אינסטלטור
אינסטלטורצילום: ISTOCK

בית משפט השלום בתל אביב גזר 77 חודשי מאסר על רן לחיאני ו-56 חודשי מאסר על אריאל ברוכים, שהורשעו על פי הודאתם במסגרת הסדר טיעון, בעבירות מרמה ועושק כלפי קשישים בנסיבות מחמירות וכן עבירות מס בהיקף של מיליוני שקלים, במסגרת מעורבותם בפרשה המכונה "עוקץ האינסטלטורים".

כמו כן נגזר על השניים סכום כולל של מעל ל-270,000 ש"ח פיצויים לנפגעי העבירה בפרשה.

לפי כתב האישום המתוקן, בין השנים 2017-2010 ברוכים ולחיאני ניהלו עסק בתחום האינסטלציה המושתת על מרמה מתוחכמת תוך ניצול חולשתם של לקוחות העסק, רבים מהם קשישים. במסגרת זו פעלו השניים בתחבולות מול הלקוחות ויצרו מצגים כוזבים לגבי זהותם וזהות קבלני המשנה אותם שלחו לביתם של הלקוחות, גבו מחירים שונים ללא קשר לתקלות אותן התבקשו לתקן וכן פעמים רבות התקלה לא תוקנה כלל, על אף שנגבה תשלום בעבור התיקון.

ברוכים ולחיאני הפיקו הכנסה מעבודות אינסטלציה בהיקף של כשמונה מיליון שקלים ופעלו להתחמק מתשלום מס בהיקף של כ-5,700,000₪. השניים נאשמו כחלק מפעילותם בפרשת "עוקץ האינסטלטורים" אשר נחשפה בתוכנית "יצאת צדיק" תחת השם "כנופיית המגנטים".

יצוין כי אחד מקבלני המשנה של הנאשמים, אושרי אבוטבול, הורשע בעבירות מרמה ועושק כלפי קשישים בנסיבות מחמירות, התפרצות לבתי קשישים תוך התחזות לעובד ציבור, גניבה מבתי קשישים ועבירות נוספות ונגזרו עליו 70 חודשי מאסר, לצד פיצוי לנפגעי העבירה ופיצויים בסכום כולל של מעל ל-500 אלף ₪.

בית המשפט בחן את נסיבות ביצוע העבירות וקבע כי לא ניתן להפריז במקרה זה בחומרתן: "ביחס לעבירות המרמה והעושק, החומרה הרבה אשר במעשים נובעת בעיקרה מההתנהלות רחבת ההיקף, משך תקופה בת שנתיים, בין השנים 2015-2017, המתוכננת מראש, והמרמתית, במהלכה ביצעו הנאשמים את העבירות, בתחכום רב ושיטתיות, בצוותא וביחד עם אחרים. העבירות בוצעו כלפי כ-39 קורבנות, במקרים רבים תוך ניצול חולשתם הנובעת מגילם המתקדם. חלקם של הנאשמים בביצוע העבירות משמעותי ועיקרי על פי המפורט בכתב האישום המתוקן, והם אלה האחראיים ליצירת התשתית הנדרשת לביצוען''.

מפרקליטות מיסוי וכלכלה נמסר כי "במשך שנים הנאשמים עשקו ורימו באופן שיטתי לקוחות קשישים בתוך ביתם וברגעי מצוקה, וגרמו לפגיעה קשה בכיסם ובביטחונם האישי. את ההכנסות ממעשיהם העלימו הנאשמים מרשויות המס וגרמו לנזק של מיליוני שקלים לקופת המדינה. בית המשפט קבע היום כי מעשיהם ראויים לענישה של מאסר ממושך מאחורי סורג ובריח, ולפיצוי משמעותי לנפגעים אותם ניצלו".