תחרות שישית במכון לב
תחרות שישית במכון לבצילום: דורון הורביץ, פלאש 90

מחר (חמישי) תתקיים, זו השנה השישית, האולימפיזיקה, תחרות הפיזיקה של צעירי הציונות הדתית המתקיימת על ידי המרכז האקדמי לב ובשיתוף מנהל החינוך הדתי ומשרד החינוך.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ד"ר יבגני פרישמן, מנהל התחרות ומרצה בחוג להנדסת חשמל ואלקטרוניקה ב'לב'.

המתחרים בתחרות, מספר ד"ר פרישמן, הם "בדרך כל אלו תלמידי ותלמידות י"ב שבחרו בפיזיקה לבגרות. אנחנו תומכים בבחירה שלהם בפיזיקה. זה מאוד חשוב כי מדובר בהוספת השכלה שמועילה גם בחיי היומיום, חוקי ניוטון וחוקים אחרים הם נצרכים".

בדבריו מציע ד"ר פרישמן להורים שלא להמליץ לילדיהם לבחור באפיקים אחרים משום ש"פיזיקה זה קשה". לטעמו "זה מעניין מאוד ואוהבים את זה כשמכניסים רגל לתחום". אחת ממטרותיה של התחרות היא חיזוק העניין של הדור הצעיר בתחומי הפיזיקה. בנוסף חשוב למארגני התחרות להכיר את מכון לב למתחרים שיגיעו מכל רחבי הארץ, ואכן במהלך התחרות ייערך למתחרים גם סיור בקמפוס.

"המתחרים יקבלו שלוש בעיות חובה ובעיית בונוס אחת. חלק מהבעיות שייכות למכניקה ודינמיקה וחלק קשורות לחשמל. כולם יקבלו אותן בעיות. במשך שעתים וחצי הם יפתרו את הבעיות. בסוף בודקים את המחברות ובשעתיים שבהן בודקים את התשובות הם יסיירו בקמפוס ויקבלו הרצאה של נציג מוזיאון המדע. אחרי שעתיים יקבלו את התוצאות ויקבלו מדליות ובית הספר יקבל גם גביע למקומות הראשונים".

שאלנו את ד"ר פרישמן אם הוא שותף לתחושה לפיה צעירי הציונות הדתית נמצאים משום מה כמה צעירים מאחורי צעירים ממגזרים אחרים בתחומי הפיזיקה. פרישמן לא מקבל את הדברים. "זה לא ככה", הוא קובע. "לימדתי גם במקומות לא דתיים וכבר שנים רבות אני מלמד במקום דתי. הרמה כאן מאוד טובה". ואולי צעירי הציונות הדתית שבוחרים באפיק הפיזיקה כאפיק לימודי מרכזי אינם זוכים לגיבוי חברתי-סביבתי? על כך הוא משיב: "יכול להיות שזה נכון חלקית, אבל כל אחד שמגיע אלינו מעביר את המסר לאחים ולחברים כך שמכירים באיכות של המקום. הבוגרים שלנו עובדים בהייטק ומצליחים מאוד, פותחים חברות סטרטאפ ועובדים בתעשייה הצבאית וכו'".

על התחרות מציין פרישמן כי "משנה לשנה גדלה כמות המשתתפים. השנה אנחנו מצפים שלקמפוס הבנים יגיעו כמאה מתמודדים ומלווים וכשישים עד שבעים בנות יגיעו לתחרות במכון טל".