השרפות ממשיכות, והתושבים סובלים'הפורום לישראל ירוקה'

תושבי חבל לכיש סובלים מזה כעשור משרפות פסולת אלקטרונית המתבצעות בכפרים הערבים אידנא ובית עווא הסמוכים לגדר המערכת בחבל לכיש.

הפסולת האלקטרונית מגיעה בצורה שיטתית מתוך ישראל לכפרים, שם היא נשרפת במטרה להפריד ממנה את המתכות היקרות ולמוכרן.

ארגון הפורום לישראל ירוקה אשר נלחם כנגד התופעה, תיעד את מעבר הפסולת מישראל ליהודה ושומרון וכן תיעד את שריפת הפסולת. בנוסף, פנו בארגון עם החומרים למשרד להגנת הסביבה, אך התופעה לא פסקה. לאור זאת, הגיש לאחרונה הפורום עתירה לבג"ץ כנגד הארכת האישור שנתן המשרד להגנת הסביבה למפעל המחזור דרכו עוברת הפסולת האלקטרונית לכפרים.

חנה אור חן, תושבת המושב שקף מזה שלושים שנה, תיארה את מציאות השרפות "אנחנו קמים בבוקר, ובזמן האחרון כמעט כל בוקר מקדם את פנינו ענן גדול מאוד ושחור, צורב בעיניים. אנחנו מיד מתכנסים ונסגרים בבית".

בין היתר, השרפות פגעו באיכות החיים של התושבים. לדברי אור חן, "היו לי ימים טובים יותר שהייתי יוצאת לצעידות של 5-6 קילומטר פה בסביבה, כיום אני נמנעת לגמרי או שאני מסתובבת עם מסיכת פה כדי להגיע בשלום ולא לחטוף את הענן הלא נעים בדרך".

עוד הוסיפה אור חן, "אני יכולה להגיד שהשחור הזה (הפסולת האלקטרונית) לצערי הרב מגיע דרך המחסומים, דרך ישראל. עובר במחסומים ומגיע לאנשים פרטיים שהפכו את זה לעסק מאוד משגשג בבתים פרטיים שלהם, והם בעצם יום יום שורפים פסולת ואנחנו מוצאים את עצמנו לא פעם קורבנות של הסיפור. נראה שבארץ נפטרים מהפסולת וזהו - היא יצאה לאזור השטחים, אבל בעצם העשן הסמיך חוזר אלינו בדלת האחורית, ואנחנו קורבנות הסיפור".

אור חן סיימה את דבריה בבקשה לקבל אוזן קשבת אצל הרשויות "האזור שלנו שמתפתח כל כך והוא חלק מארץ ישראל כל כך יפה ומיוחד, מוצא את עצמו עם ילדים חולים עם אסטמה וקוצר, עם אנשים שמתלבטים אם בכלל להישאר פה, לבנות פה את הבית שלהם. זה פשוט עצוב שאין אוזן קשבת והמצב הולך ומידרדר מיום ליום".

גלעד אך מנכ"ל הפורום לישראל ירוקה סיפר "בחודשים האחרונים עמותת הפורום לישראל ירוקה החליטה לטפל בסוגיית הפסולת האלקטרונית בישראל. היום הפסולת האלקטרונית מכל הארץ מגיעה בצורה שיטתית לכפרים אידנא ובית עווא שליד חבל לכיש, שם היא נשרפת במוטרה להוציא ממנה את המתכות היקרות כגון נחושת, כסף, זהב, אלומיניום וכו'".

עוד הוסיף אך כי הפורום פועל לעצירת התופעה "הגשנו עתירה לבג"ץ אחרי שפנינו למשרד להגנת הסביבה ולא זכינו לתגובה, ואנחנו מקווים שהמציאות הזו תיעצר, השריפות בכפרים אידנא ובית עווא יפסיקו ותושבי חבל לכיש ימשיכו לנשום, ובעיקר המערכות האקולוגיות של האזור שכולנו מושפעים מהן יפסיקו להיפגע".