להקים סטארט אפ בישראל ולנצח את הסטטיסטיקה

בכל שנה קמים בישראל מאות סטארט אפים. הערכה היא כי בשנת 2017 לבדה נוסדו כ-750 סטארט אפים. כמעט אחד בכל 12 שעות בממוצע.

תוכן שיווקי , ל' בשבט תשע"ט

בעלי עסקים
בעלי עסקים
istock

הנתון מרשים אבל גם מטריד: בשנת 2016 נוסדו כ-625 חברות הזנק אך נסגרו באותה שנה כמעט 400 חברות.

השרידות של סטארט אפים בישראל היא מהנמוכות בעולם ועומדת על כ-5% בלבד: 95% מהסטארט אפים שנפתחים לא רואים הצלחה, וכ-50% מהם נסגרים עוד באותה שנה שבה נפתחו.

ישראל חריגה בשיעורי ההצלחה הנמוכים האלה. בארה"ב למשל שיעורי השרידות של סטארט אפים עומדים על כ-60% (או 30% בהערכות שמרניות יותר, עדין רחוק מה-95% הישראלי). בגרמניה מוערך שיעור זה בכ-70-80%. זה אומר שאפשר גם אחרת.

איך אתם יכולים לנצח את הסטטיסטיקה? איך המיזם שלכם יוכל להגיע להצלחה?

ישנם שני כוחות חשובים בתהליך, שהם כמעט מנוגדים זה לזה אבל קריטיים שניהם – כח יזמי וכח ניהולי.

הכח היזמי הוא זה שבו נֵחָנוּ אותם אנשים שלא יודעים לשמוע לא... הם יודעים רק לשעוט קדימה, לפתוח דלתות, לגלות יצירתיות ולהצליח שוב ושוב להרים את הראש לאור אתגרים או מכשולים בפיתוח המוצר עצמו או בקידום המיזם לכדי סטארט אפ חי. בלעדיהם, לא היה על מה לדבר...

אבל, ואולי זו הסיבה שבארה"ב שיעורי השרידות של סטארט אפים גבוהים משמעותית מבישראל, הכח היזמי הוא לא מספיק לאורך זמן. נדרש גם כח ניהולי – זה שדואג לתכנון, לביסוס מודל עסקי איתן (כלומר, איך החברה תייצר הכנסות), להכנת תכנית עסקית טרם הגיוס והיציאה לשוק (תופתעו לגלות כמה מיזמים יוצאים לשוק באופן כל כך לא מתוכנן עד לרמת היעדר מודל עסקי) ולראיית התמונה הגדולה באופן מציאותי יותר מהיזם האופטימי.

מדובר בשני קווים שהם כמעט מקבילים, אותם אנשים שניחנו בשני סוגי היכולות הם נדירים. אם אתם הטיפוס היזמי, זה נהדר, כי בלעדי זה באמת שאי אפשר לדבר על שום דבר חדש. אבל חשוב מאוד שתמצאו את הכח הניהולי המאזן, הוא יכול לבוא בדמות שותף, מנהל שכיר, יועץ חיצוני, משקיע פעיל וכו'.

זה חשוב מאחר והסטטיסטיקה הקשה ממשיכה גם לשלבים מתקדמים יותר - גם 95% מהמיזמים שגייסו סכום כסף ראשוני או שהנפיקו מוקדם מידי (כלומר בלי מוצר מוגמר או מאגר לקוחות משכנע) לא שרדו.

גיוס בהיקף גדול כבר כן מעלה באופן משמעותי את הסיכויים לשרידות, אבל משקיע של כסף גדול הוא לא משקיע של כסף קטן, לרוב הוא ירצה לראות תכנית סדורה והיכרותו האישית עמכם כנראה לא תספיק כדי לגרום לו לפתוח את הארנק.

חשוב לבוא מוכנים! עם תכנית עסקית שלמה ובהירה, שמראה שלמדתם את השוק וערכתם ניתוח אסטרטגי יסודי לאורו. תכנית שמתבססת על מודל עסקי שמחובר לעולם התוכן, לאתגרים ולמאפיינים של התעשייה או שוק היעד ושמציגה תחזית פיננסית מנומקת.

צריכים תכנית עסקית? כדאי לכם לבקר באתר הבא: https://www.gonogo.co.il/