ד"ר שמעון אוחיון
ד"ר שמעון אוחיוןצילום: פלג לוי

במסגרת יישום מסקנות וועדת ביטון, משלחת סטודנטים וסטודנטיות מהמכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי ומהמכללה האקדמית ספיר יצאו למסע בעקבות יהדות המזרח במרוקו.

במהלך המסע, נחשפו הסטודנטים ליחסי היהודים במרוקו עם שכניהם המוסלמים בעבר ובהווה, שמעו סיפורים על שכנות טובה וכבוד הדדי לצד התמודדויות עם פוגרומים קשים.

הסטודנטים למדו ופגשו את ההיסטוריה העשירה של יהדות מרוקו, למדו על גדולי הדור המרוקאים ועל התרבות הייחודית שנשתמרה במשך מאות שנים.

הם גם ביקרו באוניברסיטה העתיקה בעולם ופגשו סטודנטים ערבים הלומדים יהדות באוניברסיטה.

הרעיון להוצאת משלחות למרוקו נולד בהמלצת ועדת ביטון שמונתה על ידי שר החינוך נפתלי בנט, על מנת לבחון כיצד להעשיר את תוכניות הלימודים בהיסטוריה ובספרות של יהדות ערב. הסטודנטים שיצאו למשלחת הם סטודנטים לחינוך, כאשר המטרה של משלחת זו להוות מודל פורץ דרך של משלחות סטודנטים ותלמידים למרוקו.

הסטודנטים מהמשלחת כבר הודיעו שהם מתכננים להוציא את תלמידיהם בעתיד למשלחות דומות. יוזם המשלחת הוא יו"ר אגודת הסטודנטים במכללת קיי ותושב דימונה אבי בוחבוט. לדבריו "בעקבות המסע למרוקו גיליתי המון דברים על חיי הקהילה היהודית על התרבות העשירה והענפה שהיתה שם ועל משפחתי ועברי".

בוחבוט כבר מתכנן מסעות נוספים לתלמידי תיכון ולסטודנטים. בנוסף הוא קורא למשרד החינוך ולמועצה להשכלה גבוהה ליישם את המלצות ועדת ביטון ולחדש את מכוני המחקר.

חבר וועדת ביטון ומנהל מרכז דהאן למורשת יהדות המזרח ד"ר שמעון אוחיון בירך על היוזמה למשלחות של בני נוער למרוקו.

"זוהי אחת מהמלצותינו בוועדת ביטון ואכן מדובר בצעד מבורך. מסעות של בני נוער למרוקו מהווים נדבך בתיקון התודעה במערכת החינוך בישראל. היום כבר כולם מבינים: ישנו סיפור שלם של יהודי ארצות ערב שלא סופר כראוי. אכן, הגיע הזמן לתקן זאת", אומר אוחיון.

הוא מוסיף כי "עם זאת, יש להדגיש כי הדבר המשמעותי שיש לתת עליו את הדעת הוא נושא המחקר וההוראה באוניברסיטאות ובמכללות ובתכניות הלימודים של מערכת החינוך. לצערנו, בשנים האחרונות נסגרו רב מכוני המחקר וההוראה העוסקים בלימודי מורשת יהודי ארצות המזרח. ללא מכוני מחקר שיעסקו בנושא, אין מי שיכתוב את תכניות הלימודים המתוקנות שיכללו את כלל מורשת יהדות התפוצות. על מדינת ישראל לחזור ולממן את מכוני המחקר שנסגרו, כדי שאלו יכינו את תכניות הלימודים הקשורות ליהדות ארצות ערב ובכך יהוו תיקון לתכנית הלימודים הנלמדת כיום. תודעה לא צומחת מביקורים בלבד".