דרך אחרת - מדריך רעיוני ומעשי לאתגרי הזמן

דברים נעימים המתקבלים על הלב, שכולם גנוזים בספרון קטן ואלגנטי עם איורים שקטים ועימוד מרגיע.

הרב יואל קטן , י"ז באדר תשע"ט

דרך אחרת
דרך אחרת
צילום: כריכת הספר

דרך אחרת. מדריך רעיוני ומעשי לאתגרי הזמן. ליאור לביא ויחזקאל שטלצר. ירושלים, דברי שיר, תשע"ח. 168 עמ'. (info@mitbagrim.org.il)

אתגרי הצניעות לנוער המתבגר הם מהאתגרים הקשים בדורנו שבו הפריצות ברשות הרבים חוגגת, והאלקטרוניקה החדשה עלולה להכניס את כל הזבל לתוך ביתנו ולתוך המכשירים שבידי ילדינו.

התשובה לאתגר זה היא בהגנה ובהתקפה: הגנה כפשוטה – הקפדה על סינון יעיל ועל סביבה 'סטרילית' ככל האפשר לילדינו (התמודדויות יהיו להם גם כך...), והתקפה – חיזוק המודעות של הצעיר לגופו המתבגר ולמשמעות ההתבגרות הזו ולמה שה' מצפה ממנו בעקבותיה.

לשם כך נכתב ספרון מקסים זה, הכולל ממש את כל מה שצריך לדעת הנער התורני בעניינים אלו. המחברים כותבים בשפה ברורה ונעימה וקדושה על היצר ועל הראש הנקי, על התוך ועל הקליפה, על המשיכה המינית ועל שובע ורעב בתחום הזה, על כח הרצון ועל מגבלותיו, על הפרופורציות ועל הנורמליות, על כללי העבודה והחיים של אדם צעיר החפץ בחיים, על נפילה ועל קימה, ועל חיבור לטוב ועוד.

דברים נעימים המתקבלים על הלב, שכולם גנוזים בספרון קטן ואלגנטי עם איורים שקטים ועימוד מרגיע. ולא זזו משם שני המחברים היקרים האלו עד שהוסיפו ספרון נוסף בשם 'הכוח שבךָ' (כנ"ל תשע"ט 68 עמ'), ובו בעדינות ובכבוד הם מדברים 'תכל'ס' – על ההתבגרות הגופנית, על אברי הרבייה של הזכר והתפתחותם, על שמירת הברית, על דרך הבאת חיים חדשים לעולם, עם נספח רפואי בנושא ההתפתחות הגופנית בגיל ההתבגרות.

התוצר הסופי מוצלח ביותר, ומומלץ בכל לשון. שתי נקודות אמנם לא הודגשו מספיק לענ"ד, אם כי הן הוזכרו בספרון: א. אצל מיעוט לא קטן מהבנים ההתבגרות הגופנית מתאחרת ואף מתאחרת מאוד, והבן ה'לא מפותח' מרגיש מאוד לא נעים ליד חבריו ה'שעירים' ורחבי השכם, והוא אף מתחיל לחשוש שמשהו לא בסדר אצלו – ולכן צריך היה להדגיש יותר שהמנעד הנורמלי רחב מאוד, ואצל הרבה בנים ההתבגרות הגופנית מתחילה אפילו בגיל 16 (חתימת שפם וזקן נראית אצלם לפעמים רק אחרי גיל עשרים) והכל אצלם תקין לגמרי.

נקודה שניה: לענ"ד חשוב לומר בפירוש שהתשמיש בקדושה עם אשתו הטהורה הוא חלק מההנאות הכשרות והטובות בחיי שני בני הזוג, וגם לשם זה ברא ה' את היצר – לא רק לשם מצות 'פרו ורבו' וכדי שנעמוד בניסיונות; לא לשוא מצות 'עונה' היא חלק מעונג השבת מכאן – ומאידך נאסר התשמיש בימי אבל ובתשעה באב, וכן ביום הכיפורים שבו אנו נדרשים לענות את נפשותינו.

יישר כוחם של המחברים, שני הספרונים יהיו לתועלת גדולה לנערים המתבגרים – וגם יסייעו להורים שהתקשו עד עתה לשוחח בנידון עם בניהם.