"כל שנה זה הופך להיות יותר נועז ויותר בעייתי". הכרמים הכרותים
"כל שנה זה הופך להיות יותר נועז ויותר בעייתי". הכרמים הכרותיםללא קרדיט צילום

"ביום ראשון בבוקר נכנסנו יחד עם הפועלים לכרם כדי לבצע עבודות גיזום, וחשכו עינינו. גילינו שבמהלך סוף השבוע מישהו נכנס וחתך מאות גפנים ועשרות עצי דובדבנים צעירים, ועצים נוספים נשברו תוך עקירה מהשורש. מחזה מאוד לא נעים. אף אחד לא ראה או שמע. הופתענו לגמרי. פשוט השחיתו להכעיס", כך מתאר בצער מוטי בנדל, מנהל גידולי החקלאות בקיבוץ כפר עציון.

200 גפנים ועצי דובדבן של הקיבוץ הדתי כפר עציון נעקרו ונוסרו במהלך השבת האחרונה, ככל הנראה על ידי ערבים מהכפר הסמוך בית אומר. מדובר בשטח חקלאי על אדמות קק"ל אשר מעובד על ידי חברי קיבוץ כפר עציון, ובו הם מגדלים גפנים ועצי דובדבן, מתוכם כדונם וחצי מתוך שמונה נעקרו. תא השטח נקרא אוכף המוכתר ובעבר כבר סבל מהתנכלויות, אבל רמת הנזק גבוהה מאי פעם.

מדובר במקרה נוסף שמצביע על עלייה תלולה בטרור עממי שממנו סובלים החקלאים היהודים ביהודה ושומרון בתקופה האחרונה. אולם נראה שהמערכת הצבאית והביטחונית עדיין לא העלתה את הנושא בסולם סדר העדיפויות, והחקלאים ממשיכים לשלם את המחיר. רק בחודש שעבר עקרו פורעים ערבים עשרות עצי גפן בכרם בבעלות יהודית בתל חברון העתיק, בסמוך לשכונת אדמות ישי (תל רומידא) בחלקה השייכת לקהילה היהודית העתיקה בחברון.

בנדל מספר שבכל שנה מתמודד הקיבוץ עם גניבות מתוחכמות של פרי, בעיקר על ידי השכנים מהכפרים בית צפא ובית אומר שקרובים לחלקות. "כל שנה זה הופך להיות יותר נועז ויותר בעייתי", הוא מתאר. "היו כמה שנים שהעסקנו בחור מהכפר נחלין ששילמנו לו שכר כשומר. הוא היה מסתובב בלילות, אבל גם הוא נתפס כשותף לגניבות. באחד מסופי השבוע מתנדב בדק לו את תא המטען ומצא ארגזים מלאים בדובדבנים שקטפו הפועלים. כמובן שהוא פוטר. יכול להיות שלא תהיה ברירה ונצטרך למצוא תחליף ראוי יותר. יכול להיות שגם לו יש יד בחיתוך הגפנים", הוא מעלה השערה לא מופרכת בעליל.

כדי להתמודד עם התופעה בעיקר בעונת הפרי, מתנדבים מהקיבוץ מסתובבים בשטח עם טרקטורון, בכל שעה יוצא זוג לסיור בתוך המטעים, וכמובן צעירים נוספים מפטרלים בזמן שהפועלים עובדים. "זה מועיל רק ב-70-60 אחוזים מהמקרים", הוא נאנח. "הם פשוט שורצים מסביב לשטח ומתצפתים. בשנים האחרונות רואים שהם יותר ויותר מאורגנים. מישהו מחכה להם בחוץ עם ארגזים. הגדר לא עוצרת אותם. הם באים עם קאטר וחותכים פרצה מהיום למחר. גם גדר יותר משוכללת שהתקנו לא מהווה בשבילם מכשול. בשנה שעברה בזמן הקטיף, כהשראה ממה שמתרחש ברצועת עזה, גלגלו צמיגים בוערים לתוך השטח החקלאי שלנו, מה שגרם לנזק מינורי יחסית. אולי זה נבע מתסכול מכך שבשנה שעברה היה פחות פרי, וגם לגנבים היה קשה".

ירון רוזנטל, מנהל בית ספר שדה כפר עציון וחבר הקיבוץ, מתאר שהנזק גרם לתסכול גדול מאוד בקרב חברי הקיבוץ. "אחרי שנים ארוכות שבהן עובדים את האדמה כדי לגדל את הגפנים, בלילה אחד הורסים עמל של שנים רבות. כל מי שעבד פעם את האדמה יודע שמדובר בתחושה קשה", הוא משתף. "חקלאות היא לא רק עניין כלכלי, אלא המהות של הישיבה שלנו בגוש עציון. זה הקשר שלנו לאדמה".

לשנות תפיסה

פרט לתחושות התסכול, רוזנטל מוביל תביעה ברורה מול הממשלה וגם מול המועצה האזורית גוש עציון לטיפול מיידי בנושא: "אנחנו לא חושבים שהתפקיד שלנו הוא לטפל בנושא הזה לבד, וכרגע אנחנו לבד לגמרי. מתפקידה של המדינה להגן על החקלאים, לכן אנחנו תובעים מממשלת ישראל ומהמועצה האזורית גוש עציון, אחרי שנים רבות של חוסר מעש בתחום הזה, להתחיל לפעול. הפתרונות הם מאוד פשוטים, כמו גידור של המקום, כמו מצלמות. נכון שזה לא הרמטי, אבל צריך להתאמץ מאוד כדי שהתופעות הללו יתמעטו. כרגע התחושה היא שמשאירים אותנו חשופים בצריח".

מנגד, ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן לא יושב בחיבוק ידיים, ודורש מהמערכת להתייחס לכריתת עצים ועקירת מטעים כאל טרור לכל דבר. "כל מי שפוגע בחקלאות, בעצם פוגע בחיינו כאן בגוש עציון. אנחנו נמצאים בשיח מתמיד עם מפקדי צה"ל בגיזרה על הגברת אמצעי הביטחון, אבל זה לא מספיק. צריך יחס אחר, כאל טרור לכל דבר. זו הנוסחה. לא רק פגיעה ברכוש אלא פשיעה לאומנית. המטרה שלהם היא לפגוע בנוכחותנו במקום".

לדבריו, הצבא אכן פועל בנושא, אך הבעיה נעוצה בדרג המדיני שלא הפנים את חומרתו. "היו אצלנו לא מעט חודשים שקטים. בחודש אפריל היו פגיעות קשות בחקלאות, הצבא פעל ועצר שתי חוליות. אבל זה לא העניין. גם זורקי אבנים לא תמיד תופסים. מדובר בחבורות קטנות שפשוט עברו ליד השדה, ראו את המטרה והחליטו לפגוע בו באופן ספונטני. בפועל מדובר בפגיעה קשה, והצבא לא מקבל הנחיה לטפל בזה כמו בטרור לכל דבר. זה לא תאונת דרכים עצמית. מדובר בחבורה טרוריסטית שפועלת נגדנו. הדרג המדיני צריך לשנות את התפיסה. דבר כזה הוא כמו חדירה ליישוב. היום הוא הצליח במשימה הזאת, מחר הוא עלול לאזור אומץ ולחזור למשימה חמורה הרבה יותר", הוא מתריע.

לא רק באזור גוש עציון, גם החקלאים באזור בנימין סובלים רבות מהטרור החקלאי. מי שספג נזקים גדולים במיוחד הוא 'משק אחיה' ליד שילה. עד כדי כך שבאחת החלקות כרתו ועקרו גפנים שש פעמים במהלך עשר השנים האחרונות. "הם גדלים ומורידים אותם עוד פעם", מתאר בצער דוד זיצר, מנכ"ל 'משק אחיה'. "הפעם האחרונה הייתה לפני כחצי שנה, הורידו לנו כאלף גפנים. באנו בבוקר ומצאנו את החלקה של הגפנים מנוסרת. מישהו בא עם מסור חשמלי ופשוט חתך באמצע, בצורה שהורגת את הגפן. לגדל גפן חדשה למצב כזה לוקח שלוש שנים. הגיע גשש, שהלך על העקבות שהובילו לכפר קוצרא. בכניסה לכפר הוא עצר ואמר 'מפה אין לי מה לעשות' ובנקודה הזאת זה נגמר".

העובדה שהצבא לא מוכן להיכנס לכפר מתסכלת אותו במיוחד. "יודעים מאיפה הפושעים הגיעו, אבל אין מה לעשות. צריך לבוא לכפר ולעשות פעולה כירורגית. מה היה קורה אם חס וחלילה היו פוגעים בעובד שלי שנוסע לבד בטרקטור בשעות הלילה כדי לרסס? הפעם המחבלים ניסרו את הגפנים, בפעם הבאה הם עלולים להוריד אותו. אם חס וחלילה תרחיש כזה יקרה, כל הצבא יהיה בתוך הכפר וברור שימצאו את המחבל. כשמדובר בחקלאות, לאף אחד זה לא מפריע וחבל. אני מקווה מאוד שלא נתדרדר לשם. בינתיים אין לנו שום דרך להתמודד עם זה, חוץ להתפלל ולבטוח בקב"ה. אנחנו חדורי שליחות שמה שאנחנו עושים מספיק חשוב. זה לא ישבור אותנו ואנחנו נמשיך. אם יורידו חלקה אחת, אנחנו נשתול עוד חלקה".

הבייבי נגדע

לדבריו של זיצר הנזק הוא כפול, וגם הפיצוי של המדינה לא באמת מכסה את העלויות האמיתיות. "הנזק העיקרי הוא כספי, בשני מישורים: נזק ישיר של אשכולות הגפנים שירדו לטמיון, ונזק עקיף שבשנה הבאה, בעוד שנתיים ובעוד שלוש שנים לא יהיו פירות מאותה הגפן. המדינה מפצה רק על הנזק הישיר של כמה עשרות אלפי שקלים, ולא על נזק עקיף של מאות אלפי שקלים". נזק נוסף וחשוב לא פחות הוא כאב הלב. "יש חקלאים שלנו שבאים כל בוקר, שותלים, משקים, עודרים וגוזמים. פתאום הם באים וכל הבייבי שלהם נגדע וזה מאוד כואב".

איך מתייחסים לזה במערכת הצבאית ובמשטרה?

"לא עושים כלום. הדבר היחיד הוא שבאו לבקשו מאיתנו לשים מצלמות שיצלמו 24 שעות", הוא אומר בחיוך מריר. "יש לנו 700 דונם. מאוד קשה לאבטח שטח גדול כל כך. הדבר כרוך בעלות של עשרות אלפי שקלים והמדינה אינה משתתפת בעלויות. גם הצבת שומר לא ממש מועילה. פשוט ייכנסו מהצד השני".

"המחבלים שעוקרים, גונבים והורסים הם טרוריסטים לכל דבר ועניין. הם מנסים להזיז אותנו מאדמתנו באמצעות פגיעה בחקלאים ובמיישבי הארץ", קובע שר החקלאות אורי אריאל. "פעלנו רבות בעניין והוחלט כי במקרים של טרור, המדינה מפצה ב-100 אחוז. כוחות הביטחון עושים את מרב המאמצים על מנת למגר את התופעה וממשיכים לפעול לתפיסת הטרוריסטים. החקלאים שלנו מקיימים את הציונות הלכה למעשה, ועלינו לשמור ולהגן עליהם בחירוף נפש. לכן, בעת ביקורי בכפר עציון במקרה הטרור החקלאי הקודם החלטנו על כמה פעולות בשטח. אחת מהן היא שעל כל דונם שעוקרים, ניתן תשובה ציונית הולמת של 10 דונם".

בשולי הדברים נציין כי באופן פרדוקסלי, הנזק לחקלאות היהודית ביהודה ושומרון מגיע לא רק מכיוון הפורעים הערבים. ביום שני השבוע, במהלך פעילות הרס של כמה מבנים בשכונת זית רענן שבגוש טלמונים, עקרו לוחמי מג"ב ואנשי המינהל האזרחי עצי זית שנשתלו על ידי התושבים לפני שנים אחדות. מהיחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים נמסר בתגובה כי "המינהל האזרחי פועל למימוש סמכויות האכיפה כלפי פעילויות בלתי חוקיות בשטחי C. נדגיש כי האכיפה בוצעה בהתאם למדיניות ולנהלים, ובכפוף לשיקולים המבצעיים".

ממשטרת ישראל נמסר: "עם הגשת התלונה במשטרה נפתחה חקירה שעודנה מתנהלת ומטבע הדברים לא נפרט אודותיה. נציין כי המשטרה משקיעה מאמצים רבים בתיק החקירה תוך ביצוע מגוון פעולות, לרבות במישור המודיעיני. משטרת ישראל פועלת בנחישות, באופן גלוי וסמוי, במטרה למנוע אירועים מסוג זה, לאכוף, לחקור ולהעמיד לדין את המעורבים. במהלך השנים האחרונות המשטרה משקיעה משאבים רבים במאבק המתמשך בפשיעה החקלאית על כל גווניה, זאת חרף שיעורה הקטן יחסית מסך הפשיעה ומתוך הבנת היקף הנזק הנגרם לכל חקלאי שחווה אירוע פשיעה בודד. משטרת ישראל תמשיך להיאבק בפשיעה החקלאית על כל גווניה ולחזק את תחושת הביטחון בקרב אזרחי ישראל בכלל ותושבי המגזר הפרטי בפרט".

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל פועל בשיתוף המשטרה והשב"כ באמצעים גלויים וסמויים לשמירה על ביטחון התושבים במרחב. כל דיווח שמגיע לכוחות נבדק על ידי הגורמים הרלוונטיים. מדי לילה מתבצעת פעילות מבצעית שמטרתה למנוע אירועי טרור וטרור עממי, מתבצעים סיורים במרחב, והכוחות מגיעים למקום האירועים בהתאם לדיווחים ולמידע מודיעיני על מנת למנוע פגיעה בנפש וברכוש. בעניין האירוע בכפר עציון: לאחר קבלת הדיווח על האירוע, כוחות צה"ל וגששים מחטיבת עציון הגיעו לנקודה ויחד עם משטרת ישראל ביצעו סריקות באזור. משטרת ישראל בשיתוף צה"ל ממשיכה לחקור את האירוע. גורמי הביטחון יוסיפו לפעול להגנה על היישוב ואכיפת החוק".