לא בכל מחיר. יוגב
לא בכל מחיר. יוגבצילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

המו"מ לאיחוד בין 'הבית היהודי' ל'איחוד הלאומי' החל אתמול בפגישה שלא הניבה תוצאות. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם מי שזכה במירב הקולות בפריימריז של 'הבית היהודי', חבר הכנסת מוטי יוגב, על המהלכים ועל התחושות האישיות לנוכח ההישג האישי.

בתחילת הדברים מספר חבר הכנסת יוגב על תחושותיו לאחר נטישת השרים בנט ושקד את המפלגה, תחושות לפיהן יוכל הוא עצמו להוביל את המפלגה. לדבריו תחושותיו אלה נמשכו כיומיים, אך לאחר מכן הבין כי על הציונות הדתית לערוך בירור עמוק יותר ו"לחפש רוחב", כלשונו. בעקבות תובנה זו החל, עוד בטרם הוחלט על כך במסגרת רשמית, לבחון אפשרויות להצבת מועמד מבחוץ כיו"ר המפלגה.

"פניתי ל-17 איש ואישה בהם עליזה בלוך, אברהם ליפשיץ ואחרים וגם הרב רפי פרץ היה ביניהם", מספר יוגב הרואה בהתנהלות המועצה הציבורית ובהחלטתה למנות את הרב פרץ כסיעתא דישמיא שליוותה את פעילות המועצה.

"יש לנו קברניט אמתי ואני שמח להיות טייס המשנה של הקברניט הזה", אומר ח"כ יוגב הנשאל אודות המו"מ לאיחוד מפלגות הציונות הדתית: "יש לנו יו"ר ברשות ובסמכות שחש את כל כובד האחריות עליו. חלפו 36 שעות ונפגשנו פגישת סיעה עד המקום ה-11 למעט המקום השלישי, המקום השמור לאישה שתוחלט על ידי המועצה הציבורית. הרב רפי פרץ מנצל את הימים והלילות עד תום והוא שיצטרך להוביל ולהחליט".

"חודש ושבוע לא הייתה הנהגה ל'בית היהודי' וצריך לתת לקברניט את הזמן ואת הקרדיט. מאוד אשמח להיות לידו, ולגבי החיבורים הנוספים, שום חיבור לא פסול, אבל 'הבית היהודי' חוזר לעצמו כמפלגה הציונית דתית המרכזית, מפלגה שמייצגת מגוון רחב של הציונות הדתית לגווניה השונים. כולם מאמינים בעם ישראל תורת ישראל ארץ ישראל ומדינת ישראל.

''בית יהודי גדול הוא שיבטיח את החינוך היהודי לגווניו ואת המשך מסירות הנפש לעם ישראל ואת עולם התורה, ומתוך כובד האחריות הזה ברור שהרב רפי פרץ עומד בראש והאיחוד הלאומי שמייצג זרם חשוב ואידאליסטי מאוד שאני מזדהה אתו ועולם ערכיו, הוא ייצג שמינית. כך היה הייצוג וכך צריך שיימשך וכך ניתן יהיה לסדר את הרשימה המאוחדת".

כשהתבקש לסמן את ההבדלים בין שתי המפלגות שרבים רואים בהם מקשה אחת, אומר חבר הכנסת יוגב כי "בסולם הערכים של הבית היהודי נמצא בראש ובראשונה אהבת עם ישראל, שייכות גדולה לכלל ישראל. זה אמנם קיים גם ב'איחוד הלאומי' אבל נדמה לי שבדגלים מדגישים שם יותר את ארץ ישראל ותורת ישראל. אלה ניואנסים משמעותיים בשורשיהם. ב'בית היהודי' מיסוד המפד"ל עם ישראל תמיד עמד בראשו, עם תורת ישראל כמובן, ארץ ישראל ומדינת ישראל. החברתיות והממלכתיות והדמוקרטיה הם ערכים חשובים לנו. אנחנו כלל ישראליים ולא מגזריים ועם זה לא מתביישים שאנחנו ציונות דתית שצריכה לדאוג למגזר הדתי על כל צרכיו הייחודיים".

יוגב מסכים לניסוח לפיו בעיניו בעוד בבית היהודי הדגלים הם קודם העם והתורה בעוד באיחוד הלאומי קודם הארץ והתורה. עם זאת הוא מדגיש "שלא יהיה ספק, גם ארץ ישראל מהים ועד הירדן עם חזון של ריבונות וקוממיות". מאחר וכך נשאל ח"כ יוגב על הבדלים שכמעט ולא קיימים בין שתי המפלגות, והדברים מקבלים דגש בנוכחותו של אדם שאינו שומר מצוות ברשימת 'האיחוד הלאומי'.

"בבית היהודי יש נציגים בכמאתיים רשויות מראשי ערים דרך סגנים וחברי מועצות, כך גם במושבים וקיבוצים. השטח הזה בחר מאז ומעולם את האות ב'. לאחר מכן כשקמו מפלגות נוספות שאני מאוד מכבד אותם, הניואנסים הם קטנים אבל הבית היהודי הוא הבית המרכזי של הציונות הדתית לגווניה ועליו האחריות לכל הערכים הללו. לכן צריך לבוא בענווה ולתת ליו"ר 'הבית היהודי' ולתת לו את הקרדיט. בימים הקרובים יתבררו הדברים מתוך הוקרה וענווה ולא מתוך גאווה של 'אני ואין בלתי', הדברים יבואו לאיזון".

בדבריו דוחה חבר הכנסת יוגב את המחשבות על הסדר לפיו תפקיד היו"ר יינתן לאחד מיושבי ראש המפלגות בעוד את כהונת השר הבכיר יקבל היו"ר השני. לטעמו מדובר בדברי רהב, כהגדרתו. "אין שום סיבה לדברי רהב של עמידה בראש הבית היהודי או שרשור או קבלת השר הבכיר מהמקום השני. צריך לרדת לקרקע המציאות".

על שאלת סדרי הרשימה המשותפת ושלילת אפשרות החלוקה בין היו"ר לבעל התפקיד הבכיר, מזכיר חבר הכנסת יוגב כי מפלגתו קיימה בחירות פנימיות בין עשרות אלפי בוחרים והתקיים תהליך בין כ-760 חברי מרכז המפלגה שבחרו את הרשימה. זאת בעוד "התהליכים במפלגה האחות מצומצמים יותר, הדברים צריכים להיעשות בצורה מאוזנת ברורה ואחראית".

עוד נשאל חבר הכנסת יוגב אם במידה ויחליט הרב פרץ לקבל הסדר מול 'האיחוד הלאומי' מבלי להותיר בידי 'הבית היהודי' את תפקיד היו"ר, את הבכורה וגם את המיקומים בצמרת הרשימה המשותפת, האם עשויה להתעורר כנגדו התקוממות פנימית וטענות על תפקודו כפוליטיקאי בראשית דרכו. יוגב משיב ומזכיר כי השר נפתלי בנט קבע חוקה ל'בית היהודי' ולפיה הסמכויות ניתנות ליו"ר ורק לו, וככזו החוקה מעניקה לרב פרץ מרווח פעילות וסמכויות, "אבל הרב רפי תכונתו הפוכה. הוא אדם שמקשיב וקיימנו ישיבת סיעה מדהימה, הוא מקשיב ומבקש לפתח את הדברים, וכך גם מול חברי המרכז והמפעלים. חוזר הקשב והשיח המשותף ומתוך חוקה שהיו"ר יכול היה לעשות כרצונו, להתחבר למי שהוא רוצה ולמנות את מי שהוא רוצה. אנחנו עוברים לדינמיקה שונה, של חשיבות לאמירה הציבורית. יש קשר בין מנהיג לציבור, אבל בסוף יש מנהיג שקובע ומחליט, ואת זה יש אצל הרב רפי".

"ההקשבה לאמירות היא די ברורה. כולם רוצים איחוד אבל לא בכל מחיר, אם מהבחינה האידאולוגית-ערכית כמו בשאלת היחס ל'עצמה יהודית' שכולנו אוהבים את חבריה אבל יש כאלה שמבקרים את הבחינות האידאולוגיות והדברים יבואו לידי דיון", אומר יוגב המדגיש כי ההליכה למו"מ צריכה להיות מתוך תחושה שלא פוסלים איש, אך "גם לא בכל מחיר