביץ' התגוררה בסמוך לבית משפחת בורשטין. מדי שבת לפני התפילה היה פוגש בה הרב בורשטין בדרכו לישיבת מרכז הרב. "בכל פעם הייתי שואל אותה שאלה, תמיד היה מעניין לשמוע אותה. יום אחד היא אמרה לי 'קראתי על מכון פוע"ה, אתה הבורשטין שכתוב שם? מתכוונים אליך?' אמרתי לה 'כן'. היא אמרה שבעיניה מדובר במפעל אדיר וחשוב. ואז היא שאלה אותי, 'נכון שנחמה ליבוביץ' זה דבר חשוב? אמרתי 'בטח, זה מותג, עשית הרבה דברים חשובים'. ואז היא ציטטה לי את ה'עקידת יצחק' שאמר שיש חווה ויש אישה, יש את הצד של הילודה ויש את הצד שהיא כבן אדם. היא המשיכה ואמרה 'אתה רואה איזה כבוד אני נותנת לעקדת יצחק כשאני כותבת עליו, אבל הוא היה גבר, הוא לא היה אישה. הוא לא מבין מה זה אישה אם הוא אומר שיש כאן שני דברים. דע לך שאם הקב"ה היה שולח לי ילד אחד, אחד! הייתי מוותרת על כל הנחמה ליבוביץ''".

הרב בורשטין היה המום ופתח בדברי כיבושין ונחמות, הוא הזכיר לה שגם לרבי מלובביץ' לחזון איש ולרב צבי יהודה לא היו ילדים, אך הם השאירו אחריהם מורשת מפוארת. "אמרתי והלכתי. זו הייתה שבת, ולא רציתי לבכות, אבל כל הדרך עד 'מרכז' בכיתי, ועד היום אני מתרגש כשאני מספר את זה", הוא אומר וקולו נסדק, "אז כשאנשים אומרים לי כל מיני דברים פמיניסטיים, אני מספר להם את הסיפור הזה. ילודה היא דבר מאוד משמעותי לאישה".

כמי שמלווה זוגות ומשפחות כבר יותר מ-30 שנה, אתה רואה שינוי במעמד המוסד הזה שנקרא משפחה?

"כולם מבינים שמשפחה היא משהו מאוד יסודי במהלך חייהם, ויש הבדל במגזרים השונים במה שקורה היום. פעם חשבנו שאפשר לצאת לתקשורת ולהגיד את דעתנו כקונטרה למה שמתרחש בחוץ, היום אנחנו יודעים שזה לא כך ואין שוויון בהבעת דעה. לכן, אנחנו מלמדים את החשיבות בלי להתווכח עם אחרים".

מכון פועה מפעיל מגוון קורסים והכשרות בתחומים הנוגעים למשפחה, טהרה ואישות ואפילו יועצות פוריות לליווי הזוג, ובעיקר האישה, בטיפולים. חוץ מכל אלה, יש יועצות בקהילה. "מלמדים את היועצת את כל המידע שיש ואת כל הפתרונות לכל השאלות הקשות בנושאי פוריות, אישות וטהרת המשפחה", אומר הרב בורשטין. "הרעיון הוא שיהיה להן ידע וכל אחת תיקח את זה לכיוון שלה. אחת תלמד שיעורים בנושא טהרה ואחת תאמר לרב העיר, אם אתה צריך להסביר משהו לאישה - אתה יכול להפנות אליי. אלה בדרך כלל נשים בקהילה שהן גם ככה מובילות דעה. עד היום כשהיו שואלים אותן שאלות, הן היו עונות משהו אבל לא הכי מעודכן רפואית או הלכתית. הלימודים האלה נותנים להן הכשרה רחבה".

האם המציאות היום יותר מורכבת? האם האתגרים המשפחתיים שאיתם מתמודדים הם יותר גדולים? האם בשביל זה צריך יועצות לכל תחום?

"המציאות תמיד הייתה מורכבת, בכל תקופה זו התמודדות שונה. היום התפיסות המערביות נושפות בעורפנו ויש כאלה שזה מוצא חן בעיניהם והם מנסים להכניס את זה פנימה. בקורס הדרכת כלות אני אומר למדריכות 'אתן היסוד להקמת משפחה בישראל', ואני מלמד אותם איך ללמד, איך ללוות ואיך להתמודד".

מכון פוע"ה לא מסתפק רק בהכשרת מדריכים לפני החתונה אלא גם בהכשרת מלווים לבני זוג בשנה הראשונה. כל מי שהתחתן פעם יודע שהשנה הראשונה היא מופלאה אבל גם לא פשוטה. הרב בורשטין ראה מקרים שהגיעו לקצוות.

"אם בשנה הראשונה אתה נותן הסברים וליווי, אז הבעיה לא מתעצמת. בעוד פחות מחודש יש כאן יום עיון לחתנים. אני קורא לזה עצות שנכתבו בדם. בכל פעם שזוג צעיר היה שואל אותי שאלה הייתי אומר לעצמי 'אויש, חבל שלו אמרו לו אל"ף, בי"ת, גימ"ל בזמן'. אספנו את כל השאלות האלה ואנחנו עושים יומיים מרוכזים לחתנים או למי שנישא בשנה וחצי האחרונות. אחר כך אתה רואה הבדל שמיים וארץ בין מי שהיה בשיעור הזה ומי שלא". בהמשך, יש מחשבה לעשות יום עיון כזה גם לכלות.

הרב בורשטין מלמד את יועצות ההלכה של נשמת, ולמען האמת יש גם נשים יועצות שמשיבות בקו של מכון פועה. "אני מזדהה עם הצורך של אחוז קטן של נשים שלא לשאול רב אלא אישה. בפסיקות ההלכתיות אנחנו לא עושים קו שהוא רק של נשים, אלא עונה רב, ואם יש צורך באישה אפשר להעביר אליה. אני לא רוצה שזה יהיה קו רק של נשים כי זה מאוד בעייתי בציבור החרדי".

"ברדיטשיבער, זעזע את השמיים!"

אחד העקרונות שהובילו את הרב בורשטין מתחילת הדרך הוא לפרוש מוטת כנפיים כמה שיותר רחבה ולכלול את כל הציבור היהודי תחת המכון, כולל כל הזרמים ותת-הפלגים. מיד כשהחל לעסוק בתחום הוא הבחין שרבע מהציבור הדתי לא מבצע טיפולי פוריות בשל החשש מטעויות שעלולות להיגרם במהלך ההפריה. הבעיה הזאת הביאה אותו להקים מערך השגחה ופיקוח.

"חששתי שתוך רגע יהיו כמה סוגי השגחה, כמו בתחום כשרות המזון, אז הלכתי לרב משה הלברשטאם מהעדה החרדית. שאלתי אותו: הרב, למה אתה משתף איתי פעולה, אני הרי מזרוחניק? הוא אמר לי שזה גם בגלל שהוא מכיר אותי, אבל יותר מזה - אם חסיד בעלז יאכל פולקע בהשגחת בעלז, זה איום ונורא, למה הוא צריך בעלז? יש לו העדה החרדית. למרות זאת, כשהוא יגיע לשמיים יסלחו לו כי הוא יגיד 'חשבתי שבעלז זה גם טוב'. אבל כשילד ירצה להתחתן, ישאלו אותו איזה ילד אתה, של העדה החרדית או רבנות, זה יהיה מזעזע. אז אם אתה מוכן להיכנע ולקחת רק משגיחות חרדיות, אני איתך. והסכמתי".

ואתה לא רואה בזה כניעה?

"אני רואה בזה כניעה אבל אני גם רואה בזה צורך, כי אני רואה את הוויכוחים בעולם הכשרויות וזה נורא ואיום. אני מעדיף להיכנע וליצור על ידי זה מערכת רחבה, ויש לי הבטחה מכל גדולי ישראל שאף אחד לא יקים מערכת השגחה עצמאית. אחד האירועים הכי קשים בכל שנותיי כרב מתרחש היום, כשאני רואה רב בבני ברק שמצפצף על הרב ואזנר שהבטיח לי, כמו רבנים אחרים, שלא ייפתחו מערכי השגחה אחרים. אבל זו המציאות".

הרב בורשטין ורבני המכון מדלגים מכנס מדעי רפואי אחד למשנהו, לומדים את הנושא ומביאים אותו לגדולי הדור עוד לפני שהשיטה הבשילה. כך, כשטיפול חדש נכנס למערכת הבריאות, הרב בורשטין יודע איזה פוסק מתנגד ואיזה בעד. "יש עכשיו דבר חדש, השתלת רחם, זה בקושי נכנס לבתי חולים. אני דיברתי על זה עם ר' שלמה זלמן אוירבך לפני הרבה שנים, כששמעתי את זה בכנס. שאלתי אותו גם אם אמא יכולה לתרום לבת שלה רחם. עובדה מעניינת היא שהרחם לא מזדקנת. אישה יכולה להיות בהיריון כמו שרה אמנו, אני אומר שזו רק בעיה להסתדר עם בטן והליכון בגיל 90. הרב אוירבך אמר שמותר. שאלתי אותו אם ייוולד ילד מרחם כזה האם הוא יהיה פטר רחם? הוא אמר לי כן, אצל האישה הזאת זה רחם חדש".

"ביררתי כבר את כל הנושא של שיבוט", ממשיך הרב להקדים את המציאות. "בקרוב יהיה אפשרי לקחת תא מהאוזן של הבעל, לעשות עליו תהליך שבסופו יהיה ניתן לקבל ביצית מופרית. הבעיה שהתינוק שייוולד מכזה תהליך יהיה כפיל של הבעל. כשסיפרתי את זה באחד הקורסים, אחת הנשים אמרה 'בוודאי שאני רוצה כפיל של בעלי, אני רוצה להראות לחותנת מה היא עשתה ומה אני עשיתי, עם אותה גנטיקה'..."

הריצה הבלתי פוסקת של הרב בורשטין בין רבנים, מאפשרת לעוד ועוד זוגות להביא ילדים לעולם. "אני לא אשכנע בני זוג ללכת לפי פסיקה שהם לא נוהגים. אני הולך לרב שלהם ומבקש ממנו ללכת לפי הרב הזה ולא רב אחר, כי אחרת לא יהיו להם ילדים". במקרים חריגים, כשרב מתנגד לטיפול מסוים אך מבין שזו הדרך היחידה של חסידיו לזכות בפרי בטן, הוא מודיע לבני הזוג שהוא לא הרב שלהם בענייני פוריות - הרב שלהם בעניין הזה יושב במכון פוע"ה בקומה השנייה.

הרב בורשטין מזכיר בלי סוף את הרב אליהו ואת גדולי הדור החרדים שאינם. "למרות שהרב אליהו לא פה, אני שואל אותו הרבה, את דמות דיוקנו, וגם את הרב עובדיה, הרב אלישיב והרב ואזנר. ב"ה זכינו לשאול כל כך הרבה, שהם חיים אצלי ואני יכול לחשוב מה הם היו אומרים, לשאול את הבנים שלהם ועם זה ללכת לפוסקים של היום". לא מעט פעמים הוא מוצא את עצמו מבקש הנחות. "אני הולך אליהם לפעמים כמו שהייתי הולך לרב אליהו ואומר לו 'לאנשים אין כוח, אתה חייב למצוא קולא, אתה חייב למצוא פתרון, לרב יש כוח להתיר'. הרב אליהו לא אהב לשמוע את זה והוא היה מצטער. אבל הוא היה אומר טוב טוב, תביא את הספר מהמדף ההוא. אז כבר הייתי יודע. לפעמים הייתי נכנס אליו ואומר: שלום הרב, יש איזו בעיה, חייבים להקל פה. הרב, איזה ספר אתה רוצה? קיצרתי תהליכים".

אתה באמת מרגיש שיש דברים שלדור אין כוח?

"הדור הזה נמצא בתקופה שיש בה כל כך הרבה פיתויים שקשה לו יותר. אבל יש אנשים עם גבורה. כולם אומרים ירידת הדורות. יש ירידת הדורות, אבל לא מדובר בקבוצת מסכנים. ברוך ה' יש גם בדור שלנו אנשים צדיקים". הוא מספר על רבקה קופשוק שנהרגה לפני שבועות אחדים בתאונת דרכים, כשעדיין לא חגגה חודש לנישואיה. "היא התקשרה ושאלה אותי לפני החתונה משהו ואני הייתי המום, איך יש שאלה כזאת? בחורה צעירה עם כזאת צדיקות וכזאת תמימות. סגרתי את הטלפון ואמרתי, הברדיטשיבער נו, תעורר, תזעזע את השמיים, תראה בחורה צעירה עומדת להתחתן שואלת שאלה כל כך יפה, תגיד בשמיים". כנראה שרבי לוי יצחק מברדיטשב סיפר בשמיים והאישה הצדיקה הזאת נלקחה ואיננה. הרב בורשטין ממשיך להתפעל מאנשים ונשים שהוא פוגש מדי יום, שיש להם מידות טובות וכוחות רבים, והם מבקשים לשמור על ההלכה גם במקומות המאתגרים שלה. הוא וצוותו עושים הכול כדי למצוא בשבילם את הדרך.