פומפאו וצ'פוטוביץ'
פומפאו וצ'פוטוביץ'צילום: רויטרס

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, סיפר שוועידת ורשה בנושא המזרח התיכון תתמקד באיום האיראני אך לדברי המדינות המארגנות את הכנס – ארה"ב ופולין – עולה תמונה מעט שונה.

מזכיר המדינה של ארה"ב, מייק פומפאו, ושר החוץ של פולין, יאצק צ'פוטוביץ', חתמו יחדיו על מאמר שהתפרסם באתר רשת CNN, בו כתבו: "נשוחח על חוסר היציבות האלים בסוריה ובתימן, כמו גם מאמצים להשיג הסכם שלום בין ישראל לפלשתינים".

"במושבים נוספים יהיו דיונים על ריבוי טילים, ביטחון אנרגטי, איומי סייבר מתפתחים, לוחמה בטרור, וסיוע הומניטרי", הוסיפו שני שרי החוץ.

את איראן הזכירו השניים רק בעקיפין, ולדברי פרשנים, נראה שעשו מאמץ שלא לתת את הרושם שהוועידה נועדה לבודד את איראן. פומפיאו וצ'פוטוביץ' כתבו כי הם לא מצפים לתמימות דעים בין המשתתפות בכל הנושאים. "בעבר, למשל, שתי מדינותינו הביעו עמדות שונות לגבי הסכם הגרעין האיראני. למרות הבדלי הדעות החריפים הללו, יחסי ארה"ב-פולין עודם חזקים".

נתניהו לפני המראתו לוורשה

נתניהו, שנחת בוורשה הבוקר (רביעי), טען כי הוועידה לא תתמקד במאמצים להשכין שלום בין ישראל לפלשתינים, משום שפומפאו וסגן נשיא ארה"ב, מייק פנס – שישתתף אף הוא – אינם האישים המופקדים על הנושא הזה בממשל. הוא אמר לכתבים שהוועידה תשים דגש על המאמצים לבלום את תוקפנותה של איראן.

מכיוון שאיראן מעורבת הן בתימן והן בסוריה, ועושה מאמצים לפיתוח טילים, נראה כי פומפאו וצ'פוטוביץ' בחרו דרך דיפלומטית להגדיר את הכנס אשר בפועל, יעסוק לא מעט גם באיראן.