אהוד אולמרט
אהוד אולמרטPhoto by Tali Mayer/POOL

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון לניסים משעל ברדיו 103fm.

לקראת פרסום החלטות היועמ"ש בנוגע לתיקי נתניהו אמר אולמרט "אני מניח שמנדלבליט יפרסם את ההחלטה שלו בשבועיים הקרובים - מה שנראה סביר מאוד והיה קורה בכל מקרה.

"הסיבה שהנושא הפך להיות רגיש זה משום שהבחירות הוקדמו. מנדלבליט עצמו לא הזדרז אלא להפך. הייתה טענה כלפיו שהוא נתן לתהליך הזה להימשך מעבר לכל זמן סביר, כך שאי אפשר להאשים אותו שהוא מזדרז פתאום. מי שגרם לחיכוך בין הבחירות לבין פרסום ההחלטה זה מי שהחליט להקדים את הבחירות בשמונה חודשים - נתניהו".

ביבי טוען שמנדלבליט נכנע ללחץ של השמאל והתקשורת, ולכן מגיש נגדו כתב אישום לפני הבחירות.
"בסדר. זו טענה של נתניהו ואני מניח שהיא לא עושה רושם רב מידי על אף אחד. כל אחד מבין מה עומד מאחורי האשמות הללו. אנחנו צפוים בזמן הקרוב לשמוע חרפות, גידופים, התקפות ואיומים על כל מי שיכול לפגוע בסיכוייו של ראש הממשלה, וזה כולל קשת רחבה מאוד של אנשים - החל מיריביו הפוליטיים והיועצים המשפטיים, וכלה ביריבים ישנים. גם אני נמצא ברשימה".

בריאיון לערוץ הראשון טען אולמרט כי 'נתניהו מנצל את תפקידו כדי לבצע עבירות פליליות חמורות ביותר'. בהמשך לכך הסביר: "בכל מה שקשור לחשדות של המערכת המשפטית נגד ביבי - אין לי ידיעה כדי להגיד מה נכון ומה לא נכון, אבל ראש ממשלה - כמו כל אדם, זכאי לחזקת החפות עד שהדברים הללו יתבררו.

"אם יוחלט להעמיד אותו לדין בכפוף לשימוע, נתניהו יוכל להציג את טענותיו, ולאחר מכן אם יהיה משפט הוא יציג את עמדותיו, ורק אז נדע אם הוא צריך לעמוד לדין או לא". ובכל זאת - אולמרט לא חסך במילים וקרא להדחתו המידית של ראש הממשלה: "נתניהו חייב להיות מסולק מתפקידו עכשיו ומיד על הדברים שהוא עושה. הוא פוגע באינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל לצורך מאבק ההישרדות שלו. אין דבר יותר חמור ופלילי בעיני מאשר הדבר הזה".

באותו ריאיון אמרת גם: 'הריחות מהמטבח של משפחתו מאוד לא נעימים'. למה?
"סגנון הדיבור וסגנון ההתנהלות שיוצאים מרחוב בלפור בירושלים מעוררים שאט נפש. ההתנפלות הזאת, האשמת כל העולם, האשמת כל היריבים, גיבובי השקרים והטלת האשמות על גנץ, על בנט, עלי או על בני משפחתי. גסות הרוח הזאת פשוט מעוררת שאט נפש".

השבוע הפוליטי עמד בסימן בני גנץ וההופעה הראשונה שלו אחרי המהפך בסקרים. יש מי שטען שגנץ בנאומו שיכנע את המשוכנעים. למשמע דבריו של אולמרט - זה בהחלט נראה כך: "גנץ הוא לא אדם חדש בשבילי", אמר אולמרט, "הכרתי אותו כאלוף בצבא. הוא פעל בתקופה שהייתי ראש ממשלה ומידי פעם היינו משוחחים". לדבריו, מדובר באדם "מקצועי, נקי, תרבותי ומדויק. דברים שהיה צריך להשיג בעבר הוא השיג בצורה מקצועית, עניינית, נטולת פאתוס מזויף, וזה בהחלט מעורר כבוד כלפיו.

"אני מאוד מקווה שבני גנץ יצליח להגיע להישג משמעותי", הוסיף אולמרט ובכל זאת ביקש לצנן את ההתלהבות מהסקרים: "אני רוצה להיות זהיר. ניסיון החיים לימד אותנו שאחרי ה'בום' הראשון של ההופעה הראשונה והדרמטית, הדברים מתאזנים ולא תמיד התוצאה הראשונית היא התוצאה בסופו של יום. אין ספק שההופעה שלו והתגובות אליה מצביעים על כך שבקרב הציבור היה חסר משהו והייתה כמיהה למשהו אחר. בהופעה שלו, בדרך המכובדת שהוא מופיע ובתוכן הנמרץ של הדברים היה מענה לאותה כמיהה".

איך הרגשת כשאנשי הליכוד קוראים לו 'שמאלן'?
"אני לא מכיר אותו כשמאלן ולא מכיר אותו כימני. גנץ הוא ישראלי פטריוט שדואג למדינה ולעתידה, ואני זורם עם הדברים שהוא אמר על עתיד המדינה, על הדור הבא, על הנכדים שלנו ועל האופי של החיים הציבוריים. כל הדברים שהוא אמר נשמעים אמיתיים. מה גם, כשאני הולך ברחוב ונפגש עם אנשים אני שומע את הדאגה שלהם ואת הרצון שיחול שינוי".

אחת הטענות שעלתה נגד בני גנץ הייתה שאין לו כמעט בכלל ניסיון פוליטי - על אף ולמרות ניסיונו הצבאי העשיר. האם אדם כזה יכול להנהיג מדינה ולהתאים לתפקיד ראש הממשלה? לפי אולמרט - מה שחשוב זו הסביבה התומכת. "הניסיון זה דבר לא מנוטרל ואני מעריך שבסביבה הקרובה שלו יהיו גם לא מעט אנשים עם ניסיון. אני לא יודע להגיד שאני מעריך שגנץ יהיה בהכרח ראש הממשלה הבא, אבל אני חושב שהופעתו מציעה סיכוי שיווצר גוש שלא יאפשר לימין הקיצוני בראשותו של נתניהו להרכיב ממשלה.

"אני מקווה שזה יקרה ולפי דעתי זו המטרה המידית והחשובה ביותר. קצת מוקדם להעריך אם גנץ הוא זה שירכיב את הממשלה, ולכן אני מציע להיות סבלניים בעניין הזה". לדבריו, בני גנץ מגיע עם ניסיון עשיר יותר מאשר זה שהיה ברשותו של בנימין נתניהו כאשר נבחר לראשונה לראשות הממשלה. "גנץ היה מעורב בקבלת החלטות לאומיות בדרגים הבכירים ביותר, ומהבחינה הזאת הוא הביא איתו הרבה ניסיון מביבי".

איחוד? לא כל כך מהר

הסקרים מראים שאיחוד בין גנץ ליאיר לפיד יוצרים גוש של 35 מנדטים ועוקפים את מספר המנדטים במפלגת 'הליכוד'. ולמרות זאת, אולמרט לא מתלהב מאיחוד בין המפלגות: "אני לא חושב שצריך ללחוץ על יאיר לפיד להתאחד בני גנץ. יצביעו בעד שניהם. הרושם שנוצר - ואני מקווה שהוא נכון, זה שהם לא ילכו עם ביבי. אם כן, ממילא יווצר מצב שהם יצטרכו לשתף פעולה אחרי הבחירות וגם זה טוב. לא כדאי להתפעל מהאיחוד. צריך לתת לדברים להתפתח באופן טבעי".

אולמרט התייחס גם לסקרים שמנבאים 6 מנדטים בסך הכל למפלגת 'העבודה' בראשותו של אבי גבאי. "לא צריך להתייחס בביטול למפלגת 'העבודה'. המפלגה הזאת תהיה ותהיה לה נציגות - וראוי שתהיה לה נציגות. יש שם אנשים טובים כמו עמיר פרץ".

ומה לגבי ציפי לבני שהייתה איתך במפלגת 'קדימה' והובילה אותה אחרי שהתפטרת? איך אתה מסביר את העובדה שלפי הסקרים היא לא עוברת את אחוז החסימה?
"אני לא יודע לדבר בשם מי שלא מצביע עבור ציפי לבני. ציפי נמצאת בזירה הפוליטית בתפקידים די מרכזיים במשך הרבה מאוד שנים, וככל שהיא פועלת בכל כוחה כדי להביא לחילופי השלטון - אני מקווה שהיא תהיה שותפה להצלחה. כל מי שיתרום לכך שיחול שינוי ראוי לברכה ולהערכה".