השר ישראל כץ
השר ישראל כץצילום: דוברות

שגרירת ישראל בוורשה אנה אזרי זומנה הבוקר (יום ב') לשיחת נזיפה שנייה בתוך ארבעה ימים במשרד החוץ בוורשה.

ההזמנה באה בעקבות התבטאותו של ממלא מקום שר החוץ ישראל כץ - שציטט את יצחק שמיר שאמר כי "פולנים ינקו את האנטישמיות מחלב אמם".

אזרי זומנה כבר ביום שישי האחרון לשיחת נזיפה, אחרי דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שבעקבותיהם פרץ המשבר הנוכחי עם פולין.

ראש לשכתו של ראש ממשלת פולין, מיכאל דבורצ'יק, כינה את האמירות של כץ "מבישות", ואמר כי "על רקע האמירה, קיים סימן שאלה גדול סביב השתתפות נציגי פולין בוועידת וישגראד (V4) בישראל".

המשבר הנוכחי עם פולין פרץ בשבוע שעבר כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים ואני לא מכיר אדם אחד שנתבע על האמירה הזו". השגרירה בפולין, אנה אזרי, זומנה אז לשיחת הנזיפה הראשונה מאז פרוץ המשבר הנוכחי.

לשכת נתניהו פרסמה ביום שישי הבהרה נוספת באנגלית בעקבות הסערה, ומסרה כי "בתדרוך שערך לעיתונאים, ראש הממשלה נתניהו לא התכוון לעם או המדינה הפולנית, אלא לפולנים. דבריו צוטטו באופן לא מדויק בכלי התקשורת והדיווחים תוקנו בהמשך". לשכת הנשיאות בפולין אמרה לאחר מכן כי ישראל הבהירה את דברי נתניהו ו"נראה שמדובר במניפולציה עיתונאית". חרף ההבהרה, ביטל ראש ממשלת פולין את הגעתו לוועידת מדינות וישגראד.