'עזרת ישראל' בכותל המערבי
'עזרת ישראל' בכותל המערביצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שופטי בג"ץ, יצחק עמית, נועם סולברג וענת ברון דחו הבוקר (ראשון) ארבע עתירות שהוגשו נגד הקמת ושיפוץ הרחבה הדרומית של הכותל המערבי המכונה גם "עזרת ישראל".

העתירות טוענות כי הרחבה הזמנית, אשר הוקמה בשנת 2013 במתחם קשת רובינסון מדרום למעלה המוגרבים, הוקמה בניגוד לחוק, וכי החלטת ועדת השרים להקים באותו מתחם רחבת תפילה קבועה התקבלה בניגוד לחוק.

נזכיר כי מדובר ברחבת תפילה שהוקמה לצורך קיום תפילות וטקסים על פי דרכן שת התנועות הלא אורתודוקסיות, בין היתר בנוגע לעירוב מגדרי, וכי במסגרת מתווה הכותל אמורה היתה לקום באותו האזור רחבת תפילה קבועה.

השופטים דחו את הטענה שלפיה אי השתתפותו של השר אזולאי בישיבה הופכת את ההחלטה לבלתי חוקית, "השר לשירותי דת בחר אפוא שלא להתייצב לישיבת הוועדה והבהיר את עמדתו החד-משמעית. מאחר שהשר לא התפטר ולא ביקש להעביר את סמכותו, ומאחר שעמדתו היתה ברורה וחד משמעית, ובימים שלאחר מכן לא ניתן היה להשיגו טלפונית, הרי שהפגם, אם בכלל, שנבע עקב אי השתתפותו בישיבה ואי הפצת ההחלטה אליו, אינו יורד לשורש העניין".

השופטים דחו גם את הטענה כי וועדת השרים לא נועצה כפי שהיה ראוי ברבנים הראשיים, "עמדת הרבנים הראשיים הייתה בידיעת הוועדה. לכן, גם אם הוועדה רשאית הייתה לזמן את הרבנים הראשיים כדי לשמוע את עמדתם, הרי שבנסיבות אלה, אין לומר כי לא הייתה בפני הרשות התשתית העובדתית הנדרשת לשם קבלת החלטה, ודי בכך כדי לדחות הטענה".

נציין כי שורה ארוכה של עתירות נוספות הנוגעות לסדרי התפילה בכותל, ובהן עתירות הדורשות לחייב את הממשלה לממש את מתווה הכותל, יידונו בפני הרכב מורחב של שופטים.