הפרלמנט הגרמני
הפרלמנט הגרמניצילום: iStock

שאול פרידלנדר, היסטוריון וניצול שואה בן 86 שהוריו נרצחו באושוויץ והוא הצליח להינצל לאחר ששרד כתלמיד בבית ספר קתולי בצרפת, הוזמן לפרלמנט הגרמני על מנת לשאת נאום לכבוד יום השואה הבינלאומי ב-27 בינואר.

"תחילה היססתי האם לקבל את ההזמנה, אבל אז הסכמתי לקבל אותה כי גרמניה היום היא מדינה שהשתנתה בצורה קיצונית. מאז שנות המלחמה היא הפכה לאחת המדינות שמהוות חומה נגד הסכנות כמו גזענות, לאומניות ושנאת זרים", סיפר פרידלנדר.

לאחר מכן הוא קרא לממשלת גרמניה להילחם בתופעת האנטישמיות, גזענות ושנאת זרים שמזדחלת לדבריו אל תוך מדינות העולם. "האנטישמיות היא רק אחת מהבעיות הזוחלות עכשיו מאומה אחת לאחרת. שנאת זרים, שלטון טוטליטרי ובעיקר לאומנות הולכת וגדלה נמצאים בעלייה בכל רחבי העולם הצורה מדאיגה. כולנו מקווים כי יש לכם בגרמניה את העמידה המוסרית והאיתנה להמשיך ולהילחם עבור סובלנות, אנושיות וחירות, ובקיצור – עבור דמוקרטיה אמיתית", אמר פרידלנדר, שזכה למחיאות כפיים סוערות מצד חברי הפרלמנט הגרמני.

דבריו של פרידלנדר הגיעו לאחר שגם הקנצלרית אנגלה מרקל נשאה נאום בו טענה כי יש להילחם בלאומנות והאנטישמיות המתפשטת ברחבי העולם. "שמונים שנה לאחר תחילתה מלחמת העולם השנייה, הלקח מההיסטוריה נראה חיוור יותר וחזק פחות. לכן אנו, הנושאים באחריות היום, חייבים להמשיך ולהטמיע את הלקחים ממה שחווה העולם במלחמת העולם הראשונה והשנייה", אמרה מרקל.