ד"ר אפרים זורוף
ד"ר אפרים זורוףצילום: חזקי

ד"ר אפריים זורוף, מנהל מרכז ויזנטל בירושלים, אומר כי המשבר הנוכחי עם פולין אינו סיבה לבהלה.

"חייבים לבחון את המשבר הנוכחי בקונטקסט רחב. עיוות השואה ברחבי מזרח אירופה הוא דבר חמור, במשך עשרים וחמש השנה האחרונות הם מנסים לשכתב את הנרטיב של השואה. הם לא מכחישים אותה אבל הם מנסים למזער את התפקיד שמילאו משתפי פעולה מקומיים", אומר זורוף בראיון לערוץ 7.

הוא מציין כי במדינות מזרח אירופה האזרחים היו שותפים מלאים ברצח היהודים. "אם במערב אירופה שיתוף הפעולה הסתיים בתחנת הרכבת או בנמל משם נשלחו היהודים ונרצחו על ידי אחרים, הרי שבמזרח אירופה המקומיים שולבו במערכת ההשמדה, כאשר רוב מעשי הרצח היו באמצעות יריות. המון פולנים רצחו יהודים או מסרו יהודים לנאצים. בפולין זו היתה יותר יוזמה אישית מאשר משהו מאורגן. היו כמובן גם כמה פולנים שהצילו יהודים".

זורוף טוען שאולי היתה הגזמה מסוימת בדבריו של השר ישראל כ"ץ. "הבעיה הייתה התוספת של השר כ"ץ שבעצם כינה את כל הפולנים אנטישמים. זה כמובן לא מדויק ודי מעליב להגיד שכל הפולנים ינקו את האנטישמיות מחלב אימם. הייתי מצפה ממי שיושב על כסא שר החוץ שלא יביע אמירות גורפות כאלה שהן מעליבות".

"עם זאת, אין ספק שגם ראש הממשלה וגם שר החוץ תיארו מציאות שהיא מדויקת. 200 אלף יהודים נרצחו בפולין או על ידי הפולנים ישירות או שנמסרו להירצח על ידי הנאצים. מה שקצת הוסיף שמן למדורה זה שגם בפולין וגם בארץ יש עכשיו מערכת בחירות. הפולנים מצפים מהנבחרים שלהם לנהוג וגם ביבי שאוהב להציג את עצמו כמגן היהודים אז ברור שבתקופה כזאת הוא גם יגיד דברים שעד עכשיו הוא נמנע מהם".

זורוף מקווה שהמאבק הנחוש מול אלה המנסים לעוות את זיכרון השואה ימשך. "לפי דעתי אנחנו לא צריכים למכור את זיכרון השואה ולא להתעלם מהדברים. יש לומר לארצות האלה שאנחנו רוצים יחסים טובים איתן, אך עומדים על כך שיפסיקו לשקר ולומר שפשעי הקומוניזם הם רעים באותה מידה כמו פשעי השואה".