האיחוד האירופי
האיחוד האירופיצילום: iStock

בשורה מעודדת לניצולי שואה מבוסניה והרצגובינה ולקהילה היהודית המקומית: האיחוד האירופי הציב את הטיפול של המדינה הבלקנית בנושא השבת רכוש שנגזל מיהודים במהלך השואה כתנאי לקבלתה לאיחוד האירופי.

הפרלמנט האירופי אימץ השבוע את דו"ח הנציבות האירופית בנושא השבת הרכוש היהודי משנה שעברה. את ההצעה הוביל הנציג הרומני כריסטיאן דן פרדה, חבר בוועדה ליחסי חוץ של הפרלמנט האירופי, ותמכו בה 468 צירים. 123 התנגדו ועוד 83 נמנעו.

זו הפעם הראשונה שהפרלמנט האירופי מעלה באופן רשמי את נושא ההשבה של רכוש יהודי שנגזל במהלך השואה כתנאי לדיון בבקשתה של בוסניה והרצגובינה להתקבל כחברה באיחוד האירופי.

בהחלטה נקבע כי הפרלמנט האירופי "קורא לשלטונות לבוסניה והרצגובינה להבטיח את הזכות להשבת הרכוש, מצביע על היעדר חקיקה מקיפה לטיפול בתביעות להשבת רכוש, ומעודד את הרשויות לפתוח בדיאלוג עם בעלי עניין בסוגיות הנוגעות להשבת רכוש גזול או פיצוי תמורתו".

הארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר) ברך על ההחלטה. "אנו גאים בתמיכתנו בהחלטה הזו של הפרלמנט האירופי", אמר גדעון טיילור, יו"ר התפעול של איל"ר. "אנו קוראים לבוסניה והרצגובינה להנהיג חקיקה שתסדיר השבת רכוש קהילתי ופרטי".

כ-14 אלף יהודים חיו בבוסניה והרצגובינה לפני השואה, 12 אלף מתוכם בסרייבו. לאחר מלחמת העולם השניה כאלפיים יהודים שבו למדינה. כיום חיים בה כאלף יהודים.

בבוסניה והרצגובינה אין שום חוק העוסק בהשבת רכוש קהילתי או פרטי שנגזל במהלך השואה או הולאם מאוחר יותר בידי השלטון הקומוניסטי. מאז 1995, אז הונהגה במדינה שיטת אד הוק לקביעת בעלות על רכוש, הקהילה היהודית לא קיבלה חזרה לרשותה שום נכס קהילתי.

השגריר יעקב פינצ'י, נשיא הקהילה היהודית בבוסניה והרצגובינה, אמר כי "ההחלטה של הפרלמנט האירופי היא קריאה חשובה, לה המתנו זמן רב, להעברת חקיקה בבוסניה, שתעשה צדק עם ניצולי השואה ובני משפחותיהם".