רבנים תומכים ברישום זוגיות אזרחי

כהן וגרושה, יהודייה ושאינו יהודי, גיורת וכהן: הזוגות מנועי החיתון בישראל נחשפים לראשונה בפניהם ובקולם, בקמפיין חדש שיזמה תנועת נאמני תורה ועבודה, למען העלאת המודעות לבעייתם של הזוגות שאינם יכולים להינשא בישראל ולמציאת פתרון אזרחי עבורם.

בקמפיין הרשת שעלה היום לאוויר קוראים הזוגות מנועי החיתון בישראל למדינת ישראל למצוא להם פתרון ולאפשר רישום אזרחי של הזוגיות.

"האמת שלא חשבתי על זה בשום שלב, כי זה נראה לי נורא טבעי שאם זוג רוצה הוא מתחתן, אבל כשהגיע הרגע, נאלצנו להתמודד עם זה. אני באה מבית שיש בו המון חינוך ליהדות ולמסורת ורצינו להתחתן", אומרת רינת מזריץ', גרושה החיה בזוגיות עם גלעד כהן ולהם שלושה ילדים, אשר אינה יכולה להירשם כבת זוגו בישראל.

"אתה מרגיש אזרח סוג ב', זה מוציא את כל הרוח מהמפרשים, וגורם לך להיות קצת אנטי", אומר גלעד כהן, בן זוגה.

"ידענו שעלולה להתעורר בעיה", מספרת מאשה פרידמן כהן, בת לאב יהודי ואם שאינה יהודייה, אשר עברה גיור אורתודוכסי לכל דבר ועניין בתוכנית נתיב במהלך שירותה הצבאי, ונתקלה בבעיה להינשא כשהכירה את אהד כהן. "אבל יחד עם זה היינו בטוחים במאת האחוזים שזה רק משהו שצריך למצוא לו איזשהו פתרון קל ושזה ייפתר בסופו של דבר. שלא נצטרך בסוף להתמודד עם הידיעה שאנחנו פשוט לא יכולים להתחתן כאן. ניסינו באמת לעשות את כל מה שאנחנו יכולים בשביל לשמור על שלום בית. מדובר במשפחה מסורתית. לא באנו ללכת ראש בראש. בסופו של יום, הרגשתי שמפקירים אותנו".

"אני חושבת שעד שלא ישנו משהו בנושא הזה במדינה, אני ועוד רבים כמוני נרגיש שאנחנו לא כמו כולם. הם יודעים לגייס אותי, לקחת אותי לקרבי, אבל להתחתן אני לא יכולה פה", אומרת גלינה פולישצ'יוק, בת לאב יהודי ולאם שאינה יהודייה, אשר חיה בזוגיות עם יונתן מאור. "אנחנו תורמים את חלקנו כמו כל אזרח אחר, אבל בזה אין לנו פתרון", אומר בן זוגה, יונתן.

"יושב פה זוג שבסך הכל רצה להתחתן, בסך הכל רוצה פתרון להקים בית בישראל. זה לא צריך להיות מטרד, זה לא צריך להיות משהו שגורם לנו אי נעימויות עם המשפחה שלנו. הגיע הזמן למצוא לזה פתרון", אומר אהד כהן.

"אני לא מרגישה סוג ב'", אומרת רינת מזריץ'. "אני מרגישה כעס, אנטגוניזם, אבל יכולה להבין מאיפה כל זה מגיע. אבל אני באמת חושבת שיש כאן התעלמות מזכות לגיטימית שמגיעה לי. תנו אופציה, בדרך שכן אפשר".

בקמפיין מתראיינים בפניהם ובקולם גם רבנים בכירים, המשמשים כרשמי נישואין בעירם, אשר דורשים למצוא פתרון ולפעול לתיקון המצב.

הרב אהרן כץ, מ"מ רב העיר רמת גן ורשם הנישואין בעיר מציין כי נתקל בבעיית מנועי החיתון פעמים רבות במסגרת תפקידו: "הצורך של הזוגות הוא צורך חיוני ביותר. על פי ניסיוני, אין שום ברירה, אלא להקים מערכת רישום נישואין רחבה יותר, מוכרת על ידי המדינה, שתיתן להם ולילדיהם את כל הזכויות. באופן הזה יקבל כל זוג באופן שווה לחלוטין, כפי שראוי במדינה דמוקרטית, את הזכות המלאה להקים משפחה מסודרת, מוכרת ובעלת כל הזכויות".

הרב שמואל דוד, רב העיר עפולה: "לא הגיוני שהזוגות הללו לא יהיו מוכרים על ידי המדינה. מבחינה דמוקרטית, אי אפשר למנוע מהם את ההכרה כזוג. חשוב לומר, שהרישום שלהם על ידי המדינה בהחלט יעזור ליהדות".

תני פרנק, ראש תחום דת ומדינה בתנועת נאמני תורה ועבודה: "הבעיה של מנועי החיתון היא הבעיה של כולנו. מדובר במאות אלפי אזרחים שרובם עלו לארץ מכוח חוק השבות והם מזרע ישראל והמדינה לא מאפשרת להם למסד את זוגיותם. הדבר פוגע בקיום של המדינה כיהודית ודמוקרטית; הוא לא דמוקרטי והוא רק מביא להרחקת רבים ורבות מהיהדות".

בקרוב תציג תנועת נאמני תורה ועבודה נייר עמדה ובו פתרונות מוצעים להסדרת מעמדם של הזוגות מנועי החיתון בישראל.