יועז הנדל
יועז הנדלצילום: Nati Shohat/Flash90

זו פנייה אישית ליועז הנדל, סופר, עיתונאי ואיש ימין, שהודיע רשמית בסוף השבוע בטורו הקבוע בעיתון "ידיעות אחרונות" על כוונתו להצטרף לפוליטיקה, ועל פי הדיווחים צפוי להצטרף לרשימת גנץ-יעלון.

אנחנו לא חברים, יועז, ובוודאי שאינני מתיימר להיות יועץ או מקורב שלוחש על אוזנך עצות פוליטיות כאלו ואחרות. כאלו בטח יש לך רבים בימים אלו. למרות זאת, תרשה לי לכתוב לך כמה דברים מלב אל לב, בעקבות הצעד שעל פי הפרסומים אתה מתכנן לעשות.

המציאות בשנת 2019 היא מציאות מורכבת, אבל המסרים והאידאולוגיות נעשים פשטניים יותר מיום ליום, וזה קשה. קשה לשלב בין הרצון האמתי להשפיע במקומות שבהם מתקבלות ההחלטות ובין הרצון להשמיע עמדה מורכבת ודיאלוגית, ערכית ומוסרית.

לך זה כנראה קשה הרבה יותר, בגלל מערכת היחסים הלא פשוטה שנוצרה בינך ובין ראש הממשלה בתקופה הלא ארוכה שעבדת עבורו. אני לא יודע מה היה שם, ומכבד מאוד את הרצון שלך לא לדבר על זה יותר מדי, אבל בהחלט מבין שמה שלמדת בתקופה הקצרה הזו מעלה אצלך ספקות משמעותיים בשאלה האם נתניהו הוא האדם המתאים בעת הזו להיות ראש הממשלה של מדינת ישראל. זה מובן ולגיטימי.

קשה להיות היום, בשנת 2019, איש ימין שסבור שהימין צריך להישאר בשלטון אך בראשו צריך לעמוד אדם אחר. זה קשה במיוחד בעידן הרשתות החברתיות ובתקופה שלנו שבה ביביזם וימניות הפכו כמעט למילים נרדפות.

אבל כל זה, יועז, לא יכול להצדיק את המהלך שאתה ככל הנראה מתכוון לעשות. אין שום סיבה הגיונית שאדם רציני כמוך, איש ימין שורשי שגדל בהתיישבות ביהודה ושומרון, יהפוך לעלה התאנה של תקוות השמאל הישראלי. אין שום הצדקה לכך שבחסות המהלך שאותו אתה מתכוון לעשות יזכה השמאל בישראל לעלות לשלטון לראשונה מזה עשור, ולמעשה יזכה בהזדמנות לשנות את מדיניותה של מדינת ישראל למדיניות שמאל מובהקת.

בינינו, יועז, הרי כולנו יודעים ש"לא ימין ולא שמאל" זה שמאל. כולנו מבינים את מטרתו של בני גנץ, ורק מי שאיננו מחובר למציאות עשוי להתבלבל באשר לתפקיד שאליו אתה לוהקת בסיפור הזה. אתה עלה התאנה, ימני המחמד שהיום גנץ מחבק ויום אחרי הקמת ממשלה בראשותו, חס וחלילה, הוא ישליך ככלי אין חפץ בו. אתה מגש הכסף שעליו תוגש לשמאל הממשלה הבאה. והשאלה שאני באמת רוצה לשאול אותך אם זו הדרך שבה רצית להצטרף לפוליטיקה הישראלית? האם זה באמת החלום שלך?

עוד לא מאוחר, יועז, עוד לא מאוחר לחזור צעד אחורה, לחשוב עוד פעם, ולסגת מהכוונה הזו. עוד לא מאוחר לגבש לעצמך דרך נכונה יותר להיכנס לחיים הפוליטיים ולהשפיע מבפנים על העשייה הציבורית. אל תהיה חמורו של משיח השמאל החדש בני גנץ, זה לא מתאים לך.