קבלת הפנים הרשמית לנשיא אוסטריה
קבלת הפנים הרשמית לנשיא אוסטריהצילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ורעייתו נחמה ערכו היום (שני) קבלת פנים ממלכתית לנשיא אוסטריה, ד"ר אלכסנדר ון דר בלן ורעייתו, דוריס שמידאואר, במסגרת ביקורם הממלכתי בישראל.

נשיא אוסטריה התקבל בטקס רשמי במהלכו נוגנו המנוני שתי המדינות ובהמשכו סקרו הנשיאים את משמר הכבוד הצה"לי ונשאו הצהרות משותפות. לאחר מכן קיימו השניים פגישת עבודה במסגרתה דנו בחיזוק היחסים בין המדינות ובתמונת המצב האזטרית.

נשיא המדינה ברך את נשיא אוסטריה ורעייתו עם הגעתם לירושלים בירת ישראל. "אנחנו שמחים לארח אותך כאן בירושלים בירת ישראל, כידיד אמת של מדינת ישראל ושל העם היהודי. פעמים רבות סיפרת את סיפורך כילד פליט, שלקח לו זמן להרגיש בבית במדינתו - אותה מדינה שהיום אתה נשיאה. העבר שלנו הוא הבסיס לערכים שלנו, לאמונות שלנו, לבחירות שאנחנו עושים".

"גם העם היהודי צמח מהעבר וכיום הוא בונה את עתידו כאן במדינת ישראל, מדינה יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית. אני מאמין ששיתוף פעולה בין אוסטריה לישראל יעשה טוב לכלכלות שלנו, ויכול גם לתרום לעולם", הוסיף ריבלין.

עוד הוסיף הנשיא ואמר, "ישראל היא דמוקרטיה חזקה ויציבה. לעולם לא נתפשר לא על ערכינו ולא על ביטחון אזרחינו. אנחנו מייחלים ליום שבו ישראל תחיה בשלום לצד כל שכנותיה. במזרח התיכון, ממש כפי שזה באירופה, שלום בין עמים חייב להיות מבוסס על צעדים בוני אמון ושיתופי פעולה ארוכי טווח, המבססים אינטרסים משותפים".

ריבלין התייחס לסוגייה האיראנית והדגישהמשטר האיראני הוא המקור המרכזי לחוסר יציבות והפצת טרור במזרח התיכון ובאירופה. עבורנו המשטר האיראני הוא אויב שרוצה בהשמדת ישראל. האיום האיראני לא מתמצה בגרעין. הוא ממשיך בתוכנית הטילים האיראנית ובמעורבות איראנית במזרח התיכון, בפרט בסוריה ובלבנון באמצעות חיזבאללה ואחרים. חובתנו להתייחס לאיום זה ברצינות. חייבים לבלום את התוקפנות של חיזבאללה לפני שנמצא את עצמנו נגררים למערכה שאף אחת מהמדינות לא מעוניינת בה.״

בהמשך היום, ילווה הנשיא את נשיא אוסטריה בביקורו ביד ושם. "לצערי האנטישמיות אינה נעלמת", אמר הנשיא למקבילו. "היא מרימה את ראשה ברחבי העולם, ובשנה החולפת אף ביתר שאת. בארצך שלך התרחשו כחמישים אירועים אנטישמיים בשנה האחרונה, שחלקם נחקר בידי המשטרה. לצד זה, ממשלת אוסטריה קידמה את התמיכה של האיחוד האירופי בהצהרה למאבק נגד אנטישמיות. ההצהרה מדגישה את חשיבות החינוך לזיכרון השואה, וקוראת לממשלות לנקוט צעדים להבטחת הביטחון של הקהילות היהודיות, המוסדות היהודיים והאזרחים היהודים באירופה. יהיה זה אסון אם יהודים יפחדו לבטא את יהדותם באירופה. בנוסף, קוראת ההצהרה למדינות נוספות לאמץ את ההגדרה החדשה לאנטישמיות של כוח המשימה הבינלאומי להנצחת זכר השואה (I.R.H.A), הגדרה שאומצה במלואה על ידי אוסטריה, ועל ידי אחת עשרה מדינות נוספות באירופה. הדרך למיגורה של תופעת האנטישמיות עוברת בשתי נקודות - בנטילת אחריות על העבר, ובמאבק משותף חסר פשרות והנחות בכל סימן ובכל מעשה, אנטישמי או גזעני".

נשיא אוסטריה הודה לנשיא המדינה על קבלת הפנים החמה ואמר: "אוסטריה וישראל חולקות היסטוריה מיוחדת. במגילת העצמאות של מדינת ישראל מצוין תיאודור הרצל, אוסטרי גדול, חוזה המדינה היהודית, האב הרוחני של המדינה היהודית".

בהתייחסו לאחריות האוסטרית לשואה אמר נשיא אוסטריה: "גם ההיסטוריה האיומה קושרת בנינו. עשרות אלפי יהודים אוסטריים נרצחו על ידי המשטר הנאצי ורבים נוספים גורשו ומצאו מולדת חדשה- בנו את המדינה ולחמו במערכות רבות. אני אומר כאן בריש גלי: אוסטריה נושאת באחריות משותפת לשואה. אזרחים רבים של אוסטריה היו בין המחוללים ואנחנו מרכינים את הראש מול הקורבנות בענווה וצניעות. הודנו באחריותנו המשותפת מאוחר מדי וזה גרם לקושי ביחסים בנינו בתחילת הדרך אבל היום ישראל היא מעוז של חירות ויציבות כאן במזרח התיכון".

הנשיא האוסטרי הדגיש: "מטרתנו להבטיח שיהודים בכל מקום יחושו ביטחון. האחריות שלנו כאוסטרים לקורבנות השואה היא להבטיח שנחיה עם ישראל בשלום ובתמימות דעים".