רון חולדאי
רון חולדאיצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שיגר מכתב אל שרי הפנים, האוצר והמשרד לשירותי דת, שבו הלין חולדאי על דרישות התקצוב של המועצות הדתיות.

הוא כינה אותן "מקוממות ושערורייתיות" וטען כי מדובר בהתנהלות תקציבית בוטה וחסרת אחריות העלולה, לדבריו, להביא את הרשויות המקומיות לגירעון תקציבי.

את מכתבו סיים חולדאי באמירה כי אין בכוונתו למלא אחר הדרישה שבמכתבי המשרד לשירותי דת.

בתגובה לדברי חולדאי, מנכ"ל המשרד עו"ד עודד פלוס החליט להשיב מלחמה עם מכתב משלו הקורא לשרים שלא להתייחס לדברי ראש עיריית תל אביב.

"לא נהסס להפעיל את הסמכויות שנתונות לנו", כתב פלוס. "אם נעמיד מול ההשתתפות בשירותי הדת בתל אביב רכיב הוצאה אחד בלבד, השתתפות העירייה בתקציב מוזיאון תל אביב לאומנות, נלמד עד כמה אין ממש בטענה שעולה במכתב".

מנתונים שמונה עו"ד פלוס עולה כי תקציב הרשות המקומית למועצה הדתית לשנת 2019 תעמוד על 23.5 מיליון שקלים, לעומת 35.3 מיליון שקלים שהוקצבו על ידי הרשות למוזיאון ת"א לאומנות. לדבריו, מדובר באבסורד לאור העובדה שמוזיאון תל אביב לאומנות מספר נמוך בהרבה של תושבים לעומת המשרד לשירותי דת".

"חשוב לזכור כי התושבים ברשויות המקומיות השונות, שנזקקים לשירותי דת (נישואין, כשרות, קבורה, מקוואות, תרבות תורנית, עירובין, בתי כנסת, רבנים וכו'), אמורים לקבל את השירותים באותה רמה ואיכות, כפי שהם או אחרים מקבלים את יתר השירותים", נכתב במכתב.

לטענת ראש עיריית ת"א, יו"ר מרכז המועצות האזוריות ויו"ר מרכז השלטון המקומי, הסירוב להוסיף 20% לתקצוב המועצה הדתית נובע מכך שמדובר ב"עלייה דרמטית בתקציב, ללא אח ורע, כזו שמעולם לא היתה כדוגמתה".

המשרד לשירותי דת טוען מנגד כי הדברים נובעים משחיקה בתקציבי המשרד בעקבות שינויי סביבה ויכולת טכנית. בנוסף, טוענים במשרד לשירותי דת, מדובר בהוצאה מזערית מאד ביחס לתקציב השנתי הכולל של הרשויות המקומיות ובהוצאה שמעוגנת מכוח החוק. "בהתאם לנוסחת התקציב שנקבעה בחוק, על הרשויות המקומיות להקצות סך כולל של 360 מיליון שקלים".

מכוח זה דורשים במשרד לשירותי דת לתקן את האפליה הברורה שנוצרה בתקציבי הרשויות המקומיות ולתקצב את המועצות הדתיות בהתאם לנוסחה שגובשה בוועדת הכספים של הכנסת.