השקת החללית
השקת החלליתצילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין השיק הבוקר (ראשון) את "בראשית" - החללית הישראלית הראשונה, כפרויקט לאומי לקראת שיגורה לירח במסגרת פרויקט SpaceIL.

במהלך ההשקה העניק נשיא העמותה מוריס קאהן את הפרויקט במתנה למדינת ישראל, מספר ימים לפני השיגור ההיסטורי לירח.

בכך, כ-8 שנים של עבודה מאומצת של SpaceIL והתעשייה האווירית לישראל, עתידות להגיע לשיאן עם שיגור החללית מקייפ קנוורל, פלורידה ביום חמישי הקרוב.

החללית נושאת "קפסולת זמן" אשר העתק שלה הוענק לנשיא. הקפסולה מכילה מאגר מידע עצום שנשמר על דיסקים מיוחדים, שניתן לפרוק מהחללית. מאות קבצים דיגיטליים החל מהתנ"ך ועד פרטים אודות העמותה, על פרויקט בניית החללית, סמלים לאומיים ישראליים, מטען תרבותי וחומרים שנאספו מהציבור לאורך השנים. קפסולת הזמן תישאר על הירח גם לאחר השלמת המשימה.

"זהו רגע מכונן. בעוד יומיים תשוגר החללית הישראלית הראשונה לירח. "בראשית" תעשה היסטוריה!" פתח הנשיא ואמר: "כשאני הייתי ילד, נהגו לכתוב בעטיפת מסטיק בזוקה עתידות - "עד גיל 21 תגיע לירח". אז זה נראה לי דמיוני, בלתי אפשרי. עד היום נחתו על הירח רק מעצמות - ארצות הברית, ברית המועצות לשעבר וסין. אבל אם הכול ילך כשורה, מדינת ישראל הקטנה והצעירה - תהיה המדינה הרביעית בהיסטוריה להנחית חללית על הירח".

עוד הוסיף הנשיא: "אני מקווה, שבעוד חודשיים נוכל לומר כולנו ש'אנחנו על הירח, ואנחנו נשארים על הירח'. אני מודה לכם על ההחלטה להציב את דגם החללית "בראשית" בבית הנשיא, ועל העברתה מידיים פרטיות לידיים ממלכתיות. לפרויקט הזה יש חשיבות לאומית מן המעלה הראשונה. הוא פרויקט לאומי!"

הנשיא הדגיש: "אני שמח וגאה בבחירה שלכם להפוך את הפרויקט הזה - לא רק לפרויקט טכנולוגי מן המעלה הראשונה, אלא גם לפרויקט חינוכי. אתם מהווים מופת של ישראליות חדשנית, נועזת, פורצת דרך. מופת של ציונות."

מוריס קאהן, נשיא העמותה, הודה לנשיא ואמר: "אדוני הנשיא, זו שמחה גדולה עבורי להעניק את הפרויקט הנפלא הזה למדינת ישראל. זהו הישג אדיר ואני גאה מאד להיות חלק ממנו ובכך שדגל ישראל יוצב על הירח. אני גם רוצה להעניק לך העתק של קפסולת הזמן שתשוגר לירח על גבי החללית. היא כוללת תמונות שנשלחו מאזרחי ישראל מכל רחבי הארץ, תנ"ך מוקטן ושירים ישראליים. תודה רבה על תמיכתך".

נמרוד שפר, מנכ"ל התעשייה האווירית, ברך גם הוא על המעמד המרגש ואמר: "התעשייה האווירית הציבה את ישראל כבר לפני שנים רבות במועדון המצומצם של המדינות המפתחות ומשגרות לוויינים. בהיותנו בית החלל של ישראל, ההירתמות לפרויקט המפעים ומלא החזון של SpaceIL הייתה אך טבעית ומתבקשת. בעיניי שיתוף פעולה זה הינו דוגמא ומופת להישגים המדהימים אליהם ניתן להגיע במדינת ישראל."