בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בימים האחרונים מנסה הליכוד בכל דרך לחבר את מפלגת עוצמה לישראל ואת מפלגת יחד אל הבית היהודי והאיחוד הלאומי.

זה כולל פרסום סקרים מגמתיים, לחץ מכיוון הליכוד וחברי הכנסת שלו וגם באמצעות דרג השטח.

אחד מהאנשים שהתבטאו מאז הסכם האחדות בדבר הצורך לייצר חיבור גדול יותר של הציונות הדתית לעוצמה לישראל וליחד הוא ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן.

"אחדות של כל מפלגות הימין היא צו השעה. מי שיעצור את המהלך הזה - גורל ההתיישבות על ראשו. טהרנות אידאולוגית או שיקולים של מיקום ברשימה עלולים לתת לשמאל את השלטון במתנה", זה הציטוט המדוייק של דגן.

האם טובת המפלגות הציוניות-דתיות, שרק ביום חמישי החליטו סוף סוף על ריצה משותפת בראש מעייניו של דגן? נראה שלא.

דווקא הוא, כאחד ממנהיגי ההתיישבות, היה יכול להוביל מהלך של ראשי רשויות שמפגינים תמיכה במפלגת הבית היהודי-האיחוד הלאומי ומחזקים משמעותית את כוחה, כך שלא תצטרך שום איחודים נוספים.

לפני חודשים אחדים הוביל דגן הפגנות מחאה גדולות נגד ראש הממשלה בשל חוסר קידום הסדרת היישובים. התשובה היתה הקמת עוד ועדה לאוסף ועדות ההסדרה, שנכון להיום, מעבר לפגישות, לא קידמה שום צעד משמעותי.

דגן, הוא חלק מראשי מועצות ביו"ש שתוקפים את נתניהו מצד אחד, אבל ממשיכים לנהות אחרי הליכוד מצד שני. קשה להבין מדוע ראשי הרשויות ביהודה ושומרון לא עשו בשנים האחרונות אף מהלך משמעותי יותר שיבהיר לראש הממשלה שיש להם אלטרנטיבות.

קשה להבין את המהלך הזה. הרי הציבור בהתיישבות אמור להיות המקום שבו מפלגות כמו הבית היהודי ואיחוד הלאומי אמורות לשאוב ממנו את כוחן ובכל זאת, הליכוד חזק משמעותית ממפלגות אלה ביהודה ושומרון.

זו חוכמה קטנה מאוד לעמוד מתוך מפלגת השלטון ולתת הוראות למפלגות אחרות. אם ליוסי דגן וחבריו היה אכפת באמת מהציונות הדתית הם היו, דווקא במערכת הבחירות הזאת, מחזקים את השותפות ולא מאלצים אליה עוד מפלגות.

אם באמת היה חשוב להם עתיד מפלגות כמו האיחוד הלאומי והבית היהודי הם היו מצטרפים אליה במערכת הבחירות הנוכחית, כשיש הזדמנות פז לייצר מפלגה חיה ובועטת. במצב כזה, מספר המנדטים היה יכול לצמוח משמעותית ממה שמנבאים הסקרים.

אף אחד לא באמת מבטיח שאלי ישי וברוך מרזל ישנו משמעותית את מצבת המנדטים של האיחוד הלאומי והבית היהודי. אם לדגן וחבריו כל כך חשוב שהם יהיו בכנסת, זה הזמן להשתמש בשיריוניו של ראש הממשלה שהם כל כך אוהבים להלחיץ. לגבי אלי ישי, אי אפשר לומר שזה לא רעיון שחלף בראשו של נתניהו.

יכול להיות שאכן השיטה הנכונה היא להכניס את הציונות הדתית לתוך הליכוד ולתת לה שם כוח קבוע ומשמעותי. אם לשם היו חותרים נציגי ההתיישבות בליכוד, ניחא. גם זה לא נעשה.

מי שלא תומך במייצגי הציבור שממנו הוא עצמו מגיע ועושה זאת באופן מופגן (ואל תספרו לנו שוב, רק לקראת הבחירות, שהליכוד מייצג את הציונות הדתית, שבענו מהבדיחה הזאת) שימנע מהטפות מוסר לבית היהודי ולאיחוד הלאומי.