פולין
פוליןצילום: אייסטוק

שגרירות פולין בישראל מציגה היום (חמישי) סקר דעת קהל שנועד למדוד את יחס החברה הישראלית כלפי פולין בכלל ומדיניות הממשל הפולני בפרט. הסקר בוצע על ידי מכון Keevoon.

"ערכנו את הסקר בגלל שאנחנו יודעים שהיחסים בין המדינות חשובים גם לישראל וגם לפולין"' הסביר שגריר פולין בישראל מארק מגירובסקי, "ישראל חשובה לנו מאוד מסיבות רבות, הקשר חזק והוא יכול להיות חזק יותר. הקשר הזה אפילו חשוב יותר מיחסים עם מדינות אחרות".

"הקשר החשוב הוא בצל ההיסטוריה של הקהילות היהודיות שחיו בפולין, וגם טראומת השואה שהנאצים ביצעו בפולין", הסביר השגריר, "עשינו את הסקר כדי להבין אם צריך לשנות את המדיניות של הממשל, לטובת זה רצינו לבדוק מה הגישה של הציבור הישראלי כלפי פולין. התוצאות לא הפתיעו אותנו, יש גם תוצאות לא חיוביות. יש הרבה חוסר מודעות בישראל לגבי המדיניות הנוכחית של פולין."

הוא ציין "כשאני מדבר על חוסר מודעות של ישראלים לגבי פולין של היום, אני מתייחס בעיקר להבנה של הפוליטיקה. פולין כבר שנים תומכת בישראל, ואף תומכת במדיניות הישראלית כלפי האיחוד האירופי. תנועת החרם בקושי קיימת בפולין. אם תחפשו תנועה ימנית קיצונית בפרלמנט הפולני, יהיה קשה לכם למצוא, יש פוליטיקאים כאלה, אבל לא כמו מה שרואים במדינות אחרות באירופה."

"פולין גינתה פעולות טרור נגד ישראל, בדגש על חמאס וחיזבאלה. אנחנו מחזקים קשרים עם מדינות ערביות באזור, אבל הקשר עם ישראל הוא החזק ביותר. אין אף פולטיקאים בזרם המרכזי בפולין שיגיד שהקשר עם ישראל לא חשוב או שעדיף להשקיע בקשר עם מדינות ערב".

לדבריו, ליהודים בטוח לגור בפולין, "לפי הסקר ישראלים מכירים בכך שמדובר באחת המדינות הכי בטוחות עבור יהודים ביבשת אירופה".

בשאלה הכללית על יחס חיובי לפולין 49% אמרו שאין להם יחס חיובי כזה ו 42% אמרו שיש להם יחס חיובי כלפי פולין. השגריר ציין שבסיום הסקר, לאחר שהנשאלים נחשפו לפרטים נוספים ועוד עובדות הנתונים השתפרו לטובת יחס טוב למדינה. הנתונים בסוף הסקר שונים באופן בולט, 76% הביעו רגשות חיוביים כלפי פולין ורק 19% נשארו עם תחושות שליליות כלפי המדינה.

60% מהישראלים פגשו את פולין בפעם הראשונה במסגרת מסע זיכרון השואה שלהם או של בן משפחה. "כשאנשים באים לביקור תיירותי או עסקי רגיל הם לרוב מופתעים לטובה ואומרים שציפו לראות מקום אפור, ישן ועצוב", ציין השגריר.

במסגרת הסקר נשאלו המשתתפים גם על היחס לאיחוד האירופי. 51% הביעו תחושות שליליות ואילו 39% רגשות חיוביות.

בעניין היחס לפולין, עורכי הסקר מציינים שבקהילה החרדית יש יחס חיובי יותר לפולין מאשר אל מדינות אירופאיות אחרות וזה כנראה בעקבות ההיסטוריה העשירה של עולם ישיבות בפולין. עורכי הסקר ציינו שלא היו תגובות שליליות כלפי פולין בקרב הנשאלים מהמגזר הערבי.

הסקר נערך בצל המתיחות האחרונה בין ישראל ופולין בעניין החוק הפולני שאסר לשייך את פשעי השואה לפולין. עורכי הסקר מדגישים שבשאלות האחרונות של הסקר התבקשו המשתתפים להתייחס ליחס של הישראלים להיסטוריה של העם הפולני בשואה.

72% הסכימו עם ההגדרה שגם הפולנים היו קורבנות של המשטר הנאצי אך שאין להשוות את הסבל שלהם לסבל של היהודים. לשאלה האם ישראל ופולין שותפות למשימת הנצחת השואה, 71% ענו בחיוב. עם זאת, 67% הסכימו עם כך שפולין מסרבת לקחת אחריות מלאה על התפקיד שמילאו אזרחיה במהלך השואה.

במהלך התדרוך להצגת הסקר הדגישו אנשי השגרירות שהסקר הוא חלק ממהלך של פולין כדי לחזק את הקשר עם הציבור הישראלי וחלק מהשאלות נוסחו כדי להבהיר את עניין החקיקה. "השאלות מתכתבות עם המדיניות הפולנית", הדגישו אנשי השגרירות וציינו כי חשוב להם שהציבור הישראלי יכיר את ההיסטוריה - את האחריות הנאצית ואת הקורבנות הפולנים אך הם גם מכירים בצורך לקחת אחריות על השתתפותם של אזרחים פולנים בפשעי הנאצים ואומרים שזה נעשה. "הממשל שלנו לא מסתיר את העבר האפל שלנו", הדגיש השגריר.

"אני שמח שביצענו את הסקר הזה", סיכם השגריר, "אנחנו צריכים כלים כאלה כדי לבצע התאמה במסרים לציבור הישראלי. אין צורך שיהיו רק מסעות שואה ומסעות שופינג לפולין, יש עוד מרחב גדול של היכרות שצריך שתהיה לישראלים עם פולין".