נתניהו ומורבייצקי בועידת ורשה
נתניהו ומורבייצקי בועידת ורשהצילום: דוברות

גורם מדיני מתייחס אחר הצהריים (ראשון) למתיחות ביחסים עם פולין ולהודעת ראש הממשלה הפולני מתיאוש מורבייצקי כי לא יגיע לישראל לפסגת מדינות וישגראד בשבוע הבא, שבה ישתתפו גם מנהיגי הונגריה, צ'כיה וסלובקיה.

במקומו של ראש הממשלה הפולני שאמור היה להגיע ארצה ישלח לוועידה שר החוץ הפולני.

"נשמח לארח את שר החוץ הפולני, אנחנו מצפים שהוועידה תהיה הצלחה גדולה, ואנחנו מבינים שגם בפולין מתקיימת מערכת בחירות", אמר הגורם המדיני.

המתיחות התפתחה על רקע התבטאותו של ראש הממשלה בתדרוך בועידת ורשה בנוגע לשיתוף הפעולה של הפולנים עם הנאצים בתקופת השואה. הדברים עוררו כעס רב בממשל בפולין שרק לפני חודשים אחדים חוקק חוק נגד אזכור פגיעת הפולנים ביהודים בשנות השואה.

בתגובה למחאות על דברי נתניהו בפולין שיגרה שגרירת ישראל בפולין אנה אזרי מכתב ללשכת מורבייצקי שבו הבהירה את דברי נתניהו, "ראש הממשלה נתניהו לא אמר ש'האומה' הפולנית ביצעה פשעים נגד היהודים, אלא ש'פולנים' שיתפו פעולה עם הנאצים".

בתחילה נראה היה שהפולנים מקבלים את ההבהרה, ומסר ברוח מרגיעה כזו אף יצא מלשכתו של נשיא פולין. 'קיבלנו הסברים רשמיים מהצד הישראלי בנוגע לציטוט של דברי נתניהו", אמר דובר נשיא פולין וציין כי הכתבה היא ''מניפולציה עיתונאית זדונית". אולם, מההחלטה הפולנית נראה שהמשבר הדיפלומטי סביב אמירתו של נתניהו עדיין לא קרוב לסיומו.