כלניות במושב מעונה
כלניות במושב מעונהצילום: עמרי סלנר

אוהבים לטייל? יוצאים לטבע? ד"ר יובל ספיר, מנהל הגן הבוטני של אוניברסיטת תל אביב העורך מחקרים על צבעים של פרחים והחברה להגנת הטבע מזמינים את הציבור בישראל להשתתף בסקר כלניות מיוחד, שנועד למפות את הצבעים השונים של הכלניות בישראל.

הסקר יאפשר לתעד את הפריסה של הצבעים השונים בטבע ולהגדיר את גבול התפוצה של הכלניות שאינן אדומות, ואת הגורמים האקולוגיים שמשפיעים על מגוון הצבעים של אוכלוסיות הכלניות.

הסקר יערך בחודשי הפריחה - ינואר עד מרץ - וההישתפות בו פשוטה מאוד: המתנדבים מתבקשים לבחור משבצת שגודלה 10 מטרים על 10 מטרים באזור שבו יש הכי הרבה כלניות או משבצת אקראית בתוך השטח (חשוב שלא יהיה בשוליים של האזור שבו גדלות כלניות), ובתוכה לספור ולדווח בטופס אינטרנטי כמה כלניות מכל צבע נמצאות בתוך המשבצת שנבחרה, וכן לשלוח תמונות מייצגות של הכלניות בצבעים השונים. מידע נוסף וטופס הדיווח נמצא בקישור הבא, בו גם ניתן לראות בזמן אמת את הדיווחים המתעדכנים כל הזמן.: https://www.teva.org.il/Kalaniot

ד"ר ספיר מסביר כי "כלנית מצויה היא הפרח השכיח ביותר והאהוב ביותר בישראל. היא נפוצה בכל רחבי הארץ וגדלה מהחרמון ועד המדבר. הכלניות נחשבות לפרח אדום, אבל באזורים שונים ניתן למצוא כלניות בצבעים אחרים: לבן, ורוד, סגול ואף כחול. אחת ההערכות היא שצבעה מושפע ממזג האוויר ואולי זו הסיבה שבמקומות גשומים כמו רמות מנשה ודרום הגולן, רוב הכלניות אינן אדומות".

ד"ר נירית לביא-אלון, רכזת מדע אזרחי בחברה להגנת הטבע, הסבירה כי הסקר יאפשר לתעד את פריסת הצבעים ולהבין את הגורמים שמשפיעים על צבעי הכלניות. "אנשים יוצאים ומטיילים ובנינו פלטפורמה שתאפשר לכל אחד להיות שותף למדע, וכך להבין קצת יותר טוב את עולם הכלניות. אני מזמינה את הציבור שמטייל בטבע להקדיש רבע שעה בשטח ולתרום למחקר המדעי".

בחברה להגנת הטבע מוסיפים כי מדע אזרחי - שיתוף פעולה בין מדענים לציבור באחד או יותר משלבי המחקר - מאפשר תרומה הן למדע והן לשמירת הטבע. "החברה להגנת הטבע מחברת בין מדענים לציבור בנושאי טבע וסוגיות שמירת טבע, כמו דיווח על בע"ח דרוסים, תצפיות בצבאים, סקר סלמנדרות, טבע עירוני ועוד", מסכמת ד"ר לביא-אלון.