הבית היהודי לקראת הכרעה. יוגב, אורבך ובן דהן
הבית היהודי לקראת הכרעה. יוגב, אורבך ובן דהןצילום: יהודה חיים, פלאש 90

מחר יתקיימו הבחירות לרשימת הבית היהודי לכנסת. לקראת הבחירות במפלגה קוראים ראשי הפורום החברתי בבית היהודי, מאור צמח ודוד אטיאס, לחברי מרכז המפלגה לבחור במועמדים ששמים את הסוגיות החברתיות במרכז השיח המפלגתי.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אחד מראשי הפורום, מאור צמח, שסבור כי הציונות הדתית עסקה רבות בתחומי התיישבות וביטחון, נתון שהוא בהחלט מברך עליו, אך באותה מידה עליה לעסוק גם בתחומי צמצום פערים וטיפול בבעיות החברתיות.

בדבריו דוחה צמח את הטיעון לפיו בעיות חברתיות כוללות צריכות להיות מטופלות על ידי מפלגת השלטון, בעוד על הציונות הדתית, בשל גודלה הקטן יחסית, לטפל בסוגיות הנוגעות למוסדותיה ולתחומים הנוגעים לציבור שלה. לדבריו "אמנם לגודל יש משמעות, אבל הוכיחו המפלגות הקטנות שבאפשרותן למשוך את הקואליציה באף אידאולוגית, כמו שכחלון עם שמונה מנדטים היה לשר אוצר וניסה לקדם אג'נדה חברתית, חלק בהצלחה וחלק לא בהצלחה. אני משוכנע שהציונות הדתית שתחדש את פניה אחד הנדבכים המשמעותיים ביותר צריך להיות חיבור לפריפריה החברתית והגאוגרפית".

לפי שעה צמח אינו מסמן בקול רם אדם מסוים ברשימת המועמדים של המפלגה כמי שראוי לתמיכת חברי המרכז בשל פעילותו החברתית, אך מעיר כי קריאתו וקריאת שותפו להנהגת הפורום החברתי, דוד אטיאס, נוגעת גם לבחירת היו"ר, בחירה שאמורה להתפרסם כבר היום (ראשון). באשר למבנה הרשימה לכנסת הוא מספר כי הפורום צפוי להתכנס מחר בבוקר ולהמליץ על תמיכה במועמדים בעלי אוריינטציה חברתית.

להערכתו מבנה חברתי של רשימת 'הבית היהודי' גם יניב מנדטים בקלפיות. עדות לכך הוא מוצא בעיסוק הפוליטי הנרחב בסוגיות חברתיות, כך במפלגתו של משה כחלון 'כולנו', כך במפלגתה של אורלי לוי 'גשר' וכך בנאומו של בני גנץ שמצא לנכון להדגיש כיעד את צמצום הפערים החברתיים. "הציונות הדתית היא הראשונה שצריכה לדבר על זה".

"הובלנו בהתיישבות ובביטחון וצריך להוביל גם בחברה. בכוחנו לקחת על הכתפיים שלנו עוד משימה לאומית ולהרחיב כך את הכתפיים שלנו. יש הרבה מפעלי חסד ומפעלים חברתיים. צריך להמשיך ולהוביל את זה גם דרך הפוליטיקה", אומר צמח ומוסיף כי היה "רוצה לראות את יו"ר המפלגה דורש את תיק הרווחה ומבצע רפורמות, שידרוש את תיק הבריאות ויצמצם פערים בין מרכז לפריפריה, ששר החינוך יעסוק לא רק בחמש יחידות אלא בילדים בסיכון וצמצום פערים".