להקת שלווה
להקת שלווהצילום: רונן אקרמן

שר הפנים אריה דרעי, יו"ר מפלגת ש"ס, חיזק את להקת "שלוה" שמתעקשת שלא לערוך חזרה גנרלית לאירוויזיון במידה והלהקה תנצח בתוכנית ''הכוכב הבא''.

"להקת שלוה ריגשה אותי עד דמעות. עלו לגמר האירוויזיון ומתעקשים שלא להופיע כי המארגנים דורשים לערוך חזרה גנרלית בשבת קודש", אמר דרעי.

''חברי הלהקה המקסימים, אתם מקדשים שם שמיים. כל הכבוד ויישר כוח עצום בשמם של תושבים רבים במדינה", הוסיף שר הפנים.

נשיא ועידת רבני אירופה ורבה של מוסקבה, הרב פנחס גולדשמידט, הגיב גם הוא לפרישה הצפויה של להקת שלוה מהתוכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון" ואמר ''כל יהודי, בין אם ספורטאי, אמן, או איש מדע, שמוכן לוותר על מופע או פרס, בגלל קדושת השבת, ראוי לציון ולשבח ולכל הברכות הכתובות בתורה. קל וחומר כשמדובר בקבוצת צעירים בעלי צרכים מיוחדים, אשריהם ואשרי חלקם.

''בתקופה זו כאשר מצרים את צעדיהם של שומרי מצוות בכל מקום בעולם ובעיקר באירופה, אנו רוצים לראות יותר צעדים קונקרטיים שיעזרו לשומרי השבת בעולם המודרני'', הוסיף הרב.

שרת התרבות והספורט מירי רגב פנתה אתמול (שני) לאיגוד השידור האירופי בשל העובדה ששלושה מחברי להקת שלווה הם שומרי שבת, והלהקה עלולה לפרוש מתוכנית "הכוכב הבא" כי אם תזכה תידרש לעבוד גם בשבת.

"אני פונה אליך לאחר שנודע לי, לאכזבתי הרבה, כי פנייתה של הפקת 'הכוכב הבא', המהווה את תחרות הקדם לאירוויזיון בישראל, נענתה בשלילה בנוגע לשאילתא האם במידה ותזכה להקת שלווה בזכות לייצג את ישראל באירוויזיון 2019, היא תוכל להופיע מול שופטים, ובחזרה הגנרלית של התחרות, שתיערך בשבת, באמצעות קטע וידאו מוכן מראש, להבדיל מהופעה חיה על הבמה", כתבה רגב.

''למיטב ידיעתי, גורם בשידור האירופי השיב כי על פי הכללים של תחרות האירוויזיון כל ההופעות של כל הנציגים מחויבות להתקיים בהופעה חיה, גם עבור הקהל באולפן. ומי שלא יכול להבטיח הופעה חיה בחזרה הגנרלית לא יהיה בתחרות.

"כלל קשיח זה עומד בדרכה של להקת שלוה, המסתמנת כזוכה הגדולה בתחרות 'הכוכב הבא', וכמי שככל הנראה צפויה לייצג את מדינת ישראל בתחרות האירוויזיון בתל אביב בחודש מאי. להקת שלוה זוכה לתהודה רבה מאחר שכל חבריה המוכשרים ביותר הם אנשים ונשים עם צרכים מיוחדים, המעלים על נס ערכים אוניברסליים של שוויון וקבלת האחר בחברה. בתוך הלהקה ישנם חברים, יהודים שומרי שבת, שעל פי צו מצפונם ואורח חייהם הדתי מנועים מלהופיע על הבמה בשבת.

''לפיכך, המשמעות של היצמדות איגוד השידור האירופי לכללים הקשיחים היא פגיעה בשוויון ההזדמנויות של מתחרות ומתחרים פוטנציאלים, שבשל אמונתם הדתית נמנעת מהם האפשרות לייצג על במת האירוויזיון - לא רק את מדינת ישראל אלא גם את העיקרון המקודש, לטעמי, גם לאיגוד השידור האירופי: מתן שוויון ללא הבדלי דת, מגדר, גזע והשקפה דתית.

''עוד אציין כי הפקת התוכנית פנתה לגורמים המומחים בנושא השבת וזאת כדי לייצר פתרון יצירתי לסוגיה, אך כל מאמציה עלו בתוהו, וזאת בשל העובדה שערך קדושת השבת הוא עקרון על ליהודים שומרי מצוות".

"אשמח לפיכך אם תראו בפנייתי פנייה רשמית הנדרשת על פי הכללים המחייבים אתכם, וזאת כדי שתראו לנגד עיניכם את אותן נסיבות מקלות וחשובות, שיאפשרו סטייה מהכלל הקשיח שעלול להוביל לפגיעה בשוויון ההזדמנויות כלפי כל היהודים שומרי השבת, ללא קשר לאזרחותם, שהוא ערך יסוד בכל חברה דמוקרטית. מדינת ישראל, ככל מדינה דמוקרטית, מאמינה ברוח האירוויזיון, הנותנת במה לכל בעלות ובעלי הכישרון באשר הם ללא הבדלי גזע, מגדר, לאום ואמונה דתית''.

רגב הדגישה, ''אין המדובר במצב היפותטי גרידא אלא בסוגיה עקרונית, העומדת בבסיסה של חגיגת הגיוון האנושי והשוויון, שתחרות האירוויזיון כל כך מזוהה עמהם וטוב שכך. אודה לכם אם תיענו בחיוב לפנייתי ותפתחו את השער ללהקת שלוה, הצפויה ככל הנראה - בין השאר גם בהינתן אישורכם המיוחל - לייצגנו באירוויזיון, ובכך תקשרו כתרי שוויון על התחרות כולה".