בתום שבוע סוער שבסופו הודיעה אשת העסקים אלונה ברקת על הצטרפות לימין החדש, שוחח ניסים משעל עם שרת המשפטים איילת שקד על האירועים הפוליטיים האחרונים.

נתניהו מנהל מלחמת חורמה נגד גדעון סער ובוחרי הליכוד דווקא בוחרים בו כיורש. אז לפעמים אם נתניהו אובססיבי נגד מישהו זה יכול להשתלם.
"אני לא רוצה להיכנס למלחמות כאלה ואחרות בליכוד, אני גם לא אוהבת להתערב במלחמות ותככים של מפלגות אחרות. אני יכולה להגיד שלפעמים התקפות נגד גורם פוליטי מחזקות אותו זה כן. אני רואה את זה בקמפיינים של הבחירות וגם במהלך העבודה השוטפת לפעמים שפוליטיקאי כזה או אחר מותקף, בין אם זה על רקע אישי או אידיאולוגי - זה מחזק אותו".

בואי נדבר עליכם. הרכש החדש אלונה ברקת. למה?
"אלונה היא אישה מדהימה שהיה לה את האומץ לשנות. גם בנט וגם אני זה אנשים שנכנסו למערכות גדולות ומורכבות וביצענו בהם שינויים גדולים, וגם אלונה עשתה את זה. היא הגיעה להפועל באר שבע ועשתה שם שינוי חברתי מדהים בכל העיר - הרבה מעבר לכדורגל. היא ימנית אז אני חושבת שזה התאמה".

אגב, מה יש לכם עם אנשים שבאים מעולם הכדורגל? פעם שעברה כמעט רכשתם את אלי אוחנה.
"כן, זה במקרה. אני חושבת שאחרי שעות שישבנו עם אלונה וראינו שיש לנו בסיס אידאולוגי משותף, וחשבנו שהעשייה החברתית שלה תהיה השלמה מאוד מתאימה למפלגה שלנו, אז החיבור הזה היה מתבקש. המטרה שלנו זה שיהיה לנו כוח בבחירות, ואלונה תוכל לעשות בכל הארץ את מה שהיא עשתה בבאר שבע".

אתם עושים לאלה שאתם רוכשים מבחני כניסה?
"עושים שיחות עומק. מפלגה אידיאולוגית כמו המפלגה שלנו היא מפלגת ימין מדיני, ימין כלכלי, שמרנות משפטית עם רגישות חברתית, אז ודאי שאנחנו יושבים ומדברים יחד על כל הסוגיות. יש מפלגות עם מישמש של דעות. אצלנו לא. זו מפלגת ימין ברורה ולכן האנשים שמצטרפים אלינו צריכים לחלוק את אותה אידאולוגיה".

אם שמעת את פרופ' כץ, הוא אמר שלימין החדש יש פוטנציאל לגדול
"אני מסכימה. המטרה שלנו זה להגיע למספר דו ספרתי של מנדטים. כשאני נכנסתי למשרד המשפטים, הליכוד היה בשלטון 40 שנה ולא עשה כלום, להפך. דן מרידור כשר משפטים הוביל את המפכה החוקתית אני הראשונה שהיה לה את האומץ לשנות, גם בנושא הסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון".

גל הירש הוא המועמד הבא לרכוש?
"לא לא, יש כל מיני ספקולציות, שמות שעפים באוויר אז אני באמת לא מתייחסת. מה שכן, יש לנו מפלגה מרובת נשים. זה יצא ככה במקרה וזה מדהים יש לנו המון מועמדות מצוינות. בשלישייה הראשונה יש אותי ואת אלונה, ואני לא חושבת שש דבר כזה".

שמתי לב שבכל הזדמנות את מדביקה לגנץ את התואר 'שמאלן', כאילו את רוצה לפגוע בו. כאילו במילה 'שמאלן' יש כתם.
"בדיוק ההפך. אני חושבת שפוליטיקאי שמתיימר להנהיג לא צריך להתבייש בדעות שלו. שמאל זה לא מילת גנאי. אין לי הערכה לפוליטיקאים שמתביישים בעמדות שלהם או מנסים לטשטש את העמדות שלהם. פוליטיקאי שרוצה להנהיג צריך לעמוד על דעותיו ולא להתבייש".

מה את רוצה, שהוא יעמוד ויגיד שהוא שמאל? אבל הוא לא שמאלן. הוא שמאלן על פי דרכך, אבל על פי דרכו הוא מרכז ימין.
"אני מבקשת לא להעליב את האינטליגנציה שלי ושל המאזינים. הוא אדם שבעבר התבטא על פינוי יישובים ועל נסיגות חד צדדיות. העובדה שהוא עטוף בצמר גפן על ידי היועצים האסטרטגיים שלו ולא מדבר או מסביר מהן עמדותיו - בעיני זה זלזול באינטליגנציה של הבוחר. לא קראתי אבל אמרו לי שבריאיון בידיעות אחרונות הוא התנער מהאמירה שלו על שינוי חוק הלאום. אם זה נכון, תראה כמה זה מגוחך.

"כשבאו אלי הדרוזים מחוץ לבית, יצאתי מולם ואמרתי להם שאנחנו מכבדים אותם ושאני בטוחה שנמצא דרך לעגן את המעמד המיוחד של העדה הדרוזית, אבל לא נשנה את חוק הלאום, וגם אין שום דבר בחוק הלאום שפוגע בשוויון האזרחי. אני רוצה להסביר מה זו מנהיגות. גנץ עמד מולם, אמר להם מה שהם רוצים לשמוע ואז בריאיון לעיתון אמר משהו אחר וזו לא מנהיגות".

עוד אמרת על גנץ שאסור שידו תהיה על הגה הביטחון. האיש הזה היה רמטכ"ל, אחראי לביטחון שלנו - הוא לא יכול לשים את ידו על הגה הביטחון?
"אני אמרתי שהציבור צריך להכריע בין שיטת התיקו שהוא הוביל כרמטכ"ל, לבין שיטת הניצחון שבנט הוביל. בצוק איתן, כשבנט דיבר על המנהרות, התריע שצריך לטפל בהן והתריע שהחמאס כנראה ישתמש בהן, בא הרמטכ"ל ואמר שהחמאס לא בטוח ישתמש ולא צריך לטפל בהן. ראינו שהחמאס השתמשו בהם ועוד איך.

"ונכון, ביב היה ראש הממשלה במבצע ואני מסכימה שבסוף האחריות היא על הכתפיים של הדרג המדיני, אבל אי אפשר להיות תמימים. כחברת קבינט אני אומרת שהקבינט ניזון ממה שהצבא ושר הביטחון מראים לו. אני חושבת שתפקידו של ראש הממשלה זה להוביל - ודאי גם של הקבינט לדחוף, אבל אי אפשר להתחמק מהאחריות של הרמטכ"ל ושר הביטחון.

"המבצע שעשינו בצפון לחיסון המנהרות זה לא מבצע שהקבינט יום אחד החליט לחסל את המנהרות. הצבא עשה תכנית פעולה והציג לקבינט. התפקיד של הרמטכ"ל ושר הביטחון זה לחתור לניצחון, לא לחתור לתיקו במקרה הטוב או לקוות שהחמאס לא ישתמש במנהרות במקרה הרע".

אני מניח שאם הוא היה עובר למפלגה שלכם הייתם מהללים ומשבחים אותו על הפעילות שלו כרמטכ"ל.
"אבל הוא לא יעבור אלינו כי הוא איש שמאל. אפשר לנסות לעטוף את זה במילים ובכל מיני סיסמאות של יועצים אסטרטגיים. בסוף יש אמת והיא תצא לאור".

קראתי שאת מאוד מודאגת מהתוכנית של טראמפ. מה יש בתוכנית הזאת שמדאיג אותך? כי אני לא יודע מה יש בה.
"זה די מעניין שהציבור בישראל כרגע מורדם, ובאפריל - עוד לפני הקמת הממשלה, הממשל האמריקאי מתכוון לפרסם את תכנית השלום של הממשל. גם אני לא יודעת את הפרטים, אבל אני מודאגת כי אני יודעת שמדובר על הקמה של מדינה פלסטינית ברוב שטחי יהודה ושומרון, ואני מתנגדת לזה. אני לא רוצה שירושלים וכפר סבא יהפכו לעוטף יהודה ושומרון".

את לא סומכת על ביבי שיתנגד למדינה פלסטינית?
"ב־2009 כשאהוד ברק היה איתו בממשלה הוא הכיר במדינה פלסטינית בנאום בר אילן, שיחרר למעלה מאלף אסירים והקפיא את ההתיישבות ביהודה ושומרון. האופי של הקואליציה נובע מההשקפות הקואליציוניות - איזה שותפה היא הכי חזקה".