אנסטיסיאדיס וריבלין
אנסטיסיאדיס וריבליןצילום: קובי גדעון / לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נחת הבוקר (שלישי) בלרנקה ופתח את ביקורו הממלכתי בהזמנת נשיא קפריסין ניקוס אנסטיסיאדיס.

הביקור נפתח בטקס קבלת פנים שנערך בארמון הנשיאות, במהלכו נוגנו המנוני שתי המדינות ולאחריהם סקר הנשיא משמר כבוד. לאחר קבלת הפנים נועדו שני הנשיאים בארבע עיניים ולאחר מכן המשיכו לפגישה בילטראלית בהשתתפות הפמליות.

״אני יודע שהביקור הזה קצת מתוח אחרי ניצחוננו באירוויזיון״, אמר הנשיא בחיוך והוסיף בפתח פגישתם: ״אני מקווה שהאירוויזיון שנארח בתל אביב יספק לנו הזדמנות נוספת להיפגש בקרוב״.

בסיום פגישתם נשאו השניים הצהרות משותפות לתקשורת. "הקשרים בין המדינות שלנו מעולם לא היו טובים יותר", אמר הנשיא בדבריו וציין את שיתוף הפעולה במגוון תחומים ובראשם במודיעין, בביטחון ובמלחמה המשותפת בטרור.

"קפריסין, ישראל והים התיכון בטוחים יותר. עכשיו אנחנו מצפים לחלוק את הצמיחה והשגשוג המשותפים, ״ציין הנשיא והרחיב באשר לאופי היחסים הכלכליים המפותחים בין המדינות, במסגרתם מושקעים למעלה מ- 650 מיליון דולר במסחר בכל שנה, כמו גם את רבע מיליון תיירים ישראליים הפוקדים את קפריסין.

"לאחרונה חתמנו על הסכם טרילטרלי בינינו ובין יוון", המשיך הנשיא ואמר: "אנחנו שלוש מדינות השואפות ליצור יחדיו כלכלה שיתופית המבוססת על זרימת אנרגיה, ידע וחשמל. במרכז עומד כעת נושא פיתוח צינור הגז המזרח תיכוני. מיזם זה עשוי להיות אחד מהפרויקטים התת-ימיים הגדולים שנעשו ברחבי העולם. אנרגיה נקייה וירוקה, יחד עם טכנולוגית מידע הם לא רק צורך דחוף לכולנו, אלא גם הזדמנות. הם העתיד. קפריסין וישראל יכולות וחייבות, לחלוק באינטרסים משותפים וחברות אמת".

הנשיא הדגיש: "השותפות האסטרטגית הבילטרלית היא כעת טרילטרלית, יחד עם יוון, ויכולה להתרחב לשותפות רחבה מזה. שיתוף פעולה אנרגטי במזרח התיכון יכול לייצר שינוי גדול עבור אזרחיקפריסין, ישראל, יוון, איטליה, מצרים, ירדן והרשות הפלסטינית. אנחנו מצפים לקדם את כל תחומי שיתוף הפעולה הללו, למען הביטחון והשגשוג של האומות שלנו, ולמען יציבות המזרח התיכון".

נשיא קפריסין, ניקוס אנסטיסיאדיס ברך את הנשיא ריבלין בחום ואמר ״ביקורך הוא אבן דרך חשובה ביחסים בין המדינות. בפגישתנו החלפנו דעות לא רק על הקשר החם בין המדינות באפיקים השונים בו הוא מתקיים אלא גם על הדרכים להעמיקו. האומות שלנו נושאות קשר היסטורי עתיק איתן. לאחר השואה אימץ העם הקפריסאי רבים מפליטי השואה האיומה ותינוקות רבים אף נולדו פה.

''היום אנחנו בעידן חדש של שותפות המבוסס על הערכים המשותפים שלנו. יחד נעמיק את שיתוף הפעולה בכל התחומים- ביטחון, מודיעין, אנרגיה ורבים נוספים. ישראל היא שותפה חשובה ואסטרטגית עבורנו וכוח חשוב ביציבות האזור. נמשיך להעמיק את הקשר בצל האתגרים השונים המתהווים כמו גם את ההזדמנויות״, אמר אנסטיסיאדיס.

בהמשך היום יארח הנשיא הקפריסאי ארוחת צהריים ממלכתית לכבוד הנשיא ריבלין ולאחריה ישתתף הנשיא בטקס לציון 70 שנה לסגירת מחנות מעצר המעפילים באי. הטקס ייערך באנדרטה בבית החולים הצבאי הבריטי שבניקוסיה (BMH – British Military).