Yair Lapid and Benny Gantz
Yair Lapid and Benny GantzKobi Richter/TPS

פרופ' סוזי נבות מרצה למשפט חוקתי במכללה למנהל טוענת בראיון לערוץ 7 כי הסכם הרוטציה בין גנץ ללפיד הוא מנגנון שבעצם לא קיים על פי חוק היסוד.

"נניח שלפיד וגנץ זוכים להיות המפלגה הגדולה ביותר ויש להם גם רוב של 61 שתומכים בהם. הנשיא מטיל את הרכבת הממשלה על ראש המפלגה, לצורך העניין על בני גנץ. כדי לקיים הסכם רוטציה המבנה המשפטי קובע שאחרי שנתיים וחצי בני גנץ יצטרך להתפטר מתפקידו כראש ממשלה וההתפטרות שלו המשמעות שלה היא התפטרות הממשלה כולה", מסבירה נבות.

לדבריה, "במקרה כזה לא הולכים לבחירות והנשיא צריך להטיל פעם נוספת את הרכבת הממשלה על ח"כ אחר שהסכים לכך, וזה לאחר שהוא מתייעץ שוב עם ראשי הסיעות. דהיינו ההסכם הזה לא מחייב את הנשיא. הנשיא לא מחויב להסכמים מן הסוג הזה והוא פועל על פי הרציונל ועל פי המטרות של חוק יסוד הממשלה".

נבות מבהירה כי לפי החוק גנץ לא יכול להעביר את השרביט ישירות ללפיד, "אני לא רואה פתרון אחר כי זה הפתרון של חוק היסוד שמנחה לנו שראש הממשלה זה תפקיד שנושא בו חבר כנסת שהוטל עליו התפקיד על ידי נשיא המדינה ונשיא המדינה אינו צד בהסכם הזה . גנץ לא יכול להעביר את השרביט למישהו אחר. הדבר הזה מוסדר בחוק היסוד וצריך לפעול על פיו אבל עוד חזון למועד".

פרופ' נבות שעמדה בראש המשפטנים הבכירים שפנו ליו"ר ועדת הבחירות בדרישה לפסול את השריון שהעניק ראש הממשלה לנציג הבית היהודי אומרת לערוץ 7 כי אין לה ספק שהוא אינו בר ביצוע, "ההתייחסות שלנו במכתב היא אך ורק לאותו סעיף שמתייחס לכך שמועמד מטעם הבית היהודי או האיחוד הלאומי ישוריין וישובץ במקום ה-28 ברשימת הליכוד ושמיד אחרי הבחירות סיעת הליכוד תקבל החלטה שאותו חבר כנסת מתפלג מסיעת הליכוד".

לטענת פרופ' נבות ועדת הבחירות לא תוכל לאשר הערב את רשימת הליכוד עם מועמד של מפלגה אחרת, "אנחנו טוענים שההתחייבות הזאת איננה תואמת את דיני הבחירות בישראל. היא בעצם מאפשרת התמודדות של מפלגה אחת הבית היהודי או האיחוד הלאומי בשתי רשימות מועמדים שונות. זה דבר שאינו אפשרי לפי דיני הבחירות בישראל. יש כאן מפלגה אחת שמתמודדת בעצם בשני ראשים מצד אחד הבית היהודי האיחוד הלאומי ועוצמה יהודית ומצד שני יש לה גם נציג בתוך הליכוד. מפלגה שמתמודדת בשני ראשים זה בלתי אפשרי. על פי חוק הבחירות מפלגה רשאית להגיש רק רשימת מועמדים אחת ולא רשימות מועמדים שונות".

פרופ' נבות מוסיפה סעיף נוסף שיכשיל את הגשת רשימה הליכוד עם נציג הבית היהודי, "החוק מחייב שהמועמדים ברשימות יחתמו על תצהיר שבו הם כותבים למי הם שייכים. ברשימת המועמדים שתוצג על ידי רשימת הליכוד מה יהיה כתוב ליד מספר 28? מה תהיה ההתחייבות של אותו מועמד? אם הוא יכתוב שהוא שייך לבית היהודי האיחוד הלאומי אז המסמך הזה לא תקין ואם הוא יכתוב שהוא שייך לליכוד אז בלשון המעטה זה לא יהיה נכון. לכן יש כאן קושי חוקתי שמנוגד להסדרים שקיימים בחוק. וזה יהיה כשל ברשימת המועמדים של הליכוד".

נבות מוסיפה שנציג הבית היהודי או האחוד הלאומי אם אכן יועמד במקום ה-28 לא יוכל לפרוש מרשימת הליכוד לאחר הבחירות, "יש התחייבות של ראש הממשלה לפילוג של אותו ח"כ אחרי הבחירות. ההתחייבות הזאת עומדת בניגוד לדין כי אין דבר כזה חבר כנסת שמתפלג מרשימה. על פי החוק רק שליש מחברי סיעה יכולים להתפלג, נניח שהליכוד יקבל 30 מנדטים אז רק 10 יכולים להתפלג. ח"כ בודד לא מתפלג הוא פורש ואם הוא פורש תראה מה מצבה של אורלי לוי אי אפשר לצרף אותו לסיעה כלשהי בתקופת הכהונה של הכנסת. אותו חבר כנסת מהבית היהודי שנמצא במקום ה-28 ככל הנראה לא יוכל לחזור לבית היהודי אלא להיות סיעת יחיד ואם הוא יפעל כסיעת יחיד בבחירות הבאות הוא לא יוכל להתמודד במסגרת מפלגה קיימת ולכן יש בעיה קשה להסדר הזה".