אלישבע ובתה, כרם אביה
אלישבע ובתה, כרם אביהצילום: גדעון שרון

החיים של אלישבע מאיר היו מושלמים. נשואה באושר 10 שנים לבעלה איתן, בעלת עסק מצליח לאיפור ושיער, ארבעה ילדים שמילאו את הבית ביישוב קידה בקולות של צחוק ושמחה. אך הכל השתנה לפני תשעה חודשים.

כרם אביה, הבת הקטנה, הייתה בת שנה ושמונה חודשים כשפתאום עלה לה החום ותוך ימים ספורים מצבה התדרדר והיא פונתה לבית חולים. מיד עם הגעתה הרופאים הבינו שהיא בסכנת חיים, הרדימו והנשימו אותה והכניסו אותה לטיפול נמרץ.

"אני נשארתי בבית עם שלושת הילדים", מספרת אלישבע, "בשלוש בלילה התעוררתי והתקשרתי לאיתן. הוא סיפר לי שכרם אביה מורדמת ומונשמת, אבל לא רצה להדאיג אותי, אז אמר לי שהכל בסדר. סמכתי עליו ולא חשבתי לרגע שהיא בסכנת חיים, ידעתי שהיא התקשתה לנשום אז זה היה נשמע לי הגיוני. בכל זאת התקשרתי לאחותי שהיא אחות במקצועה וסיפרתי לה את זה. היא ישר אמרה לי 'תתחילי להתפלל'".

בבוקר הגיעה אלישבע לבית החולים, שם נכנסה יחד עם איתן לרופאה שבישרה להם שכרם אביה חולה בלוקמיה, סרטן הדם, והסבירה להם איך תיראה התקופה הקרובה בחייהם.

"הרגשתי שכל החיים שלי היו מושלמים עד אותו רגע", נזכרת אלישבע, "לכל אחד יש את הסיפור שלו, וכנראה זה הסיפור שלנו. אחרי שהרופאה סיימה לדבר, יצאנו החוצה למסדרון ופרצנו בבכי כואב. החלטנו שנהיה הורים טובים יותר, בני זוג טובים יותר, ורק נתחזק מהתקופה הזו".

מאיפה שואבים כוחות כדי להתמודד עם בשורה כזו?

"הבנו שאנחנו לא שולטים בחיים שלנו, אז החלטנו שאנחנו מקבלים הכל באהבה. לא היה רגע של איבוד אמונה. אסור להישבר, צריך להאמין שיוצאים מזה".

וכך התחיל תהליך ארוך ואינטנסיבי של אשפוז וטיפולי כימותרפיה בבית החולים שניידר, ששינה את כל שגרת החיים של אלישבע ובני משפחתה.

"החיים משתנים, צריך להיות 24 שעות צמודים לכרם אביה בבית חולים וזה מגיע על חשבון העבודה. המשפחה והשכנים מאוד עזרו עם הילדים".

איך שומרים על ההווי המשפחתי בתקופה מטלטלת כזו?

"עשינו מאמץ לשמור על המסגרת המשפחתית ככל האפשר, בית אורנית של עזר מציון (מרכז התמיכה והסיוע לחולי סרטן ומשפחותיהם) סייע לנו בכך מאוד בעיקר בשבתות בהן יכולנו להגיע כל המשפחה, להשתמש בחדרי הלינה והאירוח ולהיות יחד עם כרם אביה, וזה דבר כל כך חשוב ומשמעותי".

איך הילדים האחרים התמודדו עם המחלה של אחותם הקטנה?

"הם חיזקו אחד את השני. לא הסתרנו מהם כלום. אמרנו להם שאנחנו מאמינים שהיא תבריא ושיהיה טוב. אנחנו לא יכולים להביא לה בעצמנו תרופות אבל ניתן לה אהבה. הם מאוד התבגרו מהתהליך".

כרם אביה בבית החולים בתקופת המחלה
כרם אביה בבית החולים בתקופת המחלהצילום: באדיבות המשפחה

איך מצליחים לשמור על שפיות ושמחה כשהבת הקטנה שוכבת בבית החולים במחלקה האונקולוגית?

"אין ברירה אחרת. להיות שליליים לא יעזור לחולה להחלים. צריך לשדר חוזק ושמחה. גם אם החולה הוא ילד קטן, הוא מרגיש את זה ומקבל מזה כוחות, השמחה מדבקת. בבית חולים חשבו שאנחנו מתנדבים כי תמיד הגענו למחלקה עם שמחה, אווירה טובה ואוכל, האווירה הטובה מוציאה מהקושי של המחלה. האחיות קראו לנו 'הבית חב"ד של המחלקה' ".

כך חלפו חמישה חודשים וחצי של טיפולים במהלכם כרם אביה נחלשה מאוד, הפסיקה לאכול ולשתות, סבלה מכאבים, הקאות ושלשולים, איבדה את שיערה, וירדה למשקל של 7 קילו בלבד. אך עם זאת הטיפול הצליח לנקות את הדם מתאים סרטניים. לאט לאט עם הזמן, ועם טיפול מקצועי ומסור של הצוות, תוך ליווי של מתנדבות עזר מציון ("הן תמיד התרגשו לראות אותנו, תמיד עם חיוך ענק, התלהבות מדבקת ומלאות אהבה לכרם אביה, זה כיף שיש עוד דמויות בבית חולים שלא לובשות מדים רפואיים, זה מכניס עוד נפח לאנושיות שיש במחלקה"), החלה כרם אביה להתחזק ולהתאושש, עד החלמתה ושחרורה מבית החולים.

בגיל שבו ילדים לומדים לדבר ולהכיר את העולם, כרם אביה נלחמה בסרטן בבית חולים, איזה חותם זה השאיר עליה היום?

"היא לא מפחדת או נרתעת מרופאים או בתי חולים. מתרגשת לראות את האחיות בביקורות בבתי החולים. היא בעיקר התבגרה מבחינה רגשית בתקופה הזו. בנוסף היא יודעת להראות לאיפה מחברים זונדה ואיפה קטטר".

כרם אביה אמנם החלימה, אך ממשיכה להגיע למעקב בבתי חולים, עדיין לא חזרה למסגרת גן ומבלה את יומה בבית עם אלישבע כדי להסתגל למציאות החדשה אחרי מסע מטורף שעברה מבחינה רגשית ופיזית.

איך את מסכמת את התקופה הזו בה הפכת להיות אם צעירה לילדה חולה בסרטן?

"למדתי שאין עירבון לשום דבר. צריך להאמין בטוב, להתפלל לטוב, ולדעת שאין שום דבר מובטח. מכל ניסיון שקורה לנו אפשר להישבר או לצמוח, אנחנו בחרנו לצמוח, להתחזק ולהתקדם הלאה. אני לא יודעת מה יקרה בעתיד אבל אני לא מתכננת שהסרטן יחזור. היום ב"ה כרם אביה בריאה, בקרוב נקיים ערב הודיה וגם המשפחה שלנו בעז"ה תגדל בעוד חמישה חודשים"

****

בימים אלו מקיימת עמותת "עזר מציון" את מבצע 'פרס מציל חיים', מבצע התרמה מיוחד המתנהל כמכירה סינית ומעניק הזדמנות לזכייה בשלל פרסים יוקרתיים מתוך קטלוג מוצרים, כאשר הכספים שנאספים ישמשו כולם לטובת פעילות העמותה זוכת פרס ישראל, תפעול בית אורנית, סיוע לחולים ולבני משפחותיהם, ותרומה להצלת חיים דרך המאגר הלאומי למח עצם. לפרטים חפשו בגוגל: 'פרס מציל חיים'.