מחייה המוצ"שים – ביקורת מופע

יהודה כ"ץ, תלמידו של ר' שלמה קרליבך ויוצא להקת רבע לשבע, ממציא את עצמו מחדש במופע מלווה מלכה נודד ברחבי הארץ

יוסף ארנפלד , ט' באדר תשע"ט

להתעורר מהשנ"צ של שבת. מוצש LIVE
להתעורר מהשנ"צ של שבת. מוצש LIVE
צילום: ג'ראר אלון

הנחיתה הקשה משעות רעוא דרעוין של סעודה שלישית היישר אל ששת ימי המעשה, כנראה הייתה הסיבה המרכזית שהובילה את דוד המלך לייסד סעודה רביעית שנקראת עד היום על שמו. כיאה לנעים זמירות ישראל, הקונספט כלל לא רק סעודה קולינרית, אלא גם שירים וניגונים שיקלו על הנשמה היתרה את החזרה למרומים. בהמשך השנים, הבעל שם טוב הרחיב את התמהיל והוסיף סיפורי צדיקים שמסוגלים לישועות.

כל הטוב הזה פסח משום מה על רבים במגזר הדתי-לאומי, שכנראה העדיפו להתעדכן בתוצאות משחקי השבת, או שמא לנסות להשלים בעצמם את הפער הספורטיבי. לכן, היוזמה המבורכת של יהודה כ"ץ בקיום הלכה למעשה של צוואת הבעל שם טוב בעניין סעודת מלווה מלכה במוצאי שבת קודש, יחד עם הרכב 'המעגל' שהקים, נופלת לטעמי כמים קרים על נפש עייפה (תרתי משמע).

בדומה להיותו של ישי לפידות איש רב פעלים במוסיקה החסידית, יהודה כ"ץ מצליח להמציא את עצמו מחדש בכל כמה שנים ולהישאר על מפת המוסיקה היהודית. במהלך חצי היובל האחרון הוא הספיק להקים ולעמוד בראש להקת רבע לשבע, לנדוד איתה ברחבי הארץ במסגרת פסטיבל 'עם ישראל חי' - אותו גם הפיק, לפצוח בקריירת סולו וכעת, הוא חוזר במסע הופעות ארצי סביב מלווה מלכה – מוצש LIVE. בכל מוצאי שבת במקום אחר בארץ, במטרה להפיץ את הבשורה.

במסגרת נדודיו, הגיע במוצאי השבת האחרונה יהודה כ"ץ יחד עם נגן הבס עופר שניידר ויוני שרון על כלי ההקשה, אל יקב תניא בעפרה. שניים נוספים מההרכב הקבוע נעדרו באופן חד פעמי מסיבות אישיות, אך האווירה החמימה והפתוחה הצליחה לחפות על כך. רפטואר השירים במופע האקוסטי נע בין שירי הבדלה ומלווה מלכה (מעט מידי לטעמי), שיריו וניגוניו של ר' שלמה קרליבך - שכ"ץ כזכור היה מתלמידיו, וכן שירים מקוריים של כ"ץ.

ברקע המופע עמד הרצח המזעזע של אורי אנסבכר הי"ד, שהתגוררה בשכנות ליהודה כ"ץ ביישוב תקוע. במקום לשתף בתחושות הקשות המשותפים לכלל הנוכחים, הוא בחר לשתף דווקא בעוצמות הגדולות שהיו ביישוב במהלך השבת ועל האחדות הגדולה שנצרכת בימים אלה. למרות השירים השמחים שמהווים חלק מהרפרטואר, קשה היה שלא להיזכר בכך שוב ושוב במהלך המופע ושירי התפילה כמו 'אליך ה' אקרא' פשוט עלו מאליהם.

בין לבין תיבל כ"ץ את השירים בסיפורים חסידיים, תוך שהוא משתדל לשמוע על סנכרון עם האווירה בקהל. כך הוא שיתף סיפור מופלא מהתוועדות שערך קרליבך בעצמו בביתו של כ"ץ בלוס אנגל'ס על הב"ח, שהיה סב סבו של קרליבך. הסיפור והשיר שאחריו עסקו בחתונה, זוג טרי שהשתתף במופע, זכה להקדשה אישית ומרגשת. כפי שמסתמא הסתקרנתם לגבי הסיפור, כך גם הב"ח הסתקרן לשמוע מי יהיה שכנו בעולם הבא. עד שגילו לו מהשמיים שזהו עשיר גדול בעיירה לייפציג שרגע לפני החתונה של בנו, מצא את אחד מהבחורים בקהל ממרר בבכי וגילה שהיה מאורס לכלה בעבר, עד שהוריו ירדו מנכסיהם. העשיר עצר הכל וביקש מבנו לוותר לבחור וחיתן אותו כאילו היה בנו.

אחרי שעה וחצי של מופע, הקהל כבר ממש בעניינים ולקראת שיר הסיום, כ"ץ כבר מרגיש בנוח לשתף את הפניות הרבות שמקבל כמעט בכל הופעה לשיר את השיר 'שלו' - 'אהבת ישראל'. הוא מבקש להעמיד דברים על דיוקם ומסביר שהשיר שייך לחבר 'רבע לשבע' דוד אברמסון שנפטר לפני חמש שנים ומאז, לבקשת בנו, הוא מקפיד לשלב אותו בכל הופעה, לזכרו. כמעט לכל אורך ההופעה, הקהל שר יחד עם כ"ץ והמעגל, מה שמעניק חמימות הלב והתחלה מצויינת לשבוע חדש.