שבדיה
שבדיהצילום: ISTOCK

מעשה שוד שבוצע בשנה שעברה בצהרי היום בשבדיה הגיע בימים האחרונים לסיומו הטוב, עם מציאת האוצר הגנוב ומעצרו של החשוד המרכזי בפרשה.

מעשה השוד הכה את המדינה בתדהמה לאחר ששני שודדים הצליחו לחדור לבנין הקתדרלה העתיק בעיירה השוכנת מרחק שעה נסיעה מהבירה שטוקהולם, הצליחו לפרוץ את כספת התצוגה בה הוחזקו פריטים נדירים ששימשו את מלך שבדיה קרל התשיעי ורעייתו המלכה קריסטינה, ונמלטו כשהם רכובים על אופניים גנובים, לעבר הנהר הקרוב.

עם הגיעם אל הנהר עלו השודדים על סירת מנוע והתרחקו במהירות, כשהם משאירים את השוטרים חסרי אונים. מסוק משטרתי שהוזעק כדי לסייע בחיפושים לא הצליח להביא לתוצאות כלשהן, ובמשך זמן רב נותרה המשטרה בלי קצה חוט לגבי זהותם של הפושעים.

עם תום המצוד הקצר והלא מוצלח בשנה שעברה, התפרסמה בשבדיה העובדה שנגנבו פריטים נדירים, וכי מדובר בלא פחות מאשר כתריהם של המלך קרל התשיעי והמלכה קריסטינה, שמלכו במדינה לפני למעלה מ־ 400 שנה.

הכתרים ותכשיט נוסף שנגנב יחד עמם, עברו בירושה ממלכי שבדיה ליורשיהם, והיו שייכים למלך הנוכחי קרל השישה עשר גוסטב.

במשטרת שבדיה טענו מיד עם חשיפת דבר הגניבה כי גם אם השודדים לא יימצאו, היכולת שלהם להשתמש בפריטים הגנובים ולמכור אותם מוגבלת מאוד, משום שהפריטים הללו מפורסמים בקרב חובבי העתיקות, וכל מי שייחשף אליהם ידע מיד למי היו שייכים ומהיכן נגנבו.

"גם אם יעברו שנים עד למציאתם של הפריטים, אין לאבד את התקוה כי הם ישובו למשפחת המלוכה השבדית, אותה הם ליוו במשך 400 שנה", אמרו.

אתמול נחשף שהערכת המשטרה אכן היתה נכונה, והפריטים העתיקים אותרו במסתור בו החביאו אותם הגנבים.

אחד החשודים נעצר והוגש נגדו כתב אישום, חשוד נוסף עצור ולעת עתה לא הוגש נגדו כתב אישום, והמשטרה מחפשת אחר לפחות חשוד אחד נוסף.

מציאת הפריטים האמורים מלמדת על כך שלפחות אחד העצורים משתף פעולה עם המשטרה וכנראה גם מסר את שמותיהם של חבריו לפשע.

ממשטרת שבדיה נמסר עוד, כי לעת עתה היא נמנעת מלהוציא הודעה רשמית על כך שהכתרים שאותרו הם אכן אלו שנגנבו, וכי החפצים העתיקים נשלחו לבדיקה מקצועית שתאשר את עובדת היותם החפצים המקוריים, ולא זיוף מוצלח שנועד להטעות את המשטרה.