לוחמי צה"ל בגבול עזה
לוחמי צה"ל בגבול עזהPhoto by Yossi Zamir/Flash90

הערכת המודיעין השנתית לשנת 2019 הונחה על שולחן המטה הכללי של צה''ל, פחות מחודש מאז נכנס לתפקידו הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי.

במקביל לאיראן שהיא "הראש" לכל הנעשה במרחב, עזה היא הנושא המרכזי והמדאיג: באגף המודיעין מעריכים כי הפוטנציאל ליוזמה התקפית מצד החמאס והג'יהאד היא גבוהה מאוד ועשויה להתרחש עוד לפני הבחירות לכנסת.

יוזמה התקפית יכולה לבוא בדמות פעולת טרור ממנהרה, פעולה נקודתית כמו ירי על אוטובוס וכל דבר שיזעזע את המערכת בלי לגרום לכך שישראל תפתח במלחמה, אלא מקסימום בכמה "ימי קרב" כמו שמכנים זאת בצבא.

החמאס מאותגר, רוצה להסיר את המצור מעל עזה ולכן מוכן לעשות פעולות שיביאו את ישראל למיצוי כל האפשרויות. זמן בחירות הוא עיתוי טוב לכך.

לפי הערכת המודיעין השנתית של אגף המודיעין, גם באיו"ש יש פוטנציאל אסטרטגי להסלמה. לא באותה הרמה של עזה אבל גזרת איו"ש מונחת היטב לפתחם של מקבלי ההחלטות. שם הרקע להסלמה יכול להיות עסקת המאה של טראמפ, הסתלקות אבו מאזן או גורמים אחרים בשטח שידליק את הגזרה.

באשר לזירה הצפונית, סוריה, או כפי שהיא מכונה במערכת הביטחון - סדיסטאן (אסד וסדיזם), חוזרת לעצמה בתחום הביטחוני והיא מהווה אתגר גדול לישראל כשעולה הסבירות לתרחישי תגובה לאור תקיפות המיוחסות לישראל.

באשר לחיזבאללה ולבנון, אמנם תוכנית המתקפה שלהם נפגעה קשות אך היא לא הוסרה. לחיזבאללה אין היום יכולת לייצור טילים מדויקים בלבנון אך הארגון עושה מאמצים לשנות כל העת את המציאות הזו.

כיפת ברזל
כיפת ברזלצילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

המשטר האיראני

מעל הכל, איראן היא "אבן הראשה" של כל מה שנעשה במרחב. הסנקציות הביאו אותה למשבר כלכלי חריף. לשם דוגמא - מחירי הבננות עלו במאות אחוזים ובכללם גם מוצרים בסיסיים אחרים, אך בטהרן עדיין לא קיבלו החלטה באשר לתגובתם לביטול הסכם הגרעין והסנקציות האמריקניות.

אם האיראנים יחליטו להפר חד צדדית את ההסכם הם מסוגלים להגיע בתוך שנה ליכולת העשרה ובתוך שנתיים לפצצה גרעינית. באותה נשימה הם יכולים גם לחכות עד יעבור זמן טראמפ או לאותת שהם מוכנים לדון על ההסכם ובכך למשוך זמן.

אתגר חדש שמונח לפתחה של מערכת הביטחון היא טורקיה, המוגדרת כ"כח עוין עולה" ולשם כך הקצו עוד כוחות שיוכלו ללמוד על דברים שמתחוללים בה.

בעידן שבו רמת אי הוודאות היא גבוהה מאוד, יחד עם טכנולוגיה שהולכת ומשתפרת, המודיעין חייב לשדרג את עצמו ולהשתמש במשאבים מרובים.

אביב כוכבי
אביב כוכביצילום: פלאש 90

הנחיות ברורת של כוכבי

את החודש הראשון שלו כרמטכ"ל הקדיש רא"ל אביב כוכבי בדיוק לנושאים אלו. לא בכדי את הביקור הפיקודי הראשון שלו ערך בפיקוד דרום ובגזרת עזה, למד על התוכניות ואישר את תוכניות העבודה לשנה הקרובה.

כדי לענות על איומי הטילים ואיום הרחפנים הורה כוכבי על האצת מערכת "כיפת ברזל" ועד סוף השנה יהיו 10 סוללות מבצעיות, שמונה סדירות ושתיים במילואים.

לאור הערכת המודיעין השנתית מבינים בצבא שהמב"מ (המלחמה בין המלחמות) תהיה מהירה יותר, נפיצה יותר ותתפרס גם על אזורים מרוחקים יותר. לשם כך החליט הרמטכ"ל הנכנס להרחיב את האימונים ובכל שנתיים יעשו חילות השריון וההנדסה 17 שבועות אימון ו-17 שבועות תעסוקה כמו חטיבות החי"ר, דבר שיצריך עוד 15 גדודי מילואים לתעסוקה בכל שנה.

נושא נוסף שעליו החליט הרמטכ"ל לאור לקחי העבר הוא להקים מנהלת מטרות מטכל"ית, המשותפת לחיל האוויר וזרוע היבשה בדגש על אגף המודיעין, שתאסוף עוד מטרות וזאת כדי להגדיל את קצב ייצור המטרות המבצעיות בצבא.

כדי להנגיש את המידע באופן מיידי שוקדים עכשיו על רשת אינטרנט מבצעית מתקדמת שתביא את המידע שנאסף באופן מהיר יותר, יעיל יותר ואמין יותר.

החלטה נוספת שקיבל הרמטכ״ל עם כניסתו לתפקיד היא חיזוק הקצה המבצעי, באמצעות הצטיידות באמצעי לחימה, אמצעי אופטיקה וטילי נ״ט על מנת להגיע לחיזוק יכולותיו של הלוחם בשטח.