רוני אלשיך בכנס מנהלי מוסדות הציונות הדתית

מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך שהשתתף היום (שלישי) בכנס מנהלי מוסדות הציונות הדתית בים המלח, הסביר את התנגדות השב"כ לחוק עונש מוות למחבלים והתייחס לתיקי ראש הממשלה נתניהו.

"אנחנו מתנגדים לעונש מוות מסיבה מקצועית. המודיעין שמאפשר לפצח ולסכל פיגועי טרור הוא בזכות חקירות העומק (שמבוצעות למחבלים - ח.ב)", אמר אלשיך.

אלשיך נשאל על הספקולציות סביב רצח רבין ואמר כי יגאל עמיר הוא הרוצח, "בכל תיק רצח יש שאלות. אם מישהו חושב שבשלהי המאה ה-20 אפשר לייצר עשרים משת''פים זה הזוי. זה בלתי אפשרי. אני מכיר איך עובד השב''כ וזה לא הגיוני''.

המפכ''ל לשעבר טען כי בפרשת רצח תאיר ראדה מעורבים בעלי אינטרסים רבים שמבקשים לפעול לזיכוי רומן זדורוב. ''משפחות פשע משקיעות בתיק זדורוב המון כסף כדי לערר תיקים אחרים מול המשטרה".

על חקירות ראש הממשלה אמר אלשיך כי "פרשת ביבי מצערת אותי. אני לפי התפקיד צריך ללכת לפי הצער? אני הולך לפי האמת ולא לפי הצער".

אם יש משהו שמתסכל אותי זה שבכל מקום שאני מגיע אליו שואלים אותי על חקירות ראש הממשלה. הדבר היחידי שעשיתי זה לתת גיבוי כאשר יצאה מתקפה נגד המשטרה", אמר.

אלשיך: לא ניהלתי מערכה נגד נתניהו

אלשיך, מפכ"ל המשטרה לשעבר וסגן ראש השב"כ לשעבר השתתף אתמול בכנס ירושלים של העיתון בשבע, ונשאל על הפרישה ממערכת הביטחון לאזרחות, "האזרחות היא תענוג צרוף. יש יותר זמן לקרוא או לכתוב ואולי יש ספר בקנה. אם יש משהו שמתסכל אותי בכל הקדנציה שלי ועדיין מתסכל אותי: לכל מקום בו הלכתי נשאלתי על חקירות ראש הממשלה. הייתי רוצה לדבר על דברים אחרים".

"יש לי הרבה סיפוק אחרי כל השנים האלה כי המשטרה פתחה את זרועותיה וקיבלה את השיגעונות שלי וזרמה איתי לכל מיני שינויים שעשינו", אמר.

בהמשך התייחס לחקירות נגד ראש הממשלה נתניהו והאם הן נעשו כדין, "לא הייתי עושה דבר אחרת בכל מה שקשור לחקירות נתניהו כי הציבור לא מבין שחקירה של איש ציבור נעשית רק בהנחיות של היועץ המשפטי לממשלה. אני לא פסיכולוג ולא פרשן ולא יודע אם הייתי ממשיך בתפקידי כמפכ"ל עוד שנה אלמלא חקירות ראש הממשלה. תמיד שמתי את טובת העניין מול עיני ולא את האינטרס האישי שלי".

"אדייק את הדברים שאמרתי בעניין ראש הממשלה: המשטרה צריכה לבדוק ולהגיע לחקר האמת ואם בסוף נקבע שמה שהמשטרה רואה כאמת אינו אמת, זה פוגע בתדמית המשטרה. החלק השני בעבודת המשטרה הוא קשור לדיני הראיות וכאן יש פרשנויות. אם המשטרה בדקה את העובדות והפרקליטות החליטה כך או אחרת זה לא קשור אל המשטרה ותדמיתה.

''אני לא שופט אף אחד וזה לא תפקידי לשפוט את ראש הממשלה. המשטרה מייצרת סיכומים ומעבירה למשרד המשפטים ובסיכומים שכמובן עוברים את היועץ המשפטי לממשלה, המשטרה פרסמה נוסח מאוד ברור של מה היא רואה כמסקנות החקירה הזו. לדעתי לכל אדם עומדת חזקת החפות".

''לא ניהלתי מערכה נגד נתניהו אלא נתתי גיבוי לפקודיי ולדעתי זה תפקידי. אומרים שיש לי עור עבה ואני מסכים עם זה אבל לא בטוח שלפקודים שלי לשעבר יש את הכוח הזה ולכן הייתי חייב לעשות את מה שעשיתי. בסופו של דבר תפקידי הוא להגיע לחקר האמת, להיות אחראי על העבודה של מה שתחת אחריותי וזהו".

עוד הדגיש "בראיונות לא הוצאתי אף לא מילה בעניין חקירת ראש הממשלה. הדרך היחידה הייתה באמצעות הודעות לעיתונות בצורה רשמית. גם בראיון עם אילנה דיין לא אמרתי מילה אחת על חקירת ראש הממשלה.

''שילמתי בחיים שלי עשרות פעמים על קבלת החלטות לרוב לא פופולאריות ולא נרתעתי. אמשיך לעשות זאת גם בעתיד. לא ארצה להיכנס לדיון סביב מי שחקר את ראש הממשלה ומדוע. ביום בו הציבור יצטרך לדעת, הכל יהיה גלוי. לקחת משפט שנאמר כסברה אחת מתוך כמה בדיון שעסק בדברים רבים ולהפוך את זה לנושא תקשורתי, זה דבר לא נכון.

''אני לא חושב שבמקרה הזה זה הגיע אפילו לידי מראית עין. לא תפקידי להחליט אם ראש הממשלה צריך לפרוש לאחר הגשת המלצות המשטרה או אחרי כתב אישום. אם כתב האישום יסתכם באישומים חמורים פחות מאשר המלצות המשטרה, לא אהיה מתוסכל אלא אם ייקבע כי העובדות שאנחנו ציינו בהמלצות אינו נכון".

"אין ולו שורה אחת בכל ההחלטות הללו שלא נעשתה בתיאום מלא עם היועץ המשפטי כולל התזמון וכולל ההודעות שאושרו מילה במילה על ידי היועץ המשפטי. פרסום ההמלצות שפורסמו ביום עזיבתי תואם באופן מלא עם היועץ המשפטי ובאישורו. כל פעולות החקירה הושלמו ביום חמישי. עברו אישור ביום שישי וההמלצות פורסמו ביום ראשון. אין לזה שום קשר לפרישתי", אמר אלשיך.