מעצר. אילוסטרציה
מעצר. אילוסטרציהצילום: דו"צ

חמשת לוחמי גדוד "נצח יהודה" שהוגש נגדם כתב אישום בגין התעללות בעצורים פלסטינים, הסבירו בחקירתם את הרקע למעשים שמיוחסים להם.

כזכור, החמישה נעצרו לאחר שתקפו עצורים פלסטינים שהיו מעורבים בפיגוע שבו נרצחו שני הלוחמים סמ"ר יובל מור יוסף וסמ"ר יוסף כהן, חבריהם של הלוחמים לפלוגה.

"אני לא יכול להתנהג אליהם כמו בן אדם רגיל", טען בחקירה סמל א', אחד הנאשמים. "אני לא יכול לשמור על קור רוח – אני נכנס לסערת רגשות. אחרי הכל, אלה אנשים שעזרו לרצוח את החברים שלי".

על פי התמלילים שנחשפו בחדשות 12, סמל ב' סיפר בחקירה "הסתנוורתי לרגע, איבדתי עשתונות. נתתי לו כמה מכת קטנות, בודדות". סמל ג' אמר "כל האמוציות שלי עלו, זה קשור לחברים שלי. אז נתתי סטירה לפנים, עם היד פתוחה".

מפקדם של הלוחמים, סגן מפקד הפלוגה, העיד: "הפלוגה הייתה בטראומה של מלחמה. אני אישית טיפלתי בשני נפגעי חרדה, יתר החיילים מתעוררים בלילה ובוכים. האירוע השפיע על החיילים מאוד קשה מנטלית, בסופו של דבר זה חברים שלהם שעברו איתם תקופה של שנה ושמונה חודשים בה הם עשו הכל ביחד – והם ראו את הגופות של חברים שלהם. גם לא היה טיפול נפשי כלשהו ביחידה, וזה גורם משפיע".

עדותו של המ"פ מחזקת את הדברים. "לא אני החלטתי על המבצע, אבל אני כן חושב שהגיע לנו להשתתף בפעילות, והיא גם סוג של 'סגירת מעגל' – בסופו של דבר מדובר במחבל שהרג את החברים שלנו לפלוגה", אמר. "אני חושב שאם היינו יודעים מראש שהמחבל הולך להיות באותו לילה, הייתה הכנה מנטלית לכך והדברים היו נראים אחרת".