הרב שלמה סובול
הרב שלמה סובולצילום: דוברות

בימים האחרונים הארץ סערה בעקבות פרישת להקת שלוה מהתחרות שמובילה לייצוג המדינה באירוויזיון, עקב קיומו בשבת. תגובות רבות ברחבי הארץ כולל ראש הממשלה, הביעו צער עבור הלהקה והזדהות עמה.

יש הרבה מה לומר בנושא זה, על כל יחסינו לאירוויזיון, הצפייה בו, ההשתתפות בו, וההתנגשות עם שבת קודש. אבל ברשות הקוראים אני רוצה לנצל את הבמה הזאת לנושא יותר רחב.

כידוע להקת שלוה היא להקה שמאורגנת על ידי אגודת שלוה ומונה נגנים ומוזיקאים שומרי מסורת, שכולם חברי האגודה עם מוגבלויות שונות.

היחס לאנשים עם מוגבלות צריך להטריד את כל תושבי מדינת ישראל, לא רק כאשר הנושא עולה לכותרות בגלל האירוויזיון. זהו נושא חשוב שאמור להיות נוכח בחיינו גם ביומיום.

על פי נתוני משרד הרווחה כ20% מתושבי מדינת ישראל הם אנשים עם מוגבלות. המוגבלויות יכולות להיות שכליות, נפשיות וגופניות.

גברים ונשים אלו הם בכל הגילאים, מכל העדות ומכל קצוות המפה הפוליטית.

הם מתמודדים כל יום בכוחות נפש אדירים עם המגבלה שלהם, ודומה שפעמים רבות לצערנו אנו מלאים בסטיגמות לא נכונות כלפיהם ולא מקבלים אותם כשווים בין שווים. באופן אבסורדי החברה שלנו היא זו שמגבילה את אותם אנשים עם מוגבלויות, ומונעת מהם במקרים רבים שוויון הזדמנויות.

הדברים נכונים לכל אדם, וביתר שאת נכונים למי שחי את חייו על פי תורתנו הקדושה. הן התורה שבכתב והן התורה שבעל פה, מלאים במצוות ובהדרכות לקבל גם את מי שלעתים נראה בעינינו שונה, כי עיקר מהותו של האדם זה לא המגבלה שאיתה הוא מתמודד, אלא פנימיותו ואישיותו.

ולכן הדבר הטבעי ביותר היה צריך להיות שדווקא היהדות האורתודוכסית תוביל את שילובם של אנשים עם מוגבלות בקהילה ובבתי הכנסת, כמובן מתוך נאמנות מוחלטת להלכה.

אנחנו במרכז ברקאי לקחנו על עצמנו את המשימה החשובה הזאת, לקדש שם שמים ולהראות את האמת שדווקא הנאמנים למסורת ישראל ולדבר ה', הם אלו שמובילים בתחום שילוב אנשים עם מוגבלות. ולכן אנו יוצאים פה בקריאה לקהילות במדינת ישראל: אנא הנגישו את בית הכנסת שלכם הן ברמה הטכנית והן ברמה הבין אישית. הפכו את בית הכנסת למקום שבו אנשים עם מוגבלות ירגישו בבית ויוכלו להיות שותפים מלאים בעשייה הקהילתית.

וזאת גם ההזדמנות, ערב בחירות, לפנות למפלגות כולן, וודאי למפלגות הדתיות, שיעסקו גם בסוגיה של שילוב אנשים עם מוגבלות בקהילה.

להקת שלוה אמנם לא תייצג את המדינה באירוויזיון אך היא הציפה נושאים של קדושת השבת, בין אדם לחברו וחשיבות שילוב של אנשים עם מוגבלויות, וזה ניצחונם הגדול. שנזכה כולנו לבריאות איתנה של הגוף והנפש.

(הכותב הוא ראש ומייסד מרכז ברקאי)